Om man bygger nytt, betalar man endast lagfart för tomten eller?

Om så är fallet, när man sedan säljer huset betalar köparen då lagfart för hela värdet dvs tomt + hus?

Finns det några tidsaspekter som tas in i ekvationen?

Conan skrev:
Om man bygger nytt, betalar man endast lagfart för tomten eller?
Japp! ;)

Om så är fallet, när man sedan säljer huset betalar köparen då lagfart för hela värdet dvs tomt + hus?
Japp! ;)

Finns det några tidsaspekter som tas in i ekvationen?
Nej, den enda tidsangivelse som finns i denna fråga är att lagfart ska sökas inom tre månader från tillträdet. ;)

Hej,

det där med lagfart är ju ett juridiskt trams.
Något slags "ägarbevis", liknande ägaranmälan för
ett fordon till bilregistret.

Jag vet ju ändå vad jag äger iom att jag har ett köpekontrakt etc.

Vad händer om man hoppar över lagfarten (struntar i
att ansöka om lagfart)?

Jag äger väl fastigheten ändå? Vad missar jag?
Någon juridiskt insatt som kan förklara?

VAd jag minns så hann man inte med lagfartstrasslet
under fastighetsbubblan under den glada början av nittiotalet. Juridiken hann inte med de snabba klippen.
Men det var väl inte därför det gick åt h-e?

En nyfiken KoW

Vi har betalat några lagfarter men jag har aldrig förstått vitsen med dem. Antar att det är ännu en sorts dold extraskatt.
Precis på samma sätt har jag svårt att förstå pantbrevs-,uppläggningsavgifter etc som banken tar ut.
Kan någon valla in mig i fållan igen genom att förklara vitsen med lagfartsavgiften?

mvh
David

Nja David,

pantpreven fyller ju en funktion, iom att de garanterar
för långivaren att han/hon har säkerhet för lånet.

Och banken skall naturligtvis ha betalt om den hjälper
till med att fylla i blanketter.

Men lagfarten...?

Förresten, gott nytt år ! //KoW

Lagfart söker man för att få ett sakrättsligt skydd. Ex. så att inte annan person kan göra anspråk på fastigheten och så kan godtrosförvärv av panträtt undvikas, se 6:7 JB. (jordabalken)

Man kan heller inte inteckna fastigheten utan lagfart.

20:1-2 JB. Vid fastighetsförvärv måste man inom tre månader söka lagfart. Om man inte gör detta kan inskrivningsmyndigheten enl. JB 20:3 förelägga vite för lagfartsskyldighetens fullgörande. Men hur vet de om förvärvet undrar man?

Annars är det väl som alla andra skatter ta skatt där du kan ta skatt.

David skrev:
Vi har betalat några lagfarter men jag har aldrig förstått vitsen med dem. Antar att det är ännu en sorts dold extraskatt.

mvh
David
Hej

Visst är det en skatt!!
Om det endast var ett sorts bevis att man äger fastigheten, varför kostar inte lagfarten lika mycket oavsett vad man betalt för fastigheten??
Lagfarten ser likadan ut vare sig fastigheten kostar 100:- eller 10 miljoner, men ändå skiljer det väldigt mycket i vad man betalar för lagfarten.

Said

KnockOnWood skrev:
Nja David,

pantpreven fyller ju en funktion, iom att de garanterar
för långivaren att han/hon har säkerhet för lånet.

Och banken skall naturligtvis ha betalt om den hjälper
till med att fylla i blanketter.

Men lagfarten...?

Förresten, gott nytt år !  //KoW
Jag trodde att det vi belånade var säkerheten. Vidare trodde jag att räntan var bankens ersättning för lånet. Betyder detta att om jag fyllde i blanketterna själv så skulle banken inte ta ut uppläggningsavgift? Tror inte det...
Jag tycker fortfarande att det luktar dolda kostnader från banken.

mvh
David

Vår bank tar inga avgifter alls ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.