Finns det ingen bank eller liknande som kan tänka sig att ta en obebyggd tomt i ett detaljplanerat område som säkerhet?

Jag vill kunna köpa en tomt och sen kanske bygga på den om 2-3 år. Jag vill givetvis få ett bottenlån om jag kan lägga 25% kontant med en bra rörlig boränta. Problemet är att bankerna inte verkar vilja detta utan isf måste jag ta ett vanligt banklån vilket har högre räntor.

Nån som vet en lösning på detta?

Vi hade oxå ett vanligt lån på vår tomt tills det upptogs nu i kreditivet.

Mitt problem är att jag inte har tänkt att bygga något hus på tomten de närmaste 2-3 åren och då är det trist att behöva betala en högre ränta.

Tror du får leva med en sämre ränta, men så hög var inte räntan ändå tycker jag.
Jag hade nog 5,6% det sista tror jag.
Det bästa är ju o ta det på så kort tid som möjligt o betala av det fort så har du ju en bra kontantinsats o bra möjligheter till o få ett bra bud från bankerna sedan när du väl ska bygga.

Det behöver inte vara omöjligt för banken att ta ut pantbrev på den obebyggda tomten och som därför borde ge lägre ränta såvida tomten ligger i vettigt område. Om den första banken säger nej så testa ett par andra banker.

Nej det är inte omöjligt o få pantbrev för det fick jag.... men det är ändå en dyrare ränta.

Det fick jag med men hela poängen är att jag trodde jag kunde få samma ränta som vi har på vårat hus idag (2,80%). Tyvärr kunde vi bara få 3,80% och utöver det ville han heslt att vi skulle lägga mer än 25% kontant. Lite trist men sånt är livet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.