Är det någon som känner till ifall det förekommer öppna auktioner som budgivning (frånsett KFM) när fastighet skall säljas? Det är så mycket pengar så åtminstone i Stockholm borde köpare kunna samlas till en offentliga budgivningar med flera objekt.
1. En bra auktionsförättare kanske tom. skulle kunna få upp priset?
Ibland läser vi om dåliga budgivningar och dåliga mäklare. Kanske finns det objekt som slinker igenom billigt?
2. Diskussionen om budtrissning och likn. skulle nog minska?
3. Populär marknadsföring för mäklarna. Tänk hur välbesökt en auktion på Grand Hotel skulle bli ifall det var auktion 9-13 med lägenheter i Stockholm.
4. Det skulle även bli socialt trevligt för köparna. Diskussioner om lägen, platser osv.
5. Osäkerhet om budgivning med mäklare kanske drar ner priset ibland (så har iaf jag känt ibland, när jag misstänkt budtrissning)
6. Allt annat säljs vid öppna auktioner, möbler, tavlor, frimärken, osv. Varför? Det dyraste man köper, då borde auktion vara öppen?!
//asdl2

(Frågan och titeln är väckt från BBC Prime's program Under the Hammer som visar offentliga auktioner. 9.00, vardagar)

Jag passar på att lyfta fram denna tråd om auktion på bostäder  :)
På tv3:s insider så fanns det många oseriösa mäklare som riggade bud.
I dagens aftonbladet så skrivs det om mäklareföretaget Notar som har var tionde vinnande budgivare som hoppar av (hur många av dom är budtrissare?)

Dessa avarter inom försäljning skulle drastiskt minska ifall mäklarhusen i tex Stockholm hade auktion med bostäder. Istället för som nu man ska ringa mäklarna och bud(trissa).

På en öppen auktion skulle det vara avsevärt svårare att budtrissa. Det är även större risk eftersom man blir köpare vid hammarslag och inte kan backa ur!
Enligt Notar så backar en av tio ur. Jag gissar att det finns flera budtrissare bland dessa (utslaget på alla köp som görs i tex Stockholm så backar var tionde ur)

Vad säger ni  :)
Borde inte mäklarhuset ordna auktionsdagar med sina objekt för att få bort myglet med bud? Borde inte köparna börja kräva det  :D

Ifall det skulle ge högre bud så skulle systemet säkert redan vara igång  ;D
Alltså är det en signal på att nåt är fel  :-/

Lockpriser tycker inte jag är så farligt, men mäklare som öppet säger till främlingar att de lägger egna låtsasbud är verkligen illa  >:(

Bort med budgivning till mäklare, ordna en rejäl auktion!

Kan nog vara en bra sak. Men vid köp av fastighet så kan du aldrig bli bunden vid köpet bara genom ett klubbslag. Det är det skriftliga köpeavtalet som gäller.

jag tror att antallet riggade bud skulle minska, men även vid en öppen auktion så bör det kunna förekomma riggade bud.

Ett säkert sätt är ju att arrangera omvänd holländsk auktion.

Man börjar med ett överpris som ingen bjuder på. Sedan drar man ner priset i steg
som är lagom - typ 10-25 tkr ? Tills någon säger jatack.

Fördelarna är att köparen vet att de inte betalar mer än de ville och att det inte
budtrissats. Ingen annan ville ju ge mer, så säljaren vet att de fått max.

Nackdelen är att du förstås inte vet om det ens fanns någon annan intresserad.

Det blir lite som sån där rea där de sänker priset varje timme - vågar du vänta :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.