Hej! Igår fick vi klartecken från banken (lånelöfte, Nordea) att låna pengar för att finansiera husköpet. Huset köper vi av min sambos föräldrar så vi har ingen mäklare involverad. Jag vet därför inte riktigt hur ett köp går till och vad som måste göras.

Lånelöfte har vi alltså, den biten är färdig. Vi köper huset för 650' och betalar 10% kontant. Lånet blir således 585'. Men sedan tillkommer om jag förstått det rätt kostnader för lagfart. Hur fungerar det? Var "köper" jag en lagfart och vad kostar det? Är det något annat som måste anmälas och/eller betalas? Vad gäller kontrakt såg jag att det fanns färdiga sådana att köpa på bokhandeln, det borde vara det enklaste?

Sedan har jag lite frågor angående försäljningen av vårt tidigare boende i höstas. Vi hade en bostadsrättsvilla som vi köpte för 40' och sålde knappt 2 år senare för 105'. Det köptes dock i dåligt skick och vi totalrenoverade huset för ungefär 70' så vi gjorde ingen vinst. Hur ska det här deklareras? Vi har inte kvitton på allt då vi köpte en del begagnat. Kommer vi att tvingas skatta på en vinst som vi inte hade? Om ja, skjuts då den eventuella beskattningen upp iom att vi lägger in pengarna i det nya huset?

Maxal skrev:
Men sedan tillkommer om jag förstått det rätt kostnader för lagfart. Hur fungerar det? Var "köper" jag en lagfart och vad kostar det? Är det något annat som måste anmälas och/eller betalas?
Lagfarten betalar ni till banken sedan fixar dom det åt er, en kostnad för ett pantbrev blir det oxå eftersom ni lånar till köpet.

Tror att lagfarten är 3 % av tomtpriset. ???
Pantbrevet som tillkommer är 2 % av ert totala lån.

Lagfarten är 1,5 % plus expavgift på 825 sek

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.