Har fått följande förslag från banken på fördelning av lån

Bind.tid       Del av lån       Ränta
5 år             31,3%           2,95
3 år             31,3%           2,60
3 mån         31,3%           2,50
Topplån       6%                 3,00

Jag tycker att detta är rätt ok, frågan är ifall jag borde förhandla om längre bindningstid på det längsta lånet? Hur bör jag tänka när jag förhandlar med banken? Tips och råd mottages tacksamt!

Hej.
Det senaste budet från Fsb (lokalkontor)

rörligt; 2,07 %

5 årig; 3,22 %

10 årig; 3,65 %

När jag 'förhandlade' hänvisade jag just till detta forum (en tidigare tråd om räntor), berättade vad andra lyckats få, och meddelade att jag även skulle ta kontakt med flera andra institut. det räckte för att min bankkontakt skulle pressa ner sig så mycket sommöjligt (enligt honom i alla fall.)
Ge dig inte, fortsätt pressa neråt.
Lycka till.
MVH
alexP

Men går det att förhandla så mycket vid rörligt? Den är ju så att säga rörlig, eller är höjningar och sänkningar av den procentuella? Borde jag satsa mer på att förhandla om de bundna räntorna? Eller borde jag binda längre tid, eller omfördela potten på varje dellån?

Jag tycker att jag har fått ganska bra räntor om man jämför med en del andra här inne, så jag vet inte riktigt vart jag ska lägga krutet vid förhandling, bindningstid eller %-sats!

Varför inte ha lite is i magen och ha allt rörligt. Jämför sen olika banker och deras räntebild väldigt noga. Det finns pengar att tjäna. Vi bytte nyligen bank och det tjänade vi 4000 kr i månaden på att göra. Vår ränta ligger på 2,45%.

MVH Maria

Hej!
Vi har precis gjort klart med vår bank och fått följande:
Allt till rörlig ränta på 2,45% förutom ett litet topplån med ränta 2,8%. Bra eller dåligt? Sådär kanske men vi är nöjda för vi var rädda att det skulle bli stor skillnad mellan att bygga nytt eller bo kvar men det blev bara 1500,- dyrare i månaden och då har vi ett splitter nytt, dubbelt så stort hus!! ;D

Kanske också kan tilläggas att rörligt är mer eller mindre rörligt! Ibland är det fullt rörligt och ändrar sig direkt när institutet ändrar räntesats. Ibland är det bundet 2 eller 3 månader.

Min erfarenhet är att 3 månaders bundet ger en betydligt lägre ränta än "riktigt" rörligt.

Tyckte jag förhandlade bra med 2,20% hos FSB, men uppenbarligen kan man komma längre!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.