Jag har uppfattat det så att det är året efter slutbesiktningen. Alltså slutbesiktning i mars 05, fastighetsskatt april till december och därefter 5 skattefria kalenderår. Allt för att det ska bli rättvist oavsett när huset står klart.
/s
/s
Jag pratade med skattemyndigheten om just detta för ett par veckor sedan och det visade sig att det är folkbokföringen som styr det hela och inte slutbesiktningen. Jag har en kompis som började bygga sitt hus på egen hand 1999 och han har aldrig gjort en slutbesiktning så det skulle ju innebära att han aldrig skulle behöva betala fastighetsskatt vilket inte stämmer. Skattemyndigheten tittar alltid hur det ser ut den 1:a januari varje år. Säg att man köper en tomt och håller på att bygga ett hus på tomten. Om huset inte är klart den 1: januari och du ej har folkbokfört dig där så betalar du alltså endast skatt avseende tomtens taxeringsvärde för hela det året ut. Om du sedan flyttar in i huset och folkbokför dig den 1: mars på adressen så blir du alltså befriad från fastighetsskatten i 5 år framåt från och med januari, alltså 10 månader efter att du har flyttat in. Det lönar sig alltså att flytta in eller vänta med att folkbokföra sig på adressen tills efter årsskiftet eftersom man då endast betalar skatt för tomten året ut och därefter fri från fastighetsskatt i 5 år. Man skjuter alltså upp fastighetsskatten ytterligare eftersom skattemyndigheten alltid tittar hur det ser ut den 1: januari varje år och baserar hela året på dessa uppgifter..
Nej. Eller ja... eller nja...Freddi skrev:
Slutbesiktningen är helt orelevant. Det beskedet fick jag oxå när jag pratade med dem. De undrade varför vi inte anmält i fastighetsdeklarationen att huset är färdigt med tanke på att vi varit folkbokförda flera år på adressen.
Nu är det väl så att deras regelverk är baserat på att ett hus kommer färdig som en Happy Meal och sedan är det klart att bo där med alla figurerna från Pixlar. Därför skulle de "tvångstaxera" vårt hus till någon form av genomsnitt om vi inte lämnade in en ny fastighetsdeklaration.
Vi gjorde så och skickade även med ett följebrev där vi förklarade hur vår byggprocess gått till och att första året bodde vi i en bod på tomten och sedan har vi bott i en byggarbetsplats. Vidare skrev vi att vi bryr oss inte om ifall de anser att huset är klart i o m att vi bor i det, då vi kan påbörja 5 års skattebefrielse (under byggnationen betalar man väl skatt på den summa som bygget kostat hittills och skattebefrielsen börjar den dagen det är klart?) men att vi beskrev var i byggprocessen vi befann oss och vilken standard som fanns i huset.
Fick meddelande efter några dagar att även om vi bott i huset ett par år så ansåg de inte att huset på något vis var färdigt. Både vi och de är överens om att 2005 istället är mer rättvisande som färdigställandeår.
Jag tror att det är slutbeviset som styr när man ska börja betala fastighetsskatt. Slutbeviset ser den kvalitetsansvarige till att kommunen skriver. Från och med januari året efter det att slutbeviset skrevs gäller 0 % fastighetsskatt.
Nej, det är det inte. Vi kommer antagligen inte skriva något slutbevis förrän nästa år men enl. taxeringen så är huset färdigställt i år.BJohan skrev:
Grundregeln är att huset är färdigt när man bor i det, men som jag gett exempel på här ovan så finns det undantag även från den.
Klicka här för att svara