Scenario:
-Tomt finnes för 1M
-Hus kostnad vädertätt ca 750 000:-, då ingår allt material för att färdigställa huset med eget arbete.
-Kostnad grund ca 50 000:- ( komplett med material och schaktarb. samt formar och värme)
-Elabb. finnes i befintligt hus på platsen(skall rivas till förmån för det nya)
- Avlopp till kammarbrunn finnes till befintligt hus ( se ovan)
- Väg finnes till befintligt hus
- Vatten blir borrad brunn ca 35 000:- inkl pump
Om jag nu har dessa uppgifter och vill på något sätt försöka få en ungefärlig prisbild av ett lån så hur räknar jag på detta. Total kostnad blir ca 1,8-1,9M. Skall jag försöka räkna på bankernas nätsidor så måste jag ju ha fastighetsvärde med mera, men jag söker mer möjligheten att kunna ungefärligt räkna på ett kreditiv istället för ett lån.Var vänder jag mig då? Jag behöver även hjälp med alla uppgifter som kan behövas för att söka just detta kreditiv.
Hur fungerar säkerheten på detta tex? Tomten som vi kikar på i dagsläget är på 3000kvm och går för 1M. Tomter i närliggande område har pris på ca 1m för 800-1000kvm så vi har fått kanonpris på denna tomt.Ser banken tomten som en säkerhet på något sätt eller ej?Räknar de med huset i sig på plats som en säkerhet eller ej?
Ja som ni försått så är vi i lindan av detta ev bygge och jag vill kolla upp ALLT nogrannast möjligt innan jag börjar kontakta bankerna så jag har lite på fötterna innan jag ger mig i kast med detta.
Tacksam för all hjälp som ni kan bistå med