Referenser Hantverkare & Entreprenörer
Zala: Jeg fikk en pris på 22.000 på en ny balkong, uten räcke. Balkongen er 4,30 x 1,80 meter. Zala
kalleanka70: www.ipars.se tror jag kan stå till tjänst med snickare från öst.
NGT: Det man måste komma ihåg när det gäller tex polska arbetare är att de måste ha en kompeten arbetsledning som vet hur du/kunden skall ha det. Det räcker inte att "en polare till en arbetskamrat" har ett telnr till en kontantkortstelefon. Den killen är säker snäll och arbetsam men VET han vad han sysslar med? Jag har mycket bra koll på polackerna i Malmö med omnejd och jag vet att
carlssoni: Kontrollera att Du kan få en färdigställande- och byggfelsförsäkring för firman ifråga. Eller att de själva kan skaffa en sådan. Färdigställandeförsäkringen kan ersättas av en bankgaranti på 10 % av entreprenadsumman. Som Du kanske sett i detta forum är dessa försäkringar/säkerheter obligatoriska från årsskiftet enligt en ändrad lag. Byggnadsnämnden skall alltid kolla detta
LenaW: Vi kanske kommer att bygga Sonett (besämmer oss i morgon). Priset på huset (166 kvm) blir 1834, i grundutförande. Byggort Göteborg.
El-Danne: Hör runt med olika elfirmor i närheten, det är inte allt för svårt att få bli anställd som lågavlönad lärling (60:-/h)... ;)
snickarboden: Beror väl helt på vad du räknar in i "stomresningen"... Med ett prefab hus så är det ju inte bara stommen utan mer som kommer med i "byggsatsen"... /Kent
Draven: Nu till veckan ska vi ha ett möte med en lokal byggfirma som vi vill ha till stomresning av vårat lösvirkes hus. Det blir ett sluttninghus med betong/leca som undervåning.Golvvärme uppe/nere+braskamin. Viktiga saker som vi inte tänkt på ???? Grunden ska vi gräva ut (grovt) innan. Grundgjutningen av plattan ska ingå, även plattan för garaget. Sen vill vi ha taket täckt med papp och
KP2: Målning renovering av gamla 30-tals lister, dock är dörrarna "nya".
Pete_R: Min elektriker tar nog jobb vid sidan om,fullständig behörighet och jag är nöjd med jobbet,ring Marcus 0706270796.
annaper: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1119304481;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
vonSassen: :) Aha, nu förstår jag (läst slarvigt, he he) Bestäm Dig för vad ni vill ska ingå och påpeka det/lista upp det i offertförfrågningarna, så att det inte blir något missförstånd! Stomresning/undertakmontering brukar betyda att det är "tätt under tak", så väggar med fasad och panel, tak, fönster och dörrar brukar ingå. I vissa fall läggs tegel på också. Och självfallet även
Gitta: Vi har fortfarande inte bestämt om vi ska flytta ut dem eller låta dem vara kvar en bit innanför. Antar att det skiljer en del i pris beroende på vilket man väljer.
kornstad: Jag måste bara ge beröm till de killarna från Hjältevadshus som monterade ihop vårt Mogården. De var grymt snabba, trevliga, duktiga och nogranna. Det teamet hoppas jag att alla får som köper ett Hjältevadshus. Pga misskommunikation mellan oss och säljaren, så blev det lite strul under de två montagedagarna. Men hantverkarna var lika glada och trevliga för det. Det var bara att lösa
TLovskog: Hej, Jag tror nog personligen att det är så litet arbete i förhållande till allt annat att du inte tjänar speciellt många kronor. Speciellt om du har en erfaren elektriker. Min satte dit en massa spottar i bågar och cirklar och det tog inte många timmar ... att just borra hål och klämma dit.
Gummigum: Glöm inte elen - uppvärmningen färgen golvbeläggningen, ev golvvärme etc etc - det är lätt att 'glömma' bort en massa om man inte skall bygga helt spartanskt.....och det plockar på snabbt!
Nacka: Vi har också letat efter en "speaking-partner" i Nacka. De som har varit intressanta har haft för mycket att göra. Hojta gärna till om du hittar någon intressant.
kalleanka70: Du kan endast teckna GARBO om leverantören är ett svenskt bolag. Har talat med GARBO just om samma sak. Sålunda måste du hitta en svensk mellanhand som säljer de utländska tjänsterna till dig.
sollentuna: Ja, det finns en del bra info på hemsidan, men jag kan inte rekommendera någon att anlita KA från det företaget. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1081946000;start=29#29
zankan: Nej så länge inte du monterat duschväggen så är det kundens problem....Såvida inte avtalet från början var skrivet så att du skulle se till att golvet skulle anpassas för dusch hörna. Men ändå nej, den som monterar hörnar ser till att den är tät. Sedan skall det vara fall i badrum...
John77: Tack för tipset! Kan du inte skicka ett meddelande till mig om den dåliga killen, så att jag slipper honom?
Carl: Ett generalfel som många gör är att benämna en byggledare eller byggfirma för BYGGHERRE. Du är byggherre och har det fulla ansvaret. Det kan du inte avtala bort. Läs Plan och bygglagen, PBL om din roll som byggherre.
ag: Om allt går enligt planerna, ja då kan man självklart riva själv och planera in det tidsmässigt. Min erfarenhet är dock att man kan glömma att tidsplaneringen man gör stämmer. Har man då ett heltidsjobb plus tusen saker att hålla i kring huset så... Jag säger bara, ha GODA marginaler. Jag är glad att vi tog hjälp med rivningen. 40 000 kr fattigare.
snickarboden: Att binda upp sig på heltid i två veckors tid är svårt för många mindre företag (läs enmans), Du kanske bör antingen kontakta nån du känner eller ett större företag om det är viktigt att det är klart vid ett visst datum. Sen påverkar väder och vind en del med. Det enklaste är nog om du vill komma undan med en vettig kostnad att kolla upp lite med vänner och bekanta och vänta