C
carlssoni: Svårt att svara på med dessa inte alltför fullständiga uppgifterna. Är det en total entreprenad med huset målat både in-och utvändigt bl.a.? Jag tycker att Du skall infordra offert från flera tillverkare. Sänd ritningen till några tillverkare och begär offert så kan Du jämföra. Lycka till.
1 svar · 1,0k läst
S
sarrow: HEJ !! Jag är på väg att köpa en tomt på 2,2 h som det står ett brunnet hus på ( skall rivas ) med hel o fin suteräng grund med eget avlopp och vatten, vedpanna o ackumulatortank i källaren. Har kollat upp lite uppgifter om det och det visade sig att det fanns elektroniska pantbrev på 348.500kr och ett skriftligt på 25.000 kr. Vad ska man göra med dessa, vad behöver vi för papper av
0 svar · 2,6k läst
J
John77: man kan ju aldrig veta... det sista jag har hört från ränteanalytiker är att 10-årsräntan (långa räntor) förväntas gå upp 0,5-1,0%-enhet under närmsta året. De korta räntorna påverkas av riksbankens höjningar/sänkningar. Där förväntas också höjningar det närmasta året, dock inte lika höga... Man som sagt så finns det ränteanalytiker med annan tro, den som lever får
2 svar · 927 läst
C
carlssoni: I en totalentreprenad ingår vanligtvis inte gatuarbeten och kostnader för el-vatten- och vaanslutningar. Dessa kostnader tas som regel ut av kommunen och är olika från kommun till kommun. kolla med dem. På dessa kostnader skall entreprenören/hustillverkaren absolut inte ha någon provision. Inte heller skall de ha någon speciell ersättning för möten, genomgångar och byggledning m.m.
1 svar · 1,6k läst
M
Ms_IT-Nisse: Det låter som en utmaning att komma ner i dessa pengar. Det beror förstår på hur man bygger och vad man väljer för material, och hur mycket man vill göra själv. Vi har byggt ett stort hus (260 kvm) med ett dubbelgarage med inredd övervåning (115 kvm), där vi inrett en 2:a. Vi har alltså två av varje, kök, badrum etc. Vi har gjort det mesta själva, har haft hjälp med el, vvs, div
2 svar · 3,1k läst
yonna
yonna: Köparbesiktning kring storstäderna 5-7000.
4 svar · 3,1k läst
R
robbin: Det var ingen extrakostnad som tillkommit, bara en felräkning hos Ekjöhus på 10000, hrm tur att man kollar innan man betalar.
2 svar · 4,1k läst
F
fredstu: [citat] Om räntan går upp,så lär lönerna hänga efter,allt för att förhindra en för stor inflation... Om lönerna stiger så lär det bli dyrare att leva också,ränta upp-högre hyror.. Alltså lär det bli dyrare att bygga,vilket bidrar till en ny lågkonjuktur inom byggsektorn... Men,nu rider husföretagen på ränte vågen,det är lätt att sälja hus alla har råd osv.. Går däremot
7 svar · 3,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: "Min" bygghandlare kör med samma typ av betalkortssystem som man kan skaffa på alla stora varuhuskedjor. Jag betalar alltid med kortet och får faktura månaden efter. Räntefritt. Det ger en kredittid på 30-60 dagar. Ganska förmånligt, tycker jag.
5 svar · 1,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag ska kanske nämna att vi tidigare fått offert från Trivselhus på samma hus och de var ytterligare 150.000:- dyrare.
6 svar · 10,3k läst
B
BoD: [citat] Aha... du menar byggkreditiv? Det får du inte hos SBAB. Men när huset är färdigbyggt och du bekostat en värdering så kan du gå till SBAB. Men jag tror de bara erbjuder bottenlån. Vi har i alla fall lån hos SBAB och vårt hus är vad jag vet nyproducerat.
11 svar · 4,1k läst
Macke202
Macke202: Oj tack alla morgonpigga människor, hittills har allt flutit på fint med Länsförsäkringar Bank så vi hoppas att det fortsätter så. Igår trodde man knappt det kunde bli jobbigare när man väntade på besked om buden, men nu är det nästan ännu värre för nu är det mer på riktigt.?! :)
2 svar · 2,2k läst
B
byggimpert: [citat] Håller helt med, det låter jättedyrt. När vi flyttade förra året så var det iof. bara drygt fyra mil men vi betalade 863:-/timme för 2 man och långtradare och då ingick stooort och tungt kassaskåp. Nu hade jag iof. packat allt själv men hela hanteringen inkl. inlastning i nya huset tog 4 timmar och blev 3452:- inkl. moms. För flyttstädningen betalade jag sen ca. 4000:- för
9 svar · 40,2k läst
P
pajen: Vi är på G att sätta igång byggnationen av vårat hus. Är det en nackdel att börja använda byggkreditivet i år och sen fortsätta nästa år, eller finns det skattemässiga fördelar med att hålla allt inom samma kalenderår?
0 svar · 2,6k läst
M
Ms_IT-Nisse: Vi har SPCS budgetprogram, som är relativt bra. Du kan göra budget, ha koll på hur mycket pengar du har på banken, föra kassabok och se resultat per månad eller valfri period. Jag tror inte den kostar så värst mycket.
5 svar · 5,0k läst
L
legolas: Vår kalkyl springer iväg med 100000 kr pga små saker man inte tänkt på såsom målning invändigt inte innefattar ( hos vår målare ) dörr poster och foder, sedan ändrade vi lite lösningar under resans gång, men en kalkyl är ju ändå en kalkyl och man kan ju inte förutse allt, men banken har ju hur mycket pengar som helst
3 svar · 2,3k läst
A
ag: [citat] Hej! Är det någon som har erfarenhet av apf fastighetscenter gällande grundentreprenad? Hur har det fungerat?
12 svar · 3,8k läst
kalleanka70
kalleanka70: Kolla med medlemmen "fredstu" - han bygger ett sådant hus, bilder finns under Stenhustråden....
1 svar · 1,4k läst
P
pajen: Vi letar kvalitetsansvarig till vårt kommande husbygge Är det någon som har goda erfarenheter från någon i Göteborgsregionen? ;D
0 svar · 3,1k läst
F
FredrikB: En bebyggd tomt har egentligen inget eget värde, fastigheten som sådan kan inte separeras i två delar. Detta enligt vår värderingsman som lämnade över sin värdering idag, låter rimligt. 21600SEK/m2 BOA i Sthlm söderort säger mig ingenting men väger vi däremot in byggkostnad / m2 blir det ngt helt annat... en bra fiktiv vinst!
1 svar · 1,0k läst
W
Willan: Hej, Vi betalade ett fast pris, om jag minns rätt så var det runt 16 000 kr. Då hade vi uppstartsmöte (innan vi besätmde oss för honom), hans besök under byggtiden, besiktningar och all pappershantering som en kvalitetsansvarig skall hantera. Han heter Gunnar Olovsson och verkar i Bohuslän. Mvh Willan
5 svar · 1,5k läst
B
BESKT: Räkna med en felmarginal på 10 % så blir du inte överraskad, det sticker alltid iväg!
1 svar · 1,9k läst
T
Tesa: Har fått "erbjudande" från både Handelsbanken och SEB om bottenlån på 85% och amorteringsfria år.
14 svar · 4,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Flyttstädning utförd av städfirma är guld värt!! ;D Har precis flyttat från vårt hus. Vi flyttade själva, hade hyrt släpvagn, tog flera dagar, var helt slut efteråt. (Kommer ALDRIG att flytta själva igen. Undrar vad flytt kostar o vad som ingår, men det startar jag en ny tråd om.) Att efter en flytt sedan åka tillbaka o städa, fy vad hemskt! Man ska också komma ihåg att en
5 svar · 3,0k läst
M
mrx: Vi håller på att bygga ett isolerat garage med förråd (totalt ca 55 kvm). Tänkte först köpa i byggsats, men lösvirkesbygget kommer att kosta ca hälften så mycket. Men det tar längre tid naturligtvis.
4 svar · 8,1k läst
A
adam32: Ca 8 mil söder om Stockholm . ett litet tips för att komma lite billigare undan är att köpa tankar och brunnar på torö . dom är t o m billigare än ahlsell ävenom man har bra rabbatt där mvh
6 svar · 1,6k läst
J
John77: Brukar oftast inte vara några problem, banken har säkerligen tittat på er kalkyl och gjort en bedömning att den är rimlig. Sen av erfarenhet så blir det alltid dyrare. De vill ju inte stå med utlånade pengar till en fastighet som nästan är klar...
1 svar · 2,7k läst
A
Ann@: Hej! Idag bor vi i en hyresrätt och betalar 5200/mån. Vi går i husköpartankar, men undrar vilka kostnader som tillkommer när man är husägare? Vi har ingen kontantinsats och räknar med ett lån på runt 1milj (för ett begagnat hus vi kommer renovera) Ungefär vad kan man räkna med för kostnader i ränta/amorteringar? Hur funkar det med fastighetsskatt? ungefärliga driftskostnader för
0 svar · 1,2k läst
M
Mimto: Det går, men det är ju naturligtvis halt beroende på tomtpris, hur tomten ser ut, vad som ingår i tomtpriset, och vad för hus ni ska bygga.
3 svar · 1,9k läst
F
fredpers: Jag har ett muntligt löfte med min bank om minimivillkoren när kreditivet skall läggas om till bottenlån. Personligen tyckte jag det kände skönt att ha en bra lösning klar. Sedan är det självklart att skulle en annan bank ge betydligt bättre villkor (knappast troligt) så byter vi. Men jag tycker att man inom rimliga gränser ska ta hänsyn till om du har en bra bankkontakt vilket
9 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.