M
millan78: Aha! Tänkte inte på det...Tackar!
2 svar · 13,1k läst
L
Leoni: Ksund, det låter som en bra taktik! Det är så jag gör nu, innan jag binder lånet, att jag ställer banker emot varandra (BR-lägenhet). Jag ska dela upp bottenlånet på tre delar och binda på olika år, inget topplån. Hur funkar det när det 3-åriga går ut, kan jag flytta bara den delen till annan bank? Utan att betala ny pantförskrivngningsavgift?
7 svar · 1,8k läst
S
sunemangs: Hej, Dom jag pratat med tar betalt 900:- inklusive moms för den totala yttermåttet på huset. Detta gäller både för övervåning och undervåning så om man bygger ett 2 våningshus med 90 m2 i varje plan blir det ungefär 2*90*900 = 162.000. Saken är den att jag projekterar ett parhus där varje del är på 160-180 kvadrat uppdelat på två våningar och då drar det iväg.
2 svar · 3,3k läst
B
billy_baver: Den som idag gör vinst vid försäljning av sin bostad får - som bekant - skattekredit om han plöjer ned vinsten i ny bostad.  Detta system är just nu ifrågasatt av EU-kommissionen.  Och om detta system avskaffas är jag ganska övertygad om att samtliga partier kommer att löpa i kapp om att avskaffa också fastighetsskatten. Den som lever får se.
23 svar · 2,0k läst
R
robban44: :) Tack för det, precis det svar jag ville ha.
2 svar · 2,3k läst
Carisma
Carisma: Säger som föregående talare. Men om ni vill kan ni ju lägga undan samma summa som ni tänkt betala av varje månad fram tills dess att ni lägger om lånet och då betala in en klumpsumma. (Det blir ju marginella räntekostnade under 2,5 månad, som ni betalar extra.)
3 svar · 3,1k läst
L
larsg: Med de förutsättningar som frågeställaren har så borde amortering vara helt frivilligt. Kontakta banken och meddela hur mycket ni vill amortera.
7 svar · 1,9k läst
W
wilca428: Tack så hjärtligt för ett koncist och uttömmande svar (så vitt jag anar).
2 svar · 2,0k läst
J
JonasHolm: Hej! Ska försöka svara på ettan. Jag tror inte du kan sätta en summa som du vill ha avdragen. Jag tror det är skatteverket som värderar "skadan" efter att du påpekat den. Fast jag är bara lekman, så jag kan ha fel... /Jonas
1 svar · 1,5k läst
S
Sahlin: Är på jakt efter en värderingsman i Göteborgsområdet. Är det någon som kan rekommendera någon bra? Tack på förhand!
0 svar · 1,5k läst
J
JOS81: [citat] Naturligtvis får Nisse bara tillbaka 9000 kronor. Fel av mig...
8 svar · 10,0k läst
T
TurboDykarn: [citat] Kör på en smartare lösning, ak-5:a och rånarluva ;D
5 svar · 4,0k läst
E
ejwbegysv: Jag fick 95% bottenlån hos SBAB.. 5% kontant...
6 svar · 1,5k läst
T
TurboDykarn: Vi är precis på startlinjen med att bygga hus, vi har inte hittat tomt än men letar. Vad ska vi tänka på, vad har vi framför oss och vad ska räknas in? Vad är det som kostar pengar osv? Jag flyttade hemifrån när jag var väldigt ung så jag har inte fått lära mig om hur dessa saker funkar så därför frågar jag här. Var ska jag börja, finns det något schema att följa? Tex steg
0 svar · 1,8k läst
T
TurboDykarn: Och självklart så har du mina lyckönskningar likaså *från en på väg till banken för lånelöfte* ;)
31 svar · 6,2k läst
L
Laban78: i all räntediskussion, glöm inte att ni har ett sämre läge att förhandla när första lånet löper ut. I exemplet med 60% på 8 år och 40 % rörligt kommer ni bara ha rabatt på rörliga i 1 år (standard) och efter ett år får ni betala prset i tidningen. Samma gäller om man binder på olika tider, när första löper ut kommer ni ha väldigt svårt att komma under annonserat pris.
12 svar · 2,3k läst
L
Laban78: Beror bara på värderingen. Gör du mkt själv= "bara" material kostnad vore jag förvånad om du inte får en värdering som täcker dina lån om du bygger i ett bra område. jobbar själv på bank och vi placerar nästan aldrig byggkreditiv i annat än hypotek
3 svar · 3,2k läst
T
TN-Funkis: Udrag från RSV: ----------------------------------------------------------------- Schablonmässig anskaffningsutgift Om fastigheten anskaffats före 1952 finns möjlighet att beräkna bostadens anskaffningsutgift schablonmässigt. Anskaffningsutgiften kan då beräknas till 150 % av fastighetens taxeringsvärde år 1952. Kan du visa att anskaffningsutgiften för fastigheten översteg 150 % av
5 svar · 2,5k läst
P
Pedda_P: ... å räntekostnader för byggkreditivet, 25000:- kalkylerat för oss
4 svar · 2,7k läst
K
Kajjenne: Vi hade bott i vårt hus i nästan 6 månader när vi gjorde om vårt byggkreditiv till lån. Detta berodde mest i att vi har problem med vårt tak som husleverantören lovat att fixa till men detta har fortfarande inte justerats. Till slut tröttnade både vi och banken på att vänta så de satte in de pengar vi hade över från kreditivet på ett konto till oss så att det finns pengar till
4 svar · 4,9k läst
W
WeeBe: Jag tror att man kan förhandla med banken om detta med lånen. En del säger att de går på värdering andra att de ger lån på produktionskostnaden. Konkurrensen är hård mellan bankerna så utnyttja detta och fråga flera. De som ger bäst villkor de tar man. Sedan ska man kanske inte överdriva kostnaden med topplån, har man tur så skiljer inte räntan så mycket. Däremot så krävs mer
8 svar · 1,9k läst
O
OLHA: Tack för svaren. jag gör ett försök och skall även prata med Banken om man kan få fram 3-4 år gamla kvitton. Huset var ju ett nybygge så man börjar undra hur många kvitton som egentligen saknas. :-) Orkar dock inte tjaffsa med Skatteverket så jag hoppas det blir bra ändå.
11 svar · 4,8k läst
kalleanka70
kalleanka70: Mig veterligen finns inte någon samkörning av statliga register idag. Det talas om att det skall komma till men då framförallt för att komma tillrätta med bidragsfusk mm. Problemet är inte så stort att det föranleder åtgärd från din sida. Är du 100% ärlig så skicka in den i efterhand, man kan alltid korrigera sina uppgifter trots att tiden gått ut. Är du 99,9% ärlig så låtsas
2 svar · 2,2k läst
W
WeeBe: Tacksam för alla svar. Det var alltså ungefär som jag trodde. Marknadsläget avgör. Nu bor jag varken på Lidingö eller Norrlands inland, men ändock inte i något "hett" område, där man kan räkna med att få mer pengar vid försäljning jämfört med byggkostnad. Det dyraste huset i området såldes för 1,7 milj för två år sedan, och det var ett av få relativt nybyggda hus (2000
7 svar · 3,5k läst
C
Charley2: Känns ju lite oroande att vissa fått mögel redan efter ett par år. Men gäller inte någon försäkring då? Är det inget som besiktningsmannen kan upptäcka? Det ingår någon försäkring när man köper från Älvsbyhus, men det kanske inte skyddar mot sådant?
16 svar · 5,9k läst
H
husmyran: Vår bank ville, men krävde inte, att vi skulle byta bank. Vi var dock i en rätt usel sits då vi blivit nekade lån hos två banker innan. Så jag bytte snällt bank, medan min sambo behöll den gamla.
3 svar · 3,4k läst
L
LinaoMarkus: Toppen. Börjar greppa detta med besiktning. Nu är det bara tomten som saknas :)
8 svar · 2,1k läst
T
tandem: Är mitt i byggprocessen. Huset blir mycket dyrare än beräknat, det är ett fritidshus i fjällen. Skulle behöva höja kreditivet men banken säger nej! Fråga; hur göra? Kan man byta bank mitt i bygget? Har upptäckt att räntan är hög. Är den högre vid fritidshus byggen?
0 svar · 2,4k läst
S
sanne78: Kontakta inskrivningsmyndigheten så kan de nog hjälpa dig med vilka uppgifter som ska in.
1 svar · 3,6k läst
O
ordain: Vad villavärdet sa 2003 är ointressant. En värdering är inte samma sak som ett verkligt köp utan en värdering skiljer sig ofta rätt mycket från köpeskillingen. En värdering 2003 från en värderingsman som inte hade koll på vad huset gick för skulle kunna hamna ganska fel i förhållande till köpeskillingen. Sedan 2003 har priserna stigit ganska markant på de flesta håll, så även
1 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.