Jag fick ett tips av en kompis som hade läst i DN(?) om att de rekommenderade 12-årsränta och att man kunde få riktigt bra ränta på den bindningstiden. Har ni läst eller hört dågot om det? Jag hittar det inte...

Verkar osunt att låsa sig vid 12 år..!

Lär aldrig vara ekonomiskt lönsamt..

+ att det blir dyrt att lösa när du vill flytta om 8 år.

Mvh Lello

Vad som är ekonomiskt lönsamt vet man ju aldrig riktigt, men historien har ju hittills visat att rörligt "lönar" sig utslaget över en längre period. För egen del så har jag låst 60% på 12 år (3.66% i ränta) och har resten rörligt. Detta har jag inte primärt gjort för att tjäna pengar utan istället för att försäkra mig om att jag inte hamnar i situation som jag inte kan hantera vid en eventuell ränteuppgång. Detta lugn är värt mycket mer för mig än de kronor som jag kanske kan spara på att köra rörligt till 100%.

Ok, sant att lite lugn är trevligt men betala 1,5% mer på 60% av lånet faller inte mig i smaken.

Mvh Lello

Jag tror att man lurar sig själv om man tror att den rörliga snitträntan de kommande 12 åren kommer att ligga på den extremt låga nivå som räntan på ligger på just idag. Riksbanken prognoser tyder ju på att reporäntan (troligtvis + 1% under en 12-månadersperiod) kommer att höjas lugnt men succesivt framöver. Vad som kommer och hända vet ingen.

trojan75 skrev:
Jag tror att man lurar sig själv om man tror att den rörliga snitträntan de kommande 12 åren kommer att ligga på den extremt låga nivå som räntan på ligger på just idag. Riksbanken prognoser tyder ju på att reporäntan (troligtvis + 1% under en 12-månadersperiod) kommer att höjas lugnt men succesivt framöver. Vad som kommer och hända vet ingen.
Vad är "extremt låg nivå"?
Under rådande omständigheter anser jag att dagens räntenivå är normal.
Den som tror att vi, under överskådlig framtid, kommer att uppleva 80- o 90-talets räntenivåer har nog bommat några detaljer i helhetsbilden..... ;)

toysoldier skrev:
Vad är "extremt låg nivå"?
Under rådande omständigheter anser jag att dagens räntenivå är normal.
Den som tror att vi, under överskådlig framtid, kommer att uppleva 80- o 90-talets räntenivåer har nog bommat några detaljer i helhetsbilden..... ;)

Håller helt med, idag har vi ju ingen ivfalation som äter upp lånen så dagens ränta motsvarar 80-90 talets räntor.

Och vem har pratat om 80/90-talsnivåer på räntorna?

Om man undviker att raljera och istället försöker ha en seriös diskussion, så finns ju också ett mellanting på de historiskt sett mycket låga räntor vi har idag och de nivåer som var då.

Om man endast går 2-3 år tillbaka i tiden så låg 3-månadsräntan på mellan 5 & 6%. Att vägra att se att dessa nivåer skulle kunna inträffa inom 12 års period tycker i alla fall jag är självbedrägeri. Därmed inte sagt det kommer att inträffa, men jag har valt att "försäkra" mig av samma anledning som jag har har en helförsäkring på min bil, dvs jag tror inte att något kommer att inträffa men jag vet att risken finns.

Kan nämna att 2002 var inflationen drygt 2%. 2005 kommer vi väl att hamna på ca. 0,7%?
Detta är en av faktorerna som skall tas med i beaktandet.
Idag är det högkonjuktur i många branscher och den rörliga räntan ligger på 2%. Vad händer i lågkonjuktur? 8)

Denna fråga har diskuterats till leda. Det finns lika många uppfattningar som medlemmar i detta forum och detta är en av kryddorna i en marknadsekonomi.

Idag är jag mest oroad över statens finanser. Kanske får vi en ränteuppgång under nästa år pga allt valfläsk som skall ösas ut :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.