8) Kyrkhults Sparbank i Blekinge har mycket populära husköparkurser. Visserligen handlar de nog mest om att köpa begagnat. Men andra banker kan väl, om viljan finns, ordna nyproduktionskurser. :jan_af_lisoe skrev:Konstigt att ingen kommer på den ljusa idén att anordna utbildning för framtida husbyggare, där man går igenom det praktiska, juridiken, rättigheter och skyldigheter, mm. Kanske en halvårskurs, två kvällar i veckan, inkl praktiska övningar att skriva kontrakt, ta offert, förhandla, följa upp några husbyggen som pågår under tiden, utveckla kontaktnär med hantverkare & byggentreprenörer, mm
Några råd till de som ska anlita hantverkare av alla kategorier.
1. Se till att du vet exakt vad det är du vill ha utfört. Skriv gärna ner det på en lapp, lämna till hantverkaren och ta kopia.
2. Begär du en offert så är hantverkaren tvungen att lägga på xxxxx kr för alla eventualiter som kan uppkomma. Pannbyten/värmepumpar är exempel områden där det är mycket hård konkurens och du får ett bra pris.
3. Lägger du till minsta sak för hantverkaren att göra, (när han ändå är där) räkna med "full" fakturering. Inga rabatter eller lägre timdebitering, om du inte ser till att få en offert.
4. Löpande räkning kan fungera om du har fått tag på hantverkaren genom referens av någon du litar på.
5. Större företag = större ansvar över sina objekt. De är oftast ärliga och vet vilka UE som man kan lita på.
Det finns många mer punkter att ta upp men....
MVH
Rogge
Servicechef VVS
1. Se till att du vet exakt vad det är du vill ha utfört. Skriv gärna ner det på en lapp, lämna till hantverkaren och ta kopia.
2. Begär du en offert så är hantverkaren tvungen att lägga på xxxxx kr för alla eventualiter som kan uppkomma. Pannbyten/värmepumpar är exempel områden där det är mycket hård konkurens och du får ett bra pris.
3. Lägger du till minsta sak för hantverkaren att göra, (när han ändå är där) räkna med "full" fakturering. Inga rabatter eller lägre timdebitering, om du inte ser till att få en offert.
4. Löpande räkning kan fungera om du har fått tag på hantverkaren genom referens av någon du litar på.
5. Större företag = större ansvar över sina objekt. De är oftast ärliga och vet vilka UE som man kan lita på.
Det finns många mer punkter att ta upp men....
MVH
Rogge
Servicechef VVS
skulle nog vilja påstå att det är precis tvärtom! dom stora kör sitt race och är inte så beroende av "småkunder", jag skulle nog lita mer på en mindre lokal entreprenör (som jag givetvis tagit in ref. på)rogge_vvs_pl skrev:
Hej
Att hämta levererat matriel är olagligt.
Egenmäktigt förfarande och således
straffbart.Jag har läst om edra problem
o ja har svårt att tro va ja läser,Har allt
detta hännt?Ni måste hafff en väldig otur.
Ett bra jobb är en heders sak,hoppas att
det stora flertalet tänker så,men tydligen inte.
Att hämta levererat matriel är olagligt.
Egenmäktigt förfarande och således
straffbart.Jag har läst om edra problem
o ja har svårt att tro va ja läser,Har allt
detta hännt?Ni måste hafff en väldig otur.
Ett bra jobb är en heders sak,hoppas att
det stora flertalet tänker så,men tydligen inte.
Problemet här är väl lite av att man som kund inte riktigt vet vad man beställt? Exempel är det med blandaren till badkaret...
Där är tvåtusen saker att tänka på och allt specificeras tyvärr inte
När jag är ute så frågar jag i första hand hur kunden vill ha det, oftast så har de och jag en direktkontakt, men tyvärr så har man inte det vid nybyggnationer eller rättare sagt, man kanske borde ha det men det fungerar inte så.
Det finns inte en människa som kan ha allt i huvudet när man är upptagen i ett husköp och samordningen brister tyvärr rätt ofta, för ofta, och det leder till dessa problem...
/Kent
Där är tvåtusen saker att tänka på och allt specificeras tyvärr inte
När jag är ute så frågar jag i första hand hur kunden vill ha det, oftast så har de och jag en direktkontakt, men tyvärr så har man inte det vid nybyggnationer eller rättare sagt, man kanske borde ha det men det fungerar inte så.
Det finns inte en människa som kan ha allt i huvudet när man är upptagen i ett husköp och samordningen brister tyvärr rätt ofta, för ofta, och det leder till dessa problem...
/Kent
Antagligen tyckte han att det var självklart att de skulle monteras stående, eller så trodde han att du inte hade någon uppfattning, eftersom du inte hade sagt hur det skulle vara (för det hade du väl inte?).
Själv har jag nog ingen bestämd uppfattning om vilket som är snyggast, men skulle nog automatiskt ansett att de ska stå upp. Däremot tycker jag inte om att de sitter förskjutna (i förband heter det väl). Jag vill absolut ha mina i raka led, och skulle tycka illa om något annat.
Så slutsatsen är att man måste speca allt noggrannt.
Men totalt sett har ni säkert ett mycket fint badrum ändå.
/EB
Själv har jag nog ingen bestämd uppfattning om vilket som är snyggast, men skulle nog automatiskt ansett att de ska stå upp. Däremot tycker jag inte om att de sitter förskjutna (i förband heter det väl). Jag vill absolut ha mina i raka led, och skulle tycka illa om något annat.
Så slutsatsen är att man måste speca allt noggrannt.
Men totalt sett har ni säkert ett mycket fint badrum ändå.
/EB
Jag skulle nog också ha trott och velat ha dem stående. Däremot håller jag med om att "fasningen" inte blir så bra. Det snyggaste vore kanske att ha haft dem kant i kant. Fast det hjälper dig väl inte nu att höra massa besserwisser-råd från oss nu när det inte går att ändra något. Ber om ursäkt i så fall. :-X
mvh
David
mvh
David
Kanske kan vara ett tips till andra som inte har börjat bygga ännu.
Jag har själv ganska dåligt minne när det gäller vad folk har sagt, så jag tänker köpa en sådan där lite bandspelare som tidningsfolk hade när de intervjuade förr i tiden... Jag tänker mig att det är svårt att att neka att man har en sådan om man tar upp den och sätter på den orden "jag har så dåligt minne att jag tänkte att vi kunde banda våra möten så att jag inte glömmer något"
Sedan är det ju svårt att neka till muntligt gjorda överenskommelser
Jag har själv ganska dåligt minne när det gäller vad folk har sagt, så jag tänker köpa en sådan där lite bandspelare som tidningsfolk hade när de intervjuade förr i tiden... Jag tänker mig att det är svårt att att neka att man har en sådan om man tar upp den och sätter på den orden "jag har så dåligt minne att jag tänkte att vi kunde banda våra möten så att jag inte glömmer något"
Sedan är det ju svårt att neka till muntligt gjorda överenskommelser
Klicka här för att svara