Totte_S
Totte_S: Innan vi byggde om vår övervåning ansökte vi om kreditiv baserat på ett antal offerter från byggare. Fick en prel. värdering på 1,3 Mkr. Bygget gjordes enligt planering, sånär som att ett badrum inte gjordes. Rummet fanns, men tätskikt o ytskit + porslin skulle in. Men när banken värderade tyckte de att huset var värt 900´000kr :o. Anledningen till detta var att badrummet (4m2)
24 svar · 10,6k läst
K
koho11: Tycker det låter bra, samtidgt som det känns som vi betalat mycket!!! Iofs har vi en golvyta på ca 270 m2. Vi har betalat 170´000 kr för golvvärme+värmepump samt visst rörmakeri. Borrhållet har vi betalt separat. >:(
7 svar · 6,0k läst
yonna
yonna: Vill du ha en hög värdering kontaktar du en fastighetsmäklare och får marknadsmässig värdering motsvarande vad mäklaren anser du kan få vid ev försäljning. Vill du ha en låg värdering, kontakta banken - där värderar man med hänsyn tagen till bankens riskvillighet avseende lån. För mig diffade de bägge värderingarna 20%. Sedan finns naturligtvis taxeringsvärdet som en
4 svar · 3,6k läst
C
carlssoni: Det beror på om tapetseringen ingår i den entreprenad som skall slutbesiktas. Gör den inte det kan slutbesiktning ske. Slutbesiktningen omfattar de arbeten som är kontrakterade och besiktningsmannen bedömmer endast dessa arbeten. Detta oavsett om det är en eller flera entreprenörer Du anlitat.
1 svar · 1,3k läst
0
0840: Jag tog mått på skorstenen och en vanlig plåtslagare gjorde en huv med regnskydd. Det var bara att sänka ner hela paketet över bef skorsten och snyggt blev det.
3 svar · 3,1k läst
yonna
yonna: Det räcker om du lägger in frågan på ett ställe här i forumet.
0 svar · 1,7k läst
M
mariorossi: Jag har precis förhandlat om byggkreditiv med Nordea. Lånar 1720000 och har en kreditiv ränta på 3.25% Jag har 90% i bottenlån alltså inget topplån, 2.75 i rörlig, 3.50 bunden i 5 år, 4.15 bunden i 8 år MVH
28 svar · 2,4k läst
P
peddap: Du kommer ju inte att ha 1.3 mille i byggnadskreditiv förrän sista delbetalningen är gjord....dvs när huset är klart eftersom du betalar i omgångar och det gör ju att det blir mindre i utgifter än vad du räknat med....
4 svar · 3,1k läst
L
Lowzie: Ahh... Då blir det nog att fylla i 0:- Hehe! Känns bra ;-) Säljaren har ju redan ordnat med avstyckning *ler*! Tack för att ni tog er tid att svara!
4 svar · 1,9k läst
M
Mastermind: Är inte det viktigaste att man får en BRA person så att man får ett kvalitetshus? 30.000 kr eller 10.000 kr är ju ingenting i sammanhanget tycker jag. Vissa KA lämnar över en egenkontrollplan till byggarna och det är de enda de gör. Om man kan få nyckelmoment kontrollerade av sin KA så är ju det bättre.
6 svar · 10,6k läst
M
mrx: Du kan även ringa till Skatteverket och kolla om företaget har F-skatt och inte har några skatteskulder. De ser även om bolaget är restfört hos kronofodgen.
11 svar · 7,2k läst
L
lt: Lösvirke i Göteborgsområdet.
15 svar · 1,7k läst
J
Jani: Det finns ju frånluftsvärmepumpar med förvärmd tilluft, tex Nibe Fighter 410.
6 svar · 3,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Se tidigare tråd om mäklare. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1081945051;start=7#7
2 svar · 1,1k läst
fia_mstd
fia_mstd: Snabbt som ögat gick det att få svar på detta; 50.000 plus rörmokarens jobb, så runt 55 typ då. Lockande... :)
1 svar · 3,5k läst
P
paso: Någon som har tips på bra KA's som kan rekommenderas i Norrköping och om någon vet nån KA som skall undvikas? ;)
0 svar · 2,0k läst
Z
zankan: [citat] Anledningen KA har är förmodligen att det borde vara bättre om huvudentreprenören har samordningsansvaret då denne borde vara kompetent för detta vilket man som privat person utan erfarenheter av bygg har. Iofs blir det en kostnad men denna kan kanske vara lönsam ur smidighets synpunkt. Samtidigt har ju huvudentreprenören kanske tidsamordningen och då skulle jag slänga över
3 svar · 2,6k läst
T
Tesa: Fridasven: Avdraget för reduceringen sker tydligen automatiskt, hur stor reduceringen är det vet jag inte. Och vad jag förstod så gäller det fastighetsskatten, oavsett vad man betalar skatten för dvs att det gäller under tiden man enbart betalar för tomten också. De skulle skicka hem info från skattemyndigheten till mig, där kanske det står mer.
14 svar · 1,9k läst
G
gaia: [citat] Just när det är kallt så är det normalt att det kommer ut vitt rök=vattenånga. Det är ingen hot mot grannskapet eller miljön i övrigt. Det är vatten i träet + vatten som bildas under förbränningen (CxHx blir till CO2+H2O) som förångas och kommer ut från skorstenen i form av vita moln ;). När det är plusgrader ute så har du rätt att man ser bara värmedaller. En tips
37 svar · 9,9k läst
S
Sword: Hej Vi bor i ett nubyggt LB-Hus Svalan sedan 1 år. Vårt första år har vi haft en förbrukning på 14500 kWh. Detta året ska det bli lägre för på tisdag kommer sotaren och slutbesiktigar vår kamin. Vårt hus ligger i Stockholmsområdet. Mvh Fredrik
8 svar · 2,7k läst
B
byggimpert: [citat] Men det låter ju helt fantastiskt.... :o :), törs man fråga vad ni bygger för ett hus?? //Christina.
4 svar · 3,5k läst
L
Ludde: Vi ska till att börja räkna på nybyggnation, ta in offerter, träffa säljare osv... Vi vet ungefär vad vi vill ha, 1 1/2 plans ca 180m2. För att kunna göra en kostnadsuppskattning och budget skule jag vilja ta del av kalkyler av er som har kommit en bit längre så att man minimerar risken att missa något. Kanske finns det någon som redan har byggt och skulle vilja visa en specad kalkyl?
0 svar · 3,4k läst
C
cat_stevens: Tack för svaren. Ringde skattemyndigheten och som väntat var det inget problem med carporten. Det vi också fick veta var att på de förtryckta blanketterna för deklarationen så kommer automatiskt hela förra årets fastighetsskatt för tomten (2004) att finnas med. Eftersom vi endast ägt tomten sedan i somras måste vi själva dra bort hälften. Ingen automatik där alltså..
2 svar · 3,3k läst
Immobil
Immobil: Här finns en del: http://www.byggmax.se/ ;)
1 svar · 2,5k läst
P
PatrikJ: Hej alla Artikel om att vi privatpersoner ska få bättre priser hos byggvaruhandlarna... http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=545640 Vi får väl se när Fredells hakar på? :-/ / PJ
0 svar · 2,4k läst
0
0840: Lite förtydliganden. Du kan inte välja Nätleverantör. Varje Nätleverantör har en Elleverantör kopplad til sig. Du kan välja Elleverantör. Om du inte väljer blir det med automatik den Elleverantör som är kopplad till din Nätleverantör. Om du inte valt Elleverantör blir ditt avtal "Tillsvidare-avtal. Tillsvidare-avtal är det i särklass dyraste alternativet. Elleverantörer lever
3 svar · 2,5k läst
P
Pillan: Undrar vad kostnaden för byggströmmen blivit för er som nyligen byggt? Gärna ni som byggt vintertid. Var golvvärmen igång under hela byggtiden eller bara under gjutning?
0 svar · 3,9k läst
F
fridasven: oki tack, då får v sätta oss ner och fylla i papprena nu..
9 svar · 2,1k läst
0
0840: Banken kan ju värdera huset till 2 MSEK, då är ju 75% ok och ni slipper topplån. Så gjorde vi... Det är fel att utgå från det pris ni betalat för huset, det är verkligt värde som gäller.
10 svar · 2,9k läst
0
0840: Självklart skall ni kolla villkoren hos andra banker, kreditivet är ju en affär, nu skall ni göra nästa. Välj billigast/bästa.
2 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.