daddydj daddydj skrev:
Jag satte råspontsluckor själv på en 15 m2 friggebod i somras. Tycker att virket var väldigt dåligt. Vet inte om det alltid är så men detta var B-sorteringen av brädor. Annars var principen enkel men då hade jag själv satt reglarna under samt kört dubbla reglar under vid skarvarna.
Ja, råspontluckorna är ofta gjorda av klenare och sämre virke än råspont man köper på löpmeter. Ytterligare en anledning att strunta i luckorna...
 
A AndersS skrev:
Googla runt på olika byggsajter och även tillverkare, du får då en bra bild av det är för arbete som ska utföras.
Alla moment beskrivs och fundera på hur du ska planera arbetet.
Jag har bara bytt tak med råspont och då också rullat ut underlagspapp i lämplig takt, med mina tak har jag kunnat lägga papp när en sida varit klar.
Vad är det för plåttak du ska lägga? Falsat ställer ju högre krav på underlaget än plåttak som läggs på läkt.
Falsat tak ska det bli.
Får nog lämna bort det mesta, har varken tiden eller tillräckligt med smarta lösningar för att kunna lös allt själv. Kommer nog bara riva dagens tak och isolera. Resten får nog takfirman lösa mot en större faktura.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.