Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
sandhall: [citat] Förstår inte problemet? Ni har ju inget åtagande i.o.m. offerten.
PelleFork: Vi har i vissa stycken samma problem. I vårt fall är avstyckningen klar med inte inskrivningen. Alltså, vi har fastighetsbeteckningen och gåvobrevet med inte lagfarten, eftersom gåvobrevet i vissa delar behövde kompletteras. Eftersom vi var på banken idag så kan jag säga såhär: - När fastigheten "finns", dvs lantmäteriet har gjort sitt så kan den pantsättas. Dock bara av lagfaren
skogstomten: Lite intressant är att den sista skvätten som dom kallar bottenlån (ränta på samma nivå som det vanliga bottenlånet) inte får vara utan amortering. Dvs normalt kan man ha ett bottenlån utan att behöva amortera men inte den delen som sträcker sig till 95% hos SBAB och det brukar just vara amorteringen som är betungande varje månad.
hempularen: Vad gäller mätningen: Det är ju inte självklart att värderingsmannen mätt efter de mätregler som gäller för taxeringen. Han kan ju ex. ha mätt efter bygglovsreglerna.
Carisma: [citat] Jag förstår tanken. Om man är beredd att förhandla och verkligen kan tänka sig att byta! Det kostar trots allt en liten summa att bryta kreditivet med de flesta bankerna...
Coolman: [citat] 1 bil var 6:e sekund... Bor du nära motorväg eller? Då kan man yrka på lite mer. Typ ökad trafik eller nåt...
Guzzeman: Vill tacka för alla svar jag fått på mina frågor. Nu så är affären klar och genomförd. Vi ville verkligen ha huset så vi försökte hitta en medelväg genom samtal och en sittning. Säljarna blev nöjda och vi blev nöjda (mycket nöjda) . Vi insåg själva redan när vi la första budet att det skulle behövas åtgärdas en del och som Ni påpekar, och har helt rätt i, så borde man
OLHA: Har 2% på bottenlån, inga topplån. Handelsbanken med låneskydd.
Lello: Lägg det på tomten, och se till attt förhandla dig till samma ränta på topplånet som på bottenlånet då SBAB har det så..!
DerniZ: [citat] Kontraktsränta tas ut av vissa banker, men kan oftast förhandlas bort. Det är en avgift baserad på det sökta kreditivbeloppet. Ex.: Uppläggningsavgift : 2000:- Kontraktsränta: 0,5% av kredtivet på t.ex. 2.200.000:- = 11.000:- Banken vill ha 11.000:- + 2000:- = 13.000:- för att starta upp kreditivet åt dig. Nu kan det iof skilja sig mellan bankerna hur de tar ut denna avgift -
ordain: Det borde väl gå utmärkt att göra så, men du kan nog kosta på dig lite högre takhöjd ändå. "För att ett våningsplan med snedtak överhuvudtaget ska mätas måste våningen ha en takhöjd på minst 1,9 meter på ett utrymme av minst 60 cm bredd." Så på de mittersta 59 centimetrarna kan du ha hur högt du vill, och sedan 189 cm på sidorna om det. Kanske kan ge lite bättre
Mike_x: Vi får se hur vi gör. Tror att brandkåren avstår från att bränna ner när det ligger nära tätbebyggt område. Nu har vi i vart fall skrivit kontrakt på en tomt!!! Nu kan man börja på allvar!
therese82: tack för ett utförligt svar ;D får fundera över detta. vi har ju lite tid på oss.
Mulan: Oroa dig mer för jobbet än räntan. Räntan måste upp lite för att RB skall ha något att sänka när nuvarande högkonjuktur avtar. Låg inflation & deflation...farligt! (Japan ett exempel)
ordain: Det stämmer som hempularen säger att man inte behöver skicka in om alla uppgifter stämmer. Jag är dock rätt övertygad om att lagen säger att du måste skicka in med korrigeringar om du känner till att uppgifterna inte stämmer. Jag tror inte att det blir lagligt att godta en felaktig fördelaktig fastighetstaxering bara för att man inte skrivit på att man försäkrar att uppgifterna
Atti: Det är alltid svårt att rådge andra när det gäller hur man ska lägga sina lån... Alla människor är ju olika riskkänsliga etc. Dessutom går det ju inte att sia om framtiden. Jag har dock en hel del vänner inom bank o finans och de har hjälp mig med mina lån. Här kommer i alla fall ett försök att hjälpa er. Mitt första råd är att vara lite hård i förhandlingarna med bankerna
toysoldier: Kan nämna att 2002 var inflationen drygt 2%. 2005 kommer vi väl att hamna på ca. 0,7%? Detta är en av faktorerna som skall tas med i beaktandet. Idag är det högkonjuktur i många branscher och den rörliga räntan ligger på 2%. Vad händer i lågkonjuktur? 8) Denna fråga har diskuterats till leda. Det finns lika många uppfattningar som medlemmar i detta forum och detta är en av
Carisma: [citat] Nej, man kanske inte tjänar på det om man "förhalar" pågående byggnation...! Men om man nu KAN planera när huset är klart så finns det ju vissa fördelar att få huset klart på "rätt sida om nyårsafton". ::)
kelju: Kanske också kan tilläggas att rörligt är mer eller mindre rörligt! Ibland är det fullt rörligt och ändrar sig direkt när institutet ändrar räntesats. Ibland är det bundet 2 eller 3 månader. Min erfarenhet är att 3 månaders bundet ger en betydligt lägre ränta än "riktigt" rörligt. Tyckte jag förhandlade bra med 2,20% hos FSB, men uppenbarligen kan man komma längre!
kelju: Hur man väljer att dela upp ekonomin eller inte är nog beroende på hur lika/olika man är som personer. Vi har separata konton och det funkar bra för oss. Jag tjänar betydligt mer än min fru men vi planerar vår ekonomi utifrån bådas disponibla inkomst. Jag betalar huslån, bilarna m.m. Hon står för de flesta löpande kostnaderna för huset och hushållet. Blir det pengar över så
karmajoyst: Hej. Vet inte hur många som är intresserade, men nu när jag håller på att räkna på vad det kostar med att bygga nytt hus så satte jag helt enkelt ihop ett excel ark med följande fält. kolumn A är kolumn B är [Aktivitet alt. Kostnadsbeskrivning] kolumn C är [Kommentar] kolumn D är [Satt pris] kolumn E är [Pert Pris Eller Satt pris] kolumn F är kolumn G är [Sämsta Pris] kolumn H
Guzzi: [citat] Nej, det är det inte. Vi kommer antagligen inte skriva något slutbevis förrän nästa år men enl. taxeringen så är huset färdigställt i år. Grundregeln är att huset är färdigt när man bor i det, men som jag gett exempel på här ovan så finns det undantag även från den.
chili: Det vanligaste är väl att man amorterar där räntan är högst (vanligtvis topplånet) Själva väljer vi att amortera nu när räntan är låg eftersom om räntan höjs så a) blir förstås själva räntan dyrare b) huset riskrear sjunka i värde om marknadspriserna sjunker. Då är det skönt med ett hus som inte är överbelånat i alla fall. c) det _kan_ vara så att en
alex505: Tack för svaren. Skall nog ändå köra enligt följande (har fått väldigt bra räntor, tror jag i alla fall) 60 % rörligt : 2,07 % 40 % bundet i 10 år : 3,65 % (kan nog pressa ner 10 åringen 5 punkter till) MVH alexP
Wigert: För de som inte amorterar alls är det värt att veta att realräntan är ca 1-1,5 % idag. Dvs nominell ränta - skattereduktion - inflation. Till skillnad från bl.a. perioder under 70- och 80-talen då realräntan var negativ. I situationer som nu är det lämpligt att amortera. Tidigare åt inflationen upp skulden och vips var husägarna rika! ::) En 60-årsplan är minimum tycker jag, så
fia_mstd: [citat] Troligtvis kommer det att gå utmärkt med förbehållet att du måste panta den först... ;D
ordain: [citat] Vill bara påpeka att det inte bara ska ses som en skatt, utan det är en skatt. Det korrekta namnet är stämpelskatt vid förvärv av fastighet. Lagfartsavgift är bara något den populärt kallas.