Med andra ord gör man det som passar en själv & det som ger en bäst sömn om nätterna :)

Mulan skrev:
Med andra ord gör man det som passar en själv & det som ger en bäst sömn om nätterna :)
...Amen :)

Go´natt...

Jag resonerar efter den "gyllene regel" som kära mamma lärde mig: hög ränta - lite amortering. Låg ränta - hög amortering. Då räntorna är så pass låga som idag bör man antingen spara mer för framtida amorteringar, alternativt öka de löpande amorteringarna.

Vi siktar på amortera så snabbt som möjligt tills vi har lån på 75% av köpeskillingen och sedan lägga resterande på 40-50 år. Och sedan spara för oförutsedda utgifter för att slippa öka på lånet den dagen det händer något. Det är VÅRA marginaler och så som VI resonerar! :) Och vi sover också gott om nätterna. ;)

Sov gott :)

Sophia skrev:
Jag resonerar efter den "gyllene regel" som kära mamma lärde mig: hög ränta - lite amortering. Låg ränta - hög amortering.
Låter som ett väldigt bra råd. Vi kommer försöka amortera så mycket som möjligt nu när räntan är låg, för att så snabbt som möjligt få ner lånen till 75-80% av värderingen. På så sätt minskar vi den löpande kostnaden (sett på lite längre sikt) och vi sitter inte på pottan om vi tvingas sälja när prisnivån befinner sig i en svacka.

Helst önskar vi att lånen vore betalda när vi går i pension om 30 år eller så, så att vi kan sitta på verandan i våra gungstolar utan att behöva oroa oss för räntenivåer och annat. Men det blir nog tufft att nå dit. :)

Håller med. Det finns något som heter riskexponering. Har man mindre skulder har man mindre risk och mår bättre. Vår plan är att beta av på delen med rörlig ränta nu och fundera på saken vad vi gör med den fasta delen då den tiden är inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.