Jag tycker också att du ska överväga att betala av på dina lån. Hur stort lån har du, till vilken ränta och hur lång tid löper det? Du kan alltid gå till banken och höja lånet när du behöver renovera, och då kan du kanske också förhandla om det.

kuntri skrev:
Jag tycker också att du ska överväga att betala av på dina lån. Hur stort lån har du, till vilken ränta och hur lång tid löper det? Du kan alltid gå till banken och höja lånet när du behöver renovera, och då kan du kanske också förhandla om det.
Ja nu drog vi in fjärrvärme istället, så att betala av lånen känns lite mer lockande just nu faktiskt, håller med... Så kan man spara de pengar man egentligen tänkt lägga på lånavbetalningar! :D

Läste i senaste aktiespararna om en "fegisportfölj" för den som vill spara i aktier, men ändå inte ta en alltför hög risk. Poängen är att man väljer 10 aktier i olika branscher, och alla ska ha hög direktavkastning (dvs utdelning på aktierna). Förra året gjordes denna "fegisportfölj" för första gången och resultatet blev +34% på ett år (inkl utdelningar). Inte så illa! Det kanske kan vara något för den som vill prova på att spara i aktier, men ändå inte ta så hög risk.

Kom bara ihåg att alla aktier kan gå ner, även s k "säkra" aktier. Det finns inga garantier....

Att ha 10 olika aktier kräver ne hel del kapital om inte couratget ska bli onödigt högt. Sen så är det svårare att handla om man inte har hela aktieposter...

En liten tanke bara:

Obligationer ger endast "garanterad" avkastning om de behålls till förfallodagen. Om man av något anledning behöver få ut pengarna tidigare har man fortfarande kvar ränterisken (värdet på obligationen sjunker om räntan stiger). Detta gäller alla typer av obligationer, även exempelvis aktieindexobligationer...

Utifrån detta håller jag med Finansvalpen, om ni vill kunna ta ut pengarna inom en relativt kort tid så undvik obligationer med lång löptid då räntorna med största sannolikhet kommer gå upp en del den kommande tiden.

Generellt bör obligationsinvesteringar göras så att löptiden (eller "durationen" om det gäller en kupongobligation) ligger så nära placeringshorisonten som möjligt. Då minimeras ränterisken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.