Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
ByggKlara: Låter som ett kanonklipp! Kan ni inte stycka av tomten ca 900 m2 och sälja den för en mille?
AnnaoPeter: Har idag fått ett pris på Lyckan med vinkel på 1850000 kr. I detta priset var endast puts medräknat, allt annat var standard. Tycker att detta låter mycket. ??? Någon annan som fått pris på Lyckan med vinkel?
Alter_ego: Hej Doffen! Kostnaden för grunden kan delas upp i två delar, dels grunden i sig själv och dels förberedande markarbeten (shaktning, ev. pålning eller sprängning m.m). Om du vill ha gjuten platta med golvvärme får du räkna med 1500-2000:-/m2 bara för denna. Sen tillkommer markarbeten enl ovan. Vad gäller rivning av befintligt hus tenderar det dra i väg i kostnad, mycket på grund av
pappskallen: Ok så då har mailet från RSV kommit....... Och jag kan bara erkänna att jag hade tokfel i mitt förra inlägg. man får lägga ner hur mycket tid man vill i uppförande av eget hus ;D. Samtidigt tycker jag det verkar lite strange, eftersom en snickare således skulle kunna bygga som privatperson och sedan sälja till den tilltänkta kunden (detta uppgjort i förhand) visst ev. reavinst åker
kilroy: Ojoj.. ja som sagts tidigare, listan kan verkligen bli lång. Kan ju sticka iväg rätt mycket i pris... :(
Bergling: Grejen är att jag försöker att göra en kalkyl som är någorlunda specificerad per rum, förutom det som då är gemensamt som el, vvs, stomme m.m. Jag innbillar mig att det blir lättare att räkna så. Att man sedan kan räkna med någonstans mellan 10' och 15' per kvm, är jag medveten om, men jag försöker i första hand få till en någorlunda uppskattning av främst
Mulan: Jag är en av de där som säljer hempc till företag & Stako. Så länge man får paketet snabbt efter beställning (dvs inom 2veckor) så kör på. Är det en stor affär så kan det dröja 2månader & då kanske man skall tänka om (priset på ditt häftiga paket har nu fallit ganska bra). Blir du arbetslös, sjuk eller har oturen att skada paketet så finns det försäkring inkluderat
Mulan: Epressen är som Hänt Extra...Höjd fastighetsskatt!!!!... På krogen satt Göran & Bosse och enligt en säker källa så sa Bosse att de skall höja fastighetsskatten nästa år. Sen skrattade båda två & skämtade om det hela & att det inte skulle hända.
MathiasS: [citat] Perfekt. Nu blir det lite lättare att utveckla vidare. Jag tänkte på detta i natt och insåg att jag ju inte måste realisera alla grafer i samma graf och då blir det ju lite lättare...... som du tydligt visat. Jag tackar för inputten och lägger upp nästa version av dikumentet ikväll eller imorgon tidigt.
ama: Ja, men du har ju rätt! :) Jag kom just ihåg att vi ju faktiskt fick ROT-avdrag för installationen av vår braskamin. Den installerades när vi hade bott i ett par månader, och vi råkade av en lycklig slump få reda på att det fanns något som hetter ROT-avdrag...6 år sedan, vad minnet funkar fläckvis nuförtiden... :( /ama
FlitigaLisa: Kan rekomendera en man i Södertälje. Han är pensionär sen en kort tid tillbaka men har jobbat med dylika ärenden hela sitt liv för kommunen. Han är oxå billigt förutom att han är bra! På köpet får man att han pratar mycket... ;)
Alter_ego: En liten tanke bara: Obligationer ger endast "garanterad" avkastning om de behålls till förfallodagen. Om man av något anledning behöver få ut pengarna tidigare har man fortfarande kvar ränterisken (värdet på obligationen sjunker om räntan stiger). Detta gäller alla typer av obligationer, även exempelvis aktieindexobligationer... Utifrån detta håller jag med Finansvalpen, om ni vill
yonna: Nu gäller det ju Sthlmspriser så förutsättningen att få ut en bra hyra är ju god. Kan ändå vara vettigt att även räkna baklänges. Vad kan ni tänka er att få i hyresintäkt? Om ni hyr ut del av bostad blir merparten beskattningsbar. Om ni bygger huset som tvåfamiljshus blir (hm - har jag för mig :-/) avdragsmöjligheterna större. Då får ni dock större installationskostnader
fredpers: Hej Vår bank gav oss en förvärdering av huset i samband med att vi la upp vårt kreditiv baserat på var och vad vi byggde (via en mäklare). De lovade att den slutliga värderingen minst skulle bli lika hög som produktionskostnaden. Vilket givetvis kändes skönt. Men jag antar att det är olika beroende på vilken hustillverkare du har, vald entreprenadform osv, bank mm. Vi var med andra
fredrikg: värdeår får du räkna ut själv. annars är det husets byggnadsår som gäller. Ja, äldre hus än 1929 räknas som 1929 som värdeår. har du renoverat befintliga bostadsytan förändras inte värdeåret om jag kommer ihåg rätt. har du gjort ett tillbygge räknas ett nytt värdeår fram. Ex: huset byggdes 1950, 100 kvm - värdeår 1950 tillbygge år 2000, 100 kvm 2000+1950/2 = 1975 nytt
ama: Jag tror inte att Anticimex kan räknas som ROT-avdragsgrundande, läser man den preliminära ansökningsblanketten så är rubriken där man tar med fakturorna "Underlag - arbetskostnader för utförda byggnadsarbeten på bostadshus Bifoga kopia på fakturorna", Sedan står det "Arbetskostnad inkl moms" (men inget om hur många timmar till vilket pris). Det verkar som hammare och spik alltså,
David: Priserna utanför Stockholm har gått upp en hel del procentmässigt. Jag tror att det som vanligt är dessa områden som kommer att få stryk mest i händelse av en nedgång. Har du någon annanstans att flytta så skulle jag nog sälja om jag vore du. Flytta är kul, (om du själv slipper bära). ;) mvh David
Pasi: Modellen är i skala 1:25 och reglar m.m. håller måtten ganska precist. Beställde material på Söders Hobby. www.sodersrchobby.se Har inte gjort så mycket mer på modellen sedan i våras, får väl se vilket som blir klart först, modellen eller bygget... Tiden för modellbygget törs jag inte ens räkna på, var mest terapi under "väntetiden". Den har dock uppskattats mycket av min sambo,
kuntri: Utskrift från internetbank är giltigt som kvitto. När du skriver ut kvitto/kontoutdrag från din internetbank är det viktigt att det är spårbart. Oftast görs detta genom att den unika URL'en till kvittot skrivs ut längst upp/ner.
hany08: Hej Det är svårt att beräkna kostnader på en husrenovering, kostnaden beror på vilka material val du använder samt hur mycket du gör själv. Innan vi köpte vårt renoverinsgsobjekt, då trodde vi att kostnaderna för renoveringen skulle ligga på cirka 500 000 kr. När vi hade kommit en bit på väg, då fick vi revidera budgeten till 1125 000 kr, men den budgeten höll vi. Den reviderade
byggimpert: Tjaa.... klarar man inte matematik på den nivån så bör man undvika miljonprojekt, det är då ett som är säkert ;D //Christina.
Mariary: Jag fick på SEB 3,20% rörligt och 4,5% topplån 4,5% billån ( + ny höjning av det) Sådär, hade hoppats på bättre, samtidigt är vi nöjda med 85/15 i botten/topp, samt att vi fick låna lite till renovering. Har även 15års amortering på topplånet. Eftersom vi verkligen har nada i kontantinsats osv. så hamnar man ju lite i ett beroendeläge. Men jag la allt rörligt. Än är inte
Familjen_Bygg: Pantsättningsavgift är något som en del föreningar tar ut för att täcka kostnaden som uppstår vid föreningens administration av pantsättningen (inskrivning i lägenhetsregistret). Om föreningen inte skulle ta ut avgiften vid varje pantsättning måste kostnaden fördelas på alla medlemmar vilket kan uppfattas som orättvist mot de som inte pantsätter sin bostadsrätt. Rätten att ta
magnuso: Är det kontraktsdatum som är datum för gåvan eller tillträdesdatum? Jag har nyligen skrivit avtal på en tomt jag köpt av släkten, kan jag skriva om avtalen med tillträde efter årsskiftet? Kan det påverka att det då passerar 1/11 och ev nytt taxeringsvärde? Tacksam för alla tips, hur det påverkar mig respektive säljaren. Om tomten förvärvas till 50k under taxeringsvärdet är
General_Failure: Entreprenören kunde säkert ha informerat bättre och ansträngt sig för att ta reda på hur mycket mer fyllnadsmassor som behövdes. Slutresultatet hade dock säkert blivit detsamma (såvida ni inte tycker att entreprenören har fyllt upp för mycket).
Jesca_j: Det blir väldigt olika värde beroende på vem som värderar.....men det brukar gå till så....banken kanske inte ens har en egen värderingsman utan kontaktar en mäklare. Det är nog ingen som vill lova i förskott vad värderingen hamnar på men enligt min bankkontakt så värderas inte dyra byggen så mycket högre än billigare byggen, på grund av en mindre mängd presumtiva köpare osv.
MrSimpson: Ett tips: Boka en tid med Er bank och gå igenom de möjligheter som ges, litar man inte på sin egen bank kan man alltid göra ett andra besök hos någon annan bank och jämföra deras möjligheter.
Immobil: [citat] Nä, kontakta Inskrivningsmyndigheten (IM) istället. http://www.dom.se/dom/DVhemsida/Informationsmaterial/im.htm ;)
Dicken: Jag har för mig att skattemyndigheten går efter mantalsskrivningen. Det är helt riktigt att ni tjänar på att flytta in efter 1 jan. 8)