Hej!

Nu har vi varit på banken, och plötsligt är allt inte riktigt lika roligt längre... :-/ Få lån var inga problem; vi har ganska långt "ner" till lägsta nivå då lån beviljas, men bankmannen tyckte vi hade räknat alldeles för lågt på drifts- och resekostnader. Så nu verkar det som om det blir rätt mycket dyrare än vi hade hoppats på...

Hur som helst, hon kunde bara erbjuda bottenlån på 75%, eftersom huset ligger i glesbebyggt område (vilket väl iofs kan diskuteras). Undrar därför om det är det någon här som har lyckats få upp det till 85%, trots att ni bor på landet?

Och vilka räntenivåer bör man kunna förhandla ner sig till?

Byt bank ;)

Men om du vill ha den bank så råga 2-3 mäklare om det området du tänker köpa är attraktiv eller inte...

Om inte så klassas det som "glesbebodd" = 75% då... Kanske inte så mycket man kan göra egentligen... Kanske spela ut lite mellan 2-3 banker så får du 85% till slut och ev. lägre räntor...

Jag bor ute på vischan. SEB och 85% bottenlån. Det var ingen större diskussion om det. Några rekordstora marginaler hade vi väl inte heller.

Vilken nivå räntan bör hamna på finns det många trådar i forumet om. SBAB:s nivåer är väl någonting som kan vara värt att sikta(hota med)på. Om ni har dåliga marginaler så har sämre prutmöjligheter på räntan, men 85% bottenlån borde fungera på någon bank tycker jag (och då spelar 0.1% hit och dit på räntan inte lika stor roll heller..)

Vi gick till Nordea, och plötsligt är vi erbjudna bottenlån på 90% och över 1000:- mindre räntekostnader/ mån. På samma bindningstid. :)

Hur kan det vara så stor skillnad, det begriper inte jag?

Nordea har ett kombinerat botten och topplån vilket täcker 90%. Detta gör att du kan binda även topplånet och därmed få en bättre ränta och lägre månadskostnad.

De flesta banker har bottenlån på 75%. Några banker erbjuder dock 85%.

// Sanne

sanne78 skrev:
Nordea har ett kombinerat botten och topplån vilket täcker 90%.

// Sanne
Aha, ja så var det nog. Väldigt mycket billigare än den andra banken hur som helst. :)

Sara; hade ni då 10% att lägga eller lånade ni till allt?

Som husbyggare/ägare är det en överlevnadsfråga att vänja sig med att ta in offerter, detta gäller även banker/lån.
Man blir ibland lite förvånad över vilka skillnader som råder.
Välj alltid den som kan erbjuda det du frågar efter om kvaliteten är ok.
Banker, telefonbolag, elbolag är de som lever gott på sina trogna kunder, faktum är att de trogna kunderna hämmar utvecklingen.

Håller fullständigt med...... men jag tror inte det handlar så mycket om att vara trogen, säg istället lat..... eller att folk inte har tid.

Linkopingsmamma skrev:
Sara; hade ni då 10% att lägga
Ja, det hade vi som tur är! (Tack vare släkten, vi hade aldrig lyckats spara ihop till det)

DragonLady skrev:
Håller fullständigt med...... men jag tror inte det handlar så mycket om att vara trogen, säg istället lat..... eller att folk inte har tid.
..men jag tror ärligt talat att många inte vet att man kan förhandla särskilt mycket om sådant. Jag trodde själv att låneregler och räntor var tämligen bestämda och icke-förhandlingsbara, ända tills jag hittade detta forum...
Ni andra har mao sparat en rejäl slant åt oss! :D
Tack för det!

Det var roligt att höra!

Egentligen är 75%, 85% ett gammalt "formel" som bankerna använder sig av. Precis som Bostadsrätt var räntorna +0.5% utöver villaräntor men det har SBAB sett till ej existerar längre. Kanske 75% försvinner eller tillämpas mer om det blir nedfall på bostadsmarknaden...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.