Hej!

Vi har i stort sätt bestämt oss för att bygga ett hus. Det enda som bekymrar oss är om vi klarar det ekonomiskt. Vi sparar nämligen inte så mycket pengar idag så man undrar ju var vi ska få de extra pengarna som huset kostar ifrån. Vi har två barn och jag jobbar 75%. Dessutom har vi en bil som körs mycket.

Nettoinkomster tillsammans ca 35000:-
Huspris (tomt+alla tillägg)- ca 3400000:-
Driftskostnad 24000:-/år - ska man tro på den?
Kontantinsats blir ca 1400000:- (beroende på vad vi får för vårt nuvarande hus)

Vad tror ni? Vågar vi slå till? Man vill ju kunna unna sig lite resor osv.

tungt om någon blir sjuk/arbetslös......
det är ju alltid farligt att luta sig mot stora inkomster, vilket jag tycker 35´netto är.
Men jag kanske tänker fel :-/

tror inte att ni kommer att få några större problem med att greja er. Bla eftersom ni stoppar in en hel del kontant.

Vi har fått ok 2 500 000 lån
Kontant 200 000
vi får ut ca 28 efter skatt.

Då är en av oss hemma med barn och plockar endast ut 3 dar i veckan.

Vi har också fått ok på 2,5 milj - från 2 olika banker. :o

Jag tycker inte om hela idén att behöva låna så mycket pengar och att banken ska äga "vårt" hus, men man har ju inget val - om inte Lotto-vinsten skulle trilla in.

Boka tid med Din och kanske en annan bank och gå igenom era inkomster och utgifter (justera för ex.vis den högre kostnaden för bilen). Efter det har du nog en bra bild på vad ni har råd med.

Lycka till!

pappskallen skrev:
tungt om någon blir sjuk/arbetslös......
det är ju alltid farligt att luta sig mot stora inkomster, vilket jag tycker 35´netto är.
Men jag kanske tänker fel :-/

Vad ska man luta sig mot isf.?
Med en kontantinsats på 1,4 milj. så blir det ett lånebehov på 2 mille och det borde väl funka för de som har 35' netto/mån och det trots att en jobbar deltid, det måste ju funka för större delen av alla nybyggare, av vilka de flesta inte har den månadsinkomsten :-/

//Christina.

byggimpert skrev:
det måste ju funka för större delen av alla nybyggare, av vilka de flesta inte har den månadsinkomsten :-/

//Christina.
nä i sådana fall har man ju marginal gentimot dom som nu inte har den månadsinkomsten.

Vad jag vill säga med min kommentar är att man även ska väga in att det kan bli sämre tider för en själv, men jag säger inte att jag absolut har rätt, det är kanske jag som är lite för defensiv i mitt tänkande :-/ ???

pappskallen skrev:
men jag säger inte att jag absolut har rätt, det är kanske jag som är lite för defensiv i mitt tänkande  :-/ ???
Det är väl aldrig fel att vara lite på defensiven ;D
Samtidigt får man väl inse att det kanske inte går att fortsätta leva precis som tidigare om utgifterna ökar men inte inkomsterna, men det hoppas och tror man ju att folk i gemen begriper 8)

//Christina.

byggimpert skrev:
men det hoppas och tror man ju att folk i gemen begriper 8)

//Christina.
Nja, i dagens race så vetef.n

Tjaa.... klarar man inte matematik på den nivån så bör man undvika miljonprojekt, det är då ett som är säkert ;D

//Christina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.