M
Madeleine: Tack för svaret. Fick veta idag att vi inte behöver ta nya huset förrän 060601 och vi har enligt mäklaren kraftig efterfrågan på hus i vårt område så vi får väl hoppas på det bästa.
1 svar · 3,2k läst
K
kacklaren: [citat] Där vi bor finns INGET stort eller litet, renoveringsobjekt eller inte för dom pengarna. Här kostar renoveringsobjekten 1Mkr. Lägsta dagsnotering sommarstuga orenoverad från 60 talet på 61 kvm 975 000:- Så det är nog inte alltid så enkelt som att köpa ett "billigt" hus.
16 svar · 2,1k läst
C
c3grp: Vilka regler gäller för takhöjd avseende fastighetskatt? ::)
0 svar · 799 läst
G
greenbay: När vi kollade, så låg de flesta på runt 500kr kvm. Egentligen konstigt att räkna så, men så var det. Vi har gott om uttag, varav flera i fönsterbänkens höjd, däremot inga "jippogrejer" eller nätverk etc. Totalt 6st dimmrar, annars vanliga brytare, 1 spotlight ( i duschen ), annars vanliga takdosor. Vägguttag över samtliga fönster utom tvättstuga. Huset är 1,5 plans med förhöjt
2 svar · 1,0k läst
FredrikR
FredrikR: Matte B Köper ni nyckelfärdigt eller ska ni göra vissa moment själva? LF bank trodde inte det var omöjligt att huset vi funderar på skulle värderas högre än produktionskostnaden, dock har vi planerat att göra en hel del själva då i kalkylen jag lämnade över till dom. LF verkar dock hålla på 75/25 fördelningen när lånen ska placeras, FSB 85/15.. Hur som helst, lycka till och
14 svar · 8,5k läst
H
hempularen: Däremot kan det vara på sin plats att vara väldigt försiktig med uttalanden som kan tolkas som en utfästelse om visst skick eller kvalitet.
3 svar · 1,0k läst
N
Nix: Jag frågade på K-rauta om flytspackel, klinker m.m. till ett rätt blygsamt värde (runt 25 tkr). Jag fick 10-15% på grejerna. Hur? Jag vet inte riktigt... Men det verkar som att man ska ta kontakt med deras storkundssäljare snarare än dem på "golvet". Men då tar det ju kanske lite längre tid att få hem grejerna. Å andra sidan blev de hemlevererade då...
2 svar · 3,2k läst
C
Calle_L: Från när räknas mina fri år på nybygget Från slutbesiktningen är klar? Från att slutbeviset är i handen? Alltid från Januari och framåt, dvs om jag får slutbeviset i mars 2006 räknas mitt fri år då från mars 2006 och framåt elelr från Januari 2006 eller Januari 2007. Tacksam för svar från någon som vet
0 svar · 3,4k läst
Severus
Severus: [citat] Såg att SEB hade 2.500:- i driftskostnad i beräkningen. Kanske mer närmare sanningen än 3.000:-? Jag räknar i alla fall på 3.000:- och får hellre en trevlig överaskning. Lite skiljer ju om man har kommunalt VA eller egen brunn.
3 svar · 1,7k läst
Severus
Severus: Ute på Färingsö(Ekerö kommun) går de flesta tomter för 500-900.000:-(plus anslutningsavgifter) Det finns chocktomter här med, om vi talar strandnära, sjötomt. Det är givetvis sjönära eftersom det är en ö :D Tar ca 30-45 min in till Bromma beroende på var på ön man bor. Ingen färja, bara broar. Perfekt ;)
12 svar · 3,6k läst
kalleanka70
kalleanka70: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50022/0]Socialt & projekt[/link] [move by] Calle Anka.
0 svar · 768 läst
S
Stefan_h: Eller så letar man billigare hus.. Vi har ett hus på 132 kvm boyta 70 kvm kallvind som ska göras till boyta, 900 kvm tomt som till sommaren kommer att bli 3000 kvm... Allt detta till det facila priset av 650 000.. :) 8 mil från billig o go öl i köpenhamn 8-) 8-) 8-)
7 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Det finns en som heter Thomas Westesson som också är nitisk och bra. Ibland har han dock lite mycket att göra. Westeson o. Wessman Projekt KB Tel. 042-35 23 00
3 svar · 4,5k läst
B
Bengt-Olov: Har ni inget annat för er än att sitta framför datorn - ja, t.o.m. på morgonen - eller?  ;D Oki doki, Billy. Skönt, då var det avklarat. Men "snabbt ökande byggkostnader"? Det du menar där, är helt enkelt att heta områden p.g.a. en försämrad konkurrenssituation tenderar att göra marknaden till "säljarens", s.a.s.? Har länge varit inne på friår Lars. Har väl inte helt gett upp.
7 svar · 3,3k läst
D
Daniel_M: Hejsan ! Vi har 2/3 bundet i 7 och 5 år utan amortering. 1/3 har vi rörligt med amortering ungefär 1000:- / månad. Som jag har förstått det så finns det inget krav att amortera bottenlån, utan det gäller endast topplån.
0 svar · 682 läst
F
Familjen_Bygg: [citat]
1 svar · 1,1k läst
kalleanka70
kalleanka70: I senaste numret av tidningen SUNT FÖRNUFT (för övrigt mycket läsvärd lektyr) så hänvisas till rättsfall där man får godkänt av skatteverket för avdrag som saknar kvitton men man ändå kan bevisa att man nedlagt arbete och materialkostnader. Sålunda så finns utrymme för lite godtycklighet gällande avdragsrätten. Annars hänvisar jag till www.skatteverket.se och försäljning av
1 svar · 6,9k läst
D
daniel_168: Tack för alla goda råd! Banken ringde i dag och allt är klart! Lånet är beviljat! ;D Nu är det bara bygglovet kvar................. :o
9 svar · 2,1k läst
A.Nygren
A.Nygren: Konsumentköplagen säger att säljaren ska stå för fraktkostnaden vid retur av reklamationsärenden, du ska inte behöva lägga ut fraktkostnaden öht. I och för sig säger de att de kommer betala dina utgifter om det är displayen det är fel på, så det är väl en smaksak. Men om du ska skicka tillbaka något större och tyngre, ska du då ligga ute med de pengarna med? Det är något du
4 svar · 1,6k läst
G
grogg: Tack för alla svar! Huset är nu omvärderat vilket resulterade att värdet ökade med drygt 15%. :D
3 svar · 2,6k läst
P
Per-Erik: [citat] Är väll som att köpa en bil.. Ofta har dom svårt att sänka priset men fulltank, nya fäljar, Navigator kan dom bjuda på..  :-?
4 svar · 1,5k läst
D
David: [citat] Mao omöjligt. :-X :D mvh David
2 svar · 3,6k läst
Immobil
Immobil: Räntan beräknas på den utnyttjade delen av krediten. ;)
1 svar · 2,4k läst
FredrikR
FredrikR: En kanske dum fråga i sammanhanget, men anser ni att man som låntagare har större chans till ränterabatt om man har en del eget kapital till ett husköp/bygge?
5 svar · 4,6k läst
volvo
volvo: [citat] Man städar på vanligt sätt, men det är mycket dammsuga, putsa och våttorka. Inte svårt, bara slitgöra! Det flyger omkring massor av byggsmutspartiklar i ett nybyggt hus så ni lär få dammtorka extra ett tag efter inflytt. Besiktningsmän kan du hitta via detta forum. Att de är medlemmar i SBR garanterar att de fått bevisa för branschfolk att de är vad de påstår sig vara och
5 svar · 5,0k läst
T
Tina_E: [citat] Tack för tipsen! Persienner och sånt kan ju faktiskt bli dyrt... Mycket av det andra ingår ju dock när det är Skanskahus. Börjar känna att det nog lutar mer och mer åt huset. Vi väljer mellan att bygga själva och det verkar vara så många merkostnader.... Mvh Tina
16 svar · 2,3k läst
U
Usse: Hej igen! Tack för goda råd, vi har landat i braskamin också eftersom vi kommer förhoppningsvis bo kvar ett antal år. Att det sedan fortfarande ligger snö & kyla på småländska höglandet gör ju inte behovet minder ;D
4 svar · 2,0k läst
Bart
Bart: När vi köpte huset av MH så var det 80% avdrag på allt som vi valde bort. Det går att, i princip, välja bort allt utom stommen. Du väljer själv. Du kan välja att få materialet om du vill. Annars så är det 80% avdrag på det också.
6 svar · 1,1k läst
S
Stumpen: Hej, För vår Contura kamin 460 fick vi betala sammanlagt 45 tkr, även detta i ryggåstak. Så alltså är ert pris ungefär detsamma som för oss. Däremot vet jag inte om det är ett bra pris eller inte.
1 svar · 7,4k läst
H
HansB: Hej! Planerar en fasadrenovering och har fått lite olika åtgärdsförslag från en konsult. Med dessa som underlag tänkte jag nu skicka ut en anbudsförfrågan till olika firmor. Har letat lite efter någon mall eller exempel på hur en sådana förfrågan bör se ut men har inte hittat något. Någon som har nån bra länk eller eget exempel att dela med sig av? // Hans
0 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.