Hej!

Någon som har tips/råd hur man väljer byggfirma? Fördelar/nackdelar med större känd eller mindre. Tror, utan att veta, att det blir betydligt dyrare med en större, men de kanske inte är lika sårbara utan kan hålla tidsplaner med mera. Förmodar att man skriver något avtal. Kanske finns standardavtal? Ska man låta byggfirman köpa materialet eller gör man det själv. Ja, det blev flera funderingar. Alla tips mottages tacksamt.

Hälsningar Anic

Referenser, framförallt från sådana du vet du kan lita på, samt att inte söka referenser som pekar åt ett visst håll (tex. för att företaget är billigt, eller lovar att fixa det snabbt) utan nöj dig med dom referenser du får och försök inte "dra" fram att ett företag kan vara okej tex.

generellt tycker jag dessutom att det är bättre att betala någon krona extra för att få en duktig hantverkare istället för att bara jaga det billigaste.

Det är klart att referenser är det bästa, men hur hittar jag dom. ??? Kanske någon av er har några tips. Det är i Skaraborg som jag har ett sommarhus. tillbyggnaden/utbyggnaden ska bli cirka 24kvm. Ska väl tillägga också att jag aldrig tidigare anlitat någon hanverkare så jag vet inte riktigt vad jag ska gå på. Har tittat i Gula sidorna, men det säger ju inte så mycket.

Tacksam för svar!

Anic skrev:
Det är klart att referenser är det bästa, men hur hittar jag dom.  ??? Kanske någon av er har några tips. Det är i Skaraborg som jag har ett sommarhus. tillbyggnaden/utbyggnaden ska bli cirka 24kvm. Ska väl tillägga också att jag aldrig tidigare anlitat någon hanverkare så jag vet inte riktigt vad jag ska gå på. Har tittat i Gula sidorna, men det säger ju inte så mycket.

Tacksam för svar!
Kolla de medelstora företagen.....skuttarna går bort där finns pajjasarna och iofs guldkornen också...Men där krävs referenser i större utsträckning. De största företagen är inte ens intresserade av små hus om det inte är serie produktion. Så jag personligen skulle höra med företag som ligger snäppet under giganterna ...

Tycker mr z är ganska rätt på det, referenser kan man ta in på många olika sätt: kompisar, släkt arbetskamrater eller andra hantverkare inom tex. vvs, el, plåt osv. bygghandlaren brukar också veta vilka som sköter sig och är duktiga. ett annat alternativ som kanske inte är riktigt lika bra men som kan användas ändå är att göra precis tvärtom och höra med byggaren vilka referensobjekt han har. personligen skulle jag aldrig dra mig för att ringa eller åka ut och diskutera med hans kunder, nackdelen med detta är att han naturligtvis plockar ut dom bästa objekten, men man kan ändå få en uppfattning om hur det fungerar när allt är som bäst.

Jag blev anlitad av en byggare,så jag tänkte
bjuda igen tjänsten.Jobbet som dom anlitade
mej på fick ja göra men dom åkte ut (Snickare)
Ja har fortfarande jobb då o då för kunden,under
tiden fixa ja in byggarn på andra jobb.Jag ångrade
mej snart( Alltså under början av första jobbet)
Dom ville ha betalt först o fick de,,gjorde aldrig klart
jobben,ja skämdes o försökte gott göra så gott
ja kunde.Ja hadde varit förskonad från lycksökare
i 25 år.För mej e en överenskommelse o e bra jobb en hedersak.
MVH
Bhee

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.