Hur man väljer att dela upp ekonomin eller inte är nog beroende på hur lika/olika man är som personer.

Vi har separata konton och det funkar bra för oss. Jag tjänar betydligt mer än min fru men vi planerar vår ekonomi utifrån bådas disponibla inkomst. Jag betalar huslån, bilarna m.m. Hon står för de flesta löpande kostnaderna för huset och hushållet. Blir det pengar över så sparar vi dem var för sig. Ingen av oss köper något "större" utan att fråga den andre. I pengar mätt har jag mer över än min fru, men det löser vi delvis genom att jag tar många ad hoc-kostnader.

Nu har vi fått barn och min fru går hemma, vilket påverkar hennes del av vår gemensamma ekonomi. En del kostnader har vi därför flyttat över till mig. Vi har dessutom olika banker och båda är ovilliga till att byta...

För ingen annan vi känner så fungerar en sådan här lösning, men vi diskuterar i princip aldrig ekonomi (kanske beroende på att det alltid blir pengar över). Jag är inte säker på om vi kan hålla kvar vid detta systemet framöver, men hittills fungerar det för oss!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.