Nu har vi fått blodad tand och skulle vilja göra detta på heltid tillsammans. Banken vår som var ganska motsträvig inför första huset har blivit betydligt mer vänlig inställd nu när vi har ett positivt trackrecord. Jag skulle vilja lämna den trygga, (men tråkiga kontorsvärlden), och göra detta på heltid tillsammans med Lisa. Dock inte i firmaform då majoriteten av vinsten försvinner i skatt då. :(

Min fråga är följande: Om vi skulle lägga in 1,5-2 miljoner själva tror ni att banken skulle gå med på att låna ut motsvarande del även om ingen av oss har en fast inkomst? Detta förutsatt att huset värderas 30-40 % högre än kostnaderna och att huset säljs när det är färdigbyggt? Eller måste jag fortsätta vända papper nåt år till?

mvh
David

Ta ett sånt där friår!

Kan tänka mig att bankerna kanske inte ser med helt blida ögon på att ni inte har några fasta inkomster, samtidigt som de säkert gillar kontantinsatsen ni har. Att ni dessutom har genomfört ett projekt redan med gott resultat borde ju också ligga på plussidan.

Min spontana tanke var att "måste banken veta allt"? Om ni söker om lån ochj SEDAN säger upp era fasta jobb, vad gör banken då? De lär väl knappast fråga era arbetsgivare om ni fortfarande är anställda så länge ni sköter inbetalningar som överenskommet... Eller är det JAG som är oseriös om jag tänker så?

Tycker i vlket fall att det låter spännande, håller tummarna för er! Lycka till! :D

Jag tror också att med rätt bankkontakt så är det nog inga problem. Har man visat att man är pålitlig och har stoppat in en så pass stor andel själv så lånet inte blir större än värdet på huset även om bygget skulle haverera mitt i så är ju risken banken tar i det närmaste obefintlig.

Jag tror att egenbyggeri inte kan beskattas som näringsverksamhet (eller hur man nu uttrycker det). Att man måste bo i minst ett år för att kunna skjuta på sin reavinst vid försäljning är väl det staten gjort för att försöka undvika att folk tjänar pengar på sitt boende, men om man bara betalar reavinsten har man ju fullgjort sina plikter.

Jag tror iofs att det är svårt att klara sin försörjning på dylika äventyr. Det är nog mycket beroende på var i konjunkturkurvan man är. Med tanke på att alla "experter" skriker om drastiskt sänkta fastighetspriser när räntan höjs - och det lär den väl göra - så blir det nog svårt att gå ihop om man inte bygger hela områden med billiga villor.

Men jag är ju bara en avundsjuk, pessimistisk fegis...

Hemmakatten
Mycket intressant idé ni har, David och Lisa!

Vad jag förstår så är det mer exklusiva hus med hög kvalité både vad gäller materialval, finish och utförande ni vill satsa på med försäljningpris på 5-6 miljoner. Detta innebär att ni lägger er i ett annat marknadssegment än typhustillverkarna och konkurrerar därmed inte om samma köpare. Vidare har jag förstått att ni båda är mycket kostnadseffektiva, rationella och målstyrda, vilket krävs om man vill hämta hem en (bra) vinst inom rimlig tid.

Tror helt säkert att det finns en marknad för detta. Även i sämre tider kommer det alltid att finnas köpare till sådana hus förutsatt att det är byggt i "rätt" område med "rätt" läge. Tror att många finansiellt starka personer drar sig för att bygga själva och även att beställa ett nyckelfärdigt hus innebär mycket arbete. Att köpa ett nytt, läckert hus med personliga lösningar är nog lockande för många. Tänk på hur fort och enkelt det gick att sälja ert förra hus!

Men som alltid gäller det att, förutom en bra affärsidé, även ha en väl underbyggd affärsplan med kalkylerad avkastning på insatt kapital inkluderat eget arbete på både "worst and best case". Men ni har ju både ekonom och ingenjör i familjen så det är ju inga problem.

Hade ni tänkt att sälja detta hus ni bygger nu? Eller hade ni tänkt bo kvar och bygga ett annat hus för att sälja?

Håller med tiidgare inlägg om att goda bankkontakter är viktigt samt att det är "förtroendekapitalet" som räknas. Med era tidigare visade "resultat" borde det inte vara problem att få lån.

Min misstänksamma "ekonom-själ" säger mig att det i längden inte finns någon möjlighet att undvika någon slags bolagsform om man gör detta för egen försörjning, även om jag inte just nu kan peka på några specifika regler, lagar eller förordningar. Det finns ju regler om hobbyverksamhet som om intäkterna understiger ett visst (lågt) belopp tas upp i den vanliga deklarationen, men dessa är nog inte direkt applicerbara här. En fördel med att formalisera rörelsen är ju att momsen blir avdragbar, material och arbetskraft kan inhandlas till grossistpriser samt att eget uttag/lön kan regleras efter eget gottfinnande (nästan). Samtidigt kan ju bilar, maskiner och annat köpas in av företaget. En annan aspekt är ju sjuk- och pensionsförsäkringar som måste till och i ett företag är ju detta arvdragsgilla kostnader. Summa sumarum finns det mycket man kan göra för att få en rimlig beskattningsbar vinst i ett företag. Och bolagsskatterna i Sverige är faktiskt inte alls på något sätt de högsta i vare sig Europa eller världen.

Men, detta ligger väl kanske i framtiden. har svårt att se annat än att man kan "testa" med att bygga o sälja ett hus eller två innan man definitivt bestämmer sig för att gå vidare.

Kan du inte begära tjänstledigt ett år eller två, antingen på hel- eller deltid? Då har du möjlighet att se om detta är möjligt samtidigt som banken skulle se detta som ytterligare en säkerhet. En annan möjlighet är ju som tidigare inlägg påpekat att inte berätta hela "storyn" för banken utan bara ansöka om ett vanligt "byggkreditiv". Oavsett vilket borde ni inte ha några problem med lån.

Ledsen att det blev så långt inlägg och dessutom alldeles för "mästrande och snusförnuftigt" . Tycker er idé är strålande och att ni absolut skall satsa på detta!! Prövar man inte att förverkliga sina drömmar kommer man att ångra sig sedan. Det går att leva snålt nåt år - och blodpudding går att tillaga på många sätt. ;)

Jättespännande idé!! Berätta hur det går!

Rent juridiskt sett tror jag det blir problematiskt.
Vi har diskuterat på jobbet tidigare huruvida man kan ta tjänstledigt och bygga sitt eget hus (som tex. snickare har goda möjligheter till) och enligt vissa uppgifter får man bara ha ett visst antal timmar, sedan blir det till att köra med skatt, sociala och hela baletten. saken blir ju densamma som att släkt, vänner mm. skulle bygga åt varandra utan betalning :-/. Vet dock att många gör så och att ev. kontroll av myndigheter verkar vara nada. (exempelvis kunde man ju låna upp 180´som "lön" och lägga det på huskostnaden skulle ju bli bra mycket bättre än att jobba själv och betala hantverkare)

Motsäg mig gärna för jag känner mig ute på både hal och tunn is här.........

Tack för alla inlägg. Har funderat och bygger nog ytterligare ett hus med en trygg anställning. Efter det kommer vi antagligen inte att behöva ta några lån för ytterligare hus. Har idag fått en mycket roligare inriktning på jobbet så jag stannar nog minst 6 månader till. (Har en bra chef) ;D

Apropå beskattning så undrar jag i vilket skede som man måste bolagisera byggandet. Jag har hört något om 2 hus om året i 5 år. Stämmer det?

mvh
David

Pappskallen: Ah, kul att fler än jag funderat på saken.
Jag har möjlighet att köpa ett rätt slitet hus i kvarteret och grunnade lite på att ta tjänstledigt ett halvår för att renovera kåken - och sedan sälja den.

Jag hade dock lite bryderier ifall skatteverket kräver att man betalar skatt eller om man kan låna pengar för sitt uppehälle. Visst, man förlorar pengar i genom att inte betala något i pension osv, men vad kan 6 månader göra på en 40-årig yrkeskarrirär....

Jag får nog diskutera detta lite med sambo, bank, skattemyndighet osv...

Fasting65 skrev:
Pappskallen: Ah, kul att fler än jag funderat på saken.
Jag har möjlighet att köpa ett rätt slitet hus i kvarteret och grunnade lite på att ta tjänstledigt ett halvår för att renovera kåken - och sedan sälja den.

Jag hade dock lite bryderier ifall skatteverket kräver att man betalar skatt eller om man kan låna pengar för sitt uppehälle. Visst, man förlorar pengar i genom att inte betala något i pension osv, men vad kan 6 månader göra på en 40-årig yrkeskarrirär....

Jag får nog diskutera detta lite med sambo, bank, skattemyndighet osv...
Det låter ju jättespännande, berätta hur det går! :D Och lycka till!!!

Fasting (och ni andra intresserade): det ligger ett mail hos skatteverket, väntar otåligt på svar..........

KarlXII skrev:
Men jag är ju bara en avundsjuk, pessimistisk fegis...
Ja men du har i all fall byggahus.se:s roligaste ikon....skrattade glatt! ;D

petare.gif

Hemmakatten
David skrev:
Apropå beskattning så undrar jag i vilket skede som man måste bolagisera byggandet. Jag har hört något om 2 hus om året i 5 år. Stämmer det?
Har aldrig hört om någon sådan regel, men jag är iofs ingen expert. Låter dock inte riktigt rimligt. 2 hus på 5 år är 10 hus totalt och då har man väl sedan länge halkat in på yrkesmässigt byggande, eller?

Kan du inte ringa (anonymt) till skattemyndigheten och fråga?

Ok så då har mailet från RSV kommit.......

Och jag kan bara erkänna att jag hade tokfel i mitt förra inlägg. man får lägga ner hur mycket tid man vill i uppförande av eget hus ;D.
Samtidigt tycker jag det verkar lite strange, eftersom en snickare således skulle kunna bygga som privatperson och sedan sälja till den tilltänkta kunden (detta uppgjort i förhand) visst ev. reavinst åker han ju på men om kunden pröjsar den borde det ändå bli billigare än att bygga "vitt".
ajajaj vad snårigt det blev..............

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.