Tack för era reflektioner, mycket intressant. Min familj har varit kund i SEB sedan 100 år och vi har både företag och samtliga konton i banken, men ändå inte bättre villkor, mycket märkligt.

Har varit i kontakt med nordea och får besked imorgon, lägge att bråka lite om detta.

Halluuuu,

Fick idag följande anbud av FSB (Sthlm)...

Kontraktsränta: 0:-
Dispositionsränta: 2,75%
Avgift/faktura: 0:-
Uppläggningsavg.: 0:-

Övrigt:
Gratis Visa, Internetbank och bankfack i 2år.

:)

När jag idag pratade med banken förklarade dom att skillnaden i ränta beror på vilket typ av hus man bygger. SEB exempelvis sammarbetar med modulent och kan där ge rabatter på räntan. Men som i mitt fall när man bygger platsbyggt lösvirke är risktagningen större för banken och dom vill ha bättre betalt.

Är det en godtagbar förklaring?

Jag har nu skrivit på kreditivpapper. 1,95% kreditivränta och INGA andra avgifter. Banken är SEB i Huskvarna. Känner mig så nöjd att man undrar varför man ska slutplacera banklånen... Tror inte ens man kan få ett vanligt bolån med denna räntan?

Anna_Dyring skrev:
Dum fråga... men vad ær kontraktsränta??
Det undrar jag också!!

Vi har 3% hos Sparbanken Finn i Lund

AndWig: Det känns inte trovärdigt från bankens sida. Möjligtvis att de vill se en riktigt uppställd tidplan för bygget. Kanske vill de också se att ni tar hjälp av proffs för upphandling av entreprenör mm. Kolla med banken vad de anser är skillnaden mellan ett prefabbygge och ett lösvirkesbygge. Om det behövs, så ta kostnaden för att anlita en byggkonsult som hjälper till med tidplanering, upphandling och eventuellt byggledning. Mer än så kan knappast banken önska i säkerhet.

m1nn13 skrev:
Dum fråga... men vad ær kontraktsränta??
Det undrar jag också!!

Vi har 3% hos Sparbanken Finn i Lund
Kontraktsränta tas ut av vissa banker, men kan oftast förhandlas bort. Det är en avgift baserad på det sökta kreditivbeloppet.
Ex.:
Uppläggningsavgift : 2000:-
Kontraktsränta: 0,5% av kredtivet på t.ex. 2.200.000:- = 11.000:-
Banken vill ha 11.000:- + 2000:- = 13.000:- för att starta upp kreditivet åt dig.
Nu kan det iof skilja sig mellan bankerna hur de tar ut denna avgift - så hör efter med dem...  ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.