J
John77: Du kan ta ut i pricip vilket belopp som helst, sen är det tveksamt om hu kommer ha någon nytta av dem. Är huset värt 1 Mkr så kommer ingen kreditgivare vara särskilt lyckliga för pantbrev över 1 Mkr. När man pratar pantbrev så brukar man prata inomläge. Om du erbjuder en bank ett pantbrev på 500.000 kr inom 1.500.000 kr (500.000/1.500.000) så innebär det att det finns någon annna
3 svar · 8,2k läst
J
John77: Beror ju på förutsättningarna.... Är de som ska bygga arbetslösa/sjukpensionärer och planerar att bygga huset i Övre Soppero där det färdiga nybyggda huset har ett värde på under 500 tkr så blir det nog tufft... Allt beror på marknad och låntagarnas privatekonomiska förutsättningar.... Men som många säger så vill ju bankerna låna ut pengar... [citat]
7 svar · 2,5k läst
mats_g
mats_g: Dem erbjuder även rabatt på topplånet så att även den hamnar lika lågt som bottenlånet.
6 svar · 2,0k läst
J
Jonas_O: Flera här räknar med att ha marginaler på 10-15 nu när räntan ligger på 3-4 %. Varför denna marginal? Jag fårstår om Ni har byggt på ställen där Ni aldrig kan få igen pengarna vid en försäljning men inte annars. Visst det var räntor uppemot 15% en gång i tiden. Men då var inflationen hög och bidragen likaså. Dvs det mörka scenario folk här målar upp har aldrig funnits.
8 svar · 3,6k läst
F
fredpers: Vi har valt att springa med Wallenbergs bank och kan lugnt säga att vi har fått ett väldigt bra bemötande och superservice samt vad jag tror bra räntor. Känner inte igen mig i beskrivningarna om att de är dagens feodalherrar eller hästhandlare. Ganska populistiska åsikter tycker jag. Har svårt att få in feodalismen i dagens banksystem. Gör som Pera. Är du missnöjd så utnyttja den
10 svar · 1,5k läst
L
Lowzie: Vi kommer att lån 4,5 gånger av vår årsinkomst... Usch, känns hemskt när man räknar på det sättet. Och då har vi ändå betalat en mille kontant!
30 svar · 4,2k läst
J
John77: Har man utrymmet är ju kontater kung som tidigare skribenter sagt, sen kan det ju också vara så att det kan vara kung att ha kontanter under tiden man bygger... Så se till att inte alla pengar är låsta i tomten...
3 svar · 2,1k läst
R
robbin: Vi fick ett konto som byggkrediten ligger på . Sköter allt själva, banken kollar inga fakturor alls. Vi betalar endast ränta på de utnyttjade pengarna.
9 svar · 1,2k läst
F
fredpers: Tycker nog trots allt att det är lite för enkelt att göra så och att informationen är ofullständig för några större beslut. Men jag flyttar in i mitt nya hus i morgon så jag behöver inte fundera mer på detta :) /Fredrik
7 svar · 1,2k läst
C
Crax: Det som ingår i dessa 720 är *sprängning av berg för att flytta servitut *flytt av servitut *sprängning för grund *bygga grunden *nivå justering av tomt *grovplanering av tomt Det som gör att det drar iväg är sprängingnen av serivtutet, VA. Där måste dom nämligen spränga ner en rörgrav på ca 3 m. Så vi låter nog servitutet ligga kvar och hoppas på att vi får bygga 1m in på
4 svar · 2,4k läst
C
cams: Pär, Det är ett omritat solvik 203 på 150m2. Grunden var inte medräknad vi betalade 175000:- för plattan + fyllning + dräneringspump mm. Plattan är på 120 m2. Vi betalade 216000:- för snickarna (vi gjorde ingenting av snickerier det gjorde dom). El installation och med standard uttag mm 65000:-, men med 5 utelampor + en stor utelampa som står på gården, spotlights inne osv 95000:-
7 svar · 1,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: De gör en värdering av fastigheten som ligger till grund för hur stor del av lånet som hamnar i botten respektive topp. Värderar de din fastighet till, låt oss säga 2miljoner, så får du 1.8miljoner i bottenlån oavsett vad tomten i sig är värderad till. (om banken ger 90% i bottenlån vill säga). Och du får då 1.8miljoner i bottenlån oavsett om du betalat 1.1 eller 2.4miljoner för
3 svar · 2,0k läst
DragonLady
DragonLady: Oj, detta var tydligen känsligt... Vari låg fördomarna ??? Det är väl ingen som sagt att en kvinna inte kan brinna för det hon tycker är roligt? Det enda jag tyckte var konstigt var att det är mest tjänstemän/kvinnor som blir utbrända, det är sällan jag hör någon vanlig knegare som blir det, det var allt :-/
14 svar · 1,7k läst
M
muppen: Pantbrev på 2 millelån blir över 40 kilopix...PUHH! :-/
12 svar · 1,9k läst
M
muppen: Stockholm, TT. Det återinförda rot-avdraget fanns med i den ekonomiska vårproposition och gäller retroaktivt från den 15 april i år. Rot-avdrag innebär att fastighetsägare och bostadsrättsinnehavare får ett skatteavdrag för byggjobb i form av reparationer, ombyggnader och underhåll på det egna huset eller i lägenheten. Avdraget är satt till 30 procent av arbetskostnaden för jobben
3 svar · 1,0k läst
K
Kilmer: Kan du inte ansöka om en inblanco-kredit? Det borde vara betydligt smidigare.
5 svar · 10,7k läst
P
Pera: Jag vet inte något just om det byggföretaget, men andra har iallafall oftast olika priser för olika platser i Sverige. De säger att det beror på vad hantverkarna kostar osv, men personligen tror jag inte på den förklaringen. Jag tror att de försöker pressa ut så mycket pengar som möjligt i storstäderna... Det är ju där de välbetalda jobben finns, så varför inte följa den
1 svar · 2,1k läst
K
Kalorina: Tack för tipsen! Tyvärr ser det inte så ljust ut med husbyggandet just nu. Hustillverkaren kan inte bygga som vi vill ha det utan att budgeten sprängs totalt. /Lina
9 svar · 5,1k läst
S
Strixx: Jag hejjar på Calle.... Bara lätta ditt hjärta... ;) Önskar jag med vågade det... men det hade inte blivit så nätta ord då... >:(
9 svar · 1,8k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Nej vi har köpt ett "begagnat" hus istället. HUSET med stort "H" dök upp så vi lämnade tillbaka tomten, tur vi inte hunnit betala den! ;D Fortfarande är inte köpet helt klart, sitter som på nålar....
9 svar · 13,4k läst
yonna
yonna: [citat] ... tycker jag låter väldigt väldigt högt ... dessutom ... försäkringen borde väl kunna hålla sig runt 3' året om man utnyttjar fackets förmåner ... eller?
16 svar · 8,5k läst
F
fredstu: ;D ;D [citat] Sover fortfarande som en stock om natten ;D ;D
26 svar · 3,4k läst
U
underhill: Hej! Ett sätt som jag använde var att koppla min 3-månaders rörliga ränta till riksbankens repo-ränta + ett påslag istället för bankens egna publicerade räntor. På så sätt rör sig min ränta bara när riksbanken ändrar sin och vi lyckades få ett påslag på stax under en procent så jag har ca 2,9 % i ränta just nu och i genomsnitt har det varit 0,3 till 0,5 % under bankernas
1 svar · 2,9k läst
J
Jess: Hej! Vi har köpt hus med liknande förutsättningar. Köpte genom släkting så huspriset blev 300 tkr och är taxerat till 267 tkr. Vi har renoverat och gör nu ett utbygge på ca. 40 kvm. Till detta har vi tillsvidare ett bottenlån på 300`och byggnadskreditiv på 550 tkr (Nordea) Kreditivet har fungerat ypperligt då man inte betalar ränta för den hela summan utan endast för det du
5 svar · 2,1k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Undrar om dom har det ?? blir nästan lite nyfiken när jag tänker efter................. ;D men allvarligt talat, att bidra till dom där skvallerjournalisterna är ju egentligen bara att göra saken värre.......... nej, text-tv, Rapport och byggahus.se det är vad man ska bygga sin verklighetsuppfattning på ;), fast det é klart då får man ju inte veta hur det går i farmen,
10 svar · 868 läst
M
muppen: ja och nu lånar vi mer än någonsin, mer än innan räntebubblan sprack 1992.Kommer Dennis och spökar igen?? De rikaste,de med högsta inkomsterna står för hälften av bolånen idag, allt enligt ekonomiekot ikväll...
3 svar · 1,7k läst
yonna
yonna: ;) Jag ringde till ett antal mäklarfirmor jag själv betraktade som 'seriösa' (samt en liten mäklarskuttare med kontoret på fickan) och bad dessa komma hem för en genomgång. Jag valde inte den billigaste utan jag valde den som jag kände jag hade störst förtroende för. Provisionerna brukar skilja sig åt en del. Det kan ingå ngn form av besiktning eller säljarförsäkring,
3 svar · 2,3k läst
J
John77: om du har bunden ränta så får du betala ränteskillnadsersättning
1 svar · 3,7k läst
N
Norpan: På Handelsbanken i vår stad fick vi en riktig skräckkalkyl med månadskostnad på ca 14000 kr per månad. Efter detta la vi ner tills en vacker dag när vi var o kollade på ett visningshus. Då kom det fram en himla trevlig dam till oss o undrade o vi ville bygga nytt? Nej, sa vi. Inte ännu pga jag pluggar. Vi räknar på det, sa damen och några dagar senare fick vi ok att låna 2 milj. och
12 svar · 6,9k läst
N
Norpan: Vi har inte lyckats pruta något alls..... :-/ Men vi fick det tjockare ekgolvet utan extra kostnad! :) Inte det tunna som annars är standard
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.