...tar man reda på priser på renovering egentligen ????
Vi har varit och tittat på ett hundraårigt hus; jättefint men i princip inte renoverat sedan 50-talet.

Jag tror man skulle behöva lägga om delar av tegeltaket, byta en syllstock och skarva i ny panel på delar av fasaden, renovera ett par fönster och byta fyra stycken, dra in vatten och avlopp till köket, ansluta telefon, gräva trekammarbrunn och, inte minst, bygga till ett helt nytt badrum.

Huset är förstås billigt i inköp, men man behöver ju kunna göra ett överslag på vad det kommer att kosta med all renovering också. Men hur i hela friden tar man reda på det? Vi kan ju inte gärna begära in offerter från olika håll innan vi ens bestämt om vi vill ha huset eller inte?

Finns det inga riktlinjer? Eller någon sammanställning av prisexempel? Varenda husköpare kan väl inte gå runt och bara gissa?

Hur har ni andra gjort? Har ni någon erfarenhet av vad sådant här kostar?

Min renovering är hitills uppe i 600.000.
Börjar bli klart nu. Då är i princip allt bytt, bara stommen kvar, samt en utbyggnad på 60 m2 byggd. Alla arbeten utom stomresning på utbygget har vi gjort själva
.

Jag fortsätter lite.

Det svåraste tycker jag var att byta syllen. På en naturstensgrund gär det inte helt lätt att yxa till en ny stock så att det stämmer på millimetern. Vi bytte 40 m syll. Det tog mig och 4 kompisar nästan 2 veckor.

Vi har snart renoverat drygt 150 av våra 240 kvm invändigt, kök, bad el, nytta vatten avlopp riva ut och byta golvkonstruktioner och så vidare. Allt detta har vi gjort själva. Vi har även låtit dränera om hela huset schaktat och anlagt nya gångar. Vi börjar närma oss 500000 kr varav 150000 för trädgård och dränering.

Vi ska sedan ge oss på taket som måste läggas om helt, takkupor samt byta ut oljan till pellets… (Puh!) Oj jag glömde det gamla gårdshuset av korsvirke, det också… och det stora staketet… och…

Det är dyrt men tar tid framför allt att renovera hus. Vi gav bort vår TV…

mvh plexi

Hej

Det är svårt att beräkna kostnader på en husrenovering, kostnaden beror på vilka material val du använder samt hur mycket du gör själv.

Innan vi köpte vårt renoverinsgsobjekt, då trodde vi att kostnaderna för renoveringen skulle ligga på cirka 500 000 kr.
När vi hade kommit en bit på väg, då fick vi revidera budgeten till 1125 000 kr, men den budgeten höll vi.

Den reviderade budgeten är grundad på en del offerter samt gissningar från oss, vi försökte alltid gissa i överkant, dessutom hade vi en rejäl buffert för extra utgifter.
Så här efteråt så kan man säga att vissa saker blev billigare och andra blev dyrare, därmed jämnade det ut sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.