Jag & min livskamrat håller precis på att se vårt nya hus bli färdigt - en sån fröjd!

Men samtidigt har vi, som gröngölingar i byggbranschen, upplevt en märkvärdig sak:
Vi köper en kommunal tomt och vi har ännu inte fått någon faktura. Har funderat på det ett tag men tänkt att fakturor brukar det ju inte vara något problem att få - den dyker säkert upp. Nåväl - samma dag som huset kom (ett nyckelfärdigt) så damp fakturor ned i brevlådan, bl.a. från husföretaget vilken givetvis var den tyngsta och med betalning inom 5 dagar. Jag slänger mig på telefonen till banken och undrar om jag kan faxa fakturorna så att de kan betala de och därmed starta byggkreditivet. Men nej! De har inget köpekontrakt = ingen lagfart = ingen säkerhet. Lyckas fixa några dagars anstånd med betalning på fakturorna. Lyckas få tag på kommunen som visserligen inte kan hjälpa oss betala tomten just nu men intygar att det löser sig nästa vecka. De upplyser mig också om att de har som praxis att inte skicka faktura/utfärda köpekontrakt förrän huset har börjat byggas och att detta också är ett vanligt förfaringssätt i andra kommuner. ::)

Så mitt råd till er som är på väg att bygga hus på kommunala tomter - se till att få tomten betald i god tid (tjata er till det) och cleara med banken så att ni slipper få hjärtflimmer under den tid ni ska njuta av nedkomsten av ert nya, fantastiska hus! ;)

MVH
"Snart ingen gröngöling längre"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.