aj då! vi som inte börjat på tomten än...

Kanske höjs??
Klart den kommer att höjas, frågan är bara hur mycket och när så sker...
Största risken just nu till höjning är alla husköpare som köper sig fattiga i hus som de under mer "normala" ränteförhållande ej skulle haft råd med! ;)

Det är inte för inte som SEB och sbab kräver att man ska klara av en 3%-ig ränteökning. Blir nog svettigt för många.

Detta är bara ett nytt sätt från bankerna att få oss att binda lånen, rörlig ränta innebär svårigheter för bankerna.
Att var och en skall ha marginal på 2-3 % uppgång trodde jag var självklart.

"Att var och en skall ha marginal på 2-3 % uppgång trodde jag var självklart. "

Buhahaha..... Skojar du? ;D

OK, kanske lite högt med 2-3%, vi gör så att i dagsläget så har vi ingen jämkning. OM mot förmodan räntan höjs så kör vi vidare till dess vi får problem, DÅ begär vi jämkning.
Om ALLA valde billigaste långivare skulle detta pressa räntorna ytterligare MEN vi betalar ju gärna extra för gammal vänskap skull, ELLER?

0840 skrev:
OK, kanske lite högt med 2-3%
???
Visst, om man redan idag sitter med 6-7% så är det väl kanske lite högt räknat om man förväntar sig ytterligare 2-3%.

Men har man runt 3% idag så borde man nog kalkylera för att kunna klara en uppgång på 2-3% ...minst!

Alter ego

Men har man runt 3% idag så borde man nog kalkylera för att kunna klara en uppgång på  2-3% ...minst!
Låter synnerligen rimligt tycker jag ::)

Hoppas inte så många sitter med låneränta om 6-7% idag, i så fall så tillhör man ju typen som gillar långa bindningstider å detta kostar ju en hel del. De jag avsåg var de som idag tecknar lån på kanske 3-3.5%, de bör kalkylera på att det kanske kostar 4-5% om några år.

0840 skrev:
de bör kalkylera på att det kanske kostar 4-5% om några år.
Håller med, man behöver nog inte förvänta sig högre räntor än så. Men man bör nog kalkylera för att klara räntor på en 6-7%, annars kan man nog lätt hamna i problem...

...hoppas på det bästa, förvänta dig det värsta... ;)

Alter ego

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.