Stefan_h skrev:
Det är vad FSB här i Kristianstad kräver.. 7000 kr per vuxen o 2500 per barn.. efter det att boende o alla övriga fasta räkningar är betalda.
Dom (nordea) räknade 500€/vuxen+ 200€/barn för oss så det låter rimligt.

Trots allt o så handlar det om att banken inte vill låna ut pengar för att några år senare kanske bli tvungna att sälja huset på ex auktion.. De är rädda om vår ekonomi.. Annars kulle de ju låna ut pengar till höger o vänster då de trots allt tjänar rätt bra på oss låntagare..

C
Stefan_h skrev:
Trots allt o så handlar det om att banken inte vill låna ut pengar för att några år senare kanske bli tvungna att sälja huset på ex auktion.. De är rädda om vår ekonomi.. Annars kulle de ju låna ut pengar till höger o vänster då de trots allt tjänar rätt bra på oss låntagare..
Mja... Bankerna är rädda om sin ekonomi. De struntar i om låntagarna måste käka gröt eller sälja huset för att betala sina skulder så länge de får sina pengar. Ju säkrare banken är att kunna få tillbaka pengarna vid en försäljning av fastigheten, desto längre över gränsen för vad som är hälsosamt för låntagarens ekonomi kan man gå. Visserligen inte normalfallet vid ett bostadslån, men om kontantinsatsen (börjar väl bli ett bortglömt begrepp) är hög, eller köpeskillingen låg i förhållande till marknadsvärdet, dvs. belåningsgraden är låg, så ställs ofta få eller inga krav på låntagarens ekonomi i övrigt.
Sen finns det ju vissa lagar och regler som reglerar hur banken får agera, men att tro att man sitter säkert bara för att banken är nöjda med situationen är en allt för vanlig felbedömning.

JA det är sant.. Men samtidigt så kan man ju tänka sig att banken vill att man klarar sig ekonomiskt just för att slippa gå till fogden o hela den biten.. Därför de ställer stora krav på låntagaren. Nu verkar det som om de kraven min bank har är extrema men de tycker jag är bra... Jag vet att jag kan bli arbetslös men de funkar ändå... Jag o min fru va arbetslösa båda 2 i 7 månader... Men vi klarade av det ändå.... Hur hade de sett ut om banken inte vart lika hård??? Jo man hade kanske suttit där med skägget i brevlådan o inte kunnat betala lånet...

Stefan_h skrev:
[quote author=JimmyEriksson link=1141813706/0#8 date=1141841600]Härligt att ni vågar. Jag har inget att tillägga att ni gör precis det jag och min sambo vill göra.

Bara man själv VET att man klarar av ett lån till hus så är man väl insatt i att man ska göra det också.
Man får helt enkelt skära ner på finmaten o slänga sig på andra sorteringen .. Näh skämt åsido... ;)

Jag menar ja o min sambo har ut 21.000 netto och tror på banklån på 1,5 milj är inga problem, med amortering + drift kommer i styva svängar ligga på 8500:-/månaden så har vi ända 12500:- över.. .. Lycka till!!!
Bara o hoppas att ni har en snällbankkontakt för bankerna brukar kräva 7000 kr över per månad o person.. Och ytterligare 2500 kr per barn..
Att tänka på att då ska även tex billån, telefon, o alla fasta räkningar slås på... Säg tex att ni har månadskostnad på huset inkl drift på 8500 kr.. Har ni billån?? Inte ovanligt kanske kostar 2-3000 i månaden.. Hej hopp fasta utgiftyer på 10500-11500 i månaden... O då ligger ni en bra bit under vad bankerna brukar kräva...
De underkände de oss på för 3 år sen när vi ville låna till hus... Sen betalade vi undan på div avbetalningar o sparade ihop pengar under 2 år o sen var de inga problem att låna samma summa med samma inkomster...[/quote]

Hej du..

Dom kräver väl 5000:-/vuxen och 2000:-/barn .. Nu vet jag inte om det är typ Sthlm du bor som dom räknar med dom normerna. För det vore ju otrevligt om båda skulle behöva jobba på Industri i lilla Ljungby där jag bor för att få ut en megalön på över 27.000 netto som du har beräknat ut skulle krävas av mig som lånetagare med 2 barn och en amortering, ränta +drift på 8500:- .. Grattis säger jag... ;) Och vi har ingen bil av oss, det kostar bara en onödigt massa pengar.. (Finns Buss) . Vi räknar på övriga räkningar på 2000:-/Månad. Det finns låneföretag som lånar ut till dom som inte har så god inkomst.

Exempel www.bluestep.se ... Ha en bra dag killen! :)

Det måste vara föreningssparbanken ni pratar om med dom där normerna.
Vi har Handelsbanken och där krävs det inte såna extrema normer som mellan 5-7000 per vuxen och 2500kr per barn. I så fall så skulle inte vi fått låna som har 3barn och billån och även andra lån. Dessutom så kräver dom ingen kontantinsatts heller. Jag själv jobbar men gubben är för närvarande arbetslös. Förhoppningsvis inte så länge till. Men för oss var det inga problem att låna 2,5mille.
Tydligen skiljer det oerhört på banker ,kan även tillägga att Nordea inte heller var något problem att låna pengar hos.

Hej.

Jag har också hört att handelsbanken verkar vara en "schysst" bank.

Jag fattar inte hur bankerna kan tro att efter amoteringen ,ränta driften, etc är betalt ska ha 5000-7000:-/vuxen och mellan 2000-3000:-/barn ÖVER, utöver alla andra lån, räkningar man har. Vad tror dom att man är? Nån VD på företag? .. Suck..

Men härligt att se det går.

Ha en fin kväll!

/Jimmy

lier skrev:
Det måste vara föreningssparbanken ni pratar om med dom där normerna.
Vi har Handelsbanken och där krävs det inte såna extrema normer som mellan 5-7000 per vuxen och 2500kr per barn. I så fall så skulle inte vi fått låna som har 3barn och billån och även andra lån. Dessutom så kräver dom ingen kontantinsatts heller. Jag själv jobbar men gubben är för närvarande arbetslös. Förhoppningsvis inte så länge till. Men för oss var det inga problem att låna 2,5mille.
Tydligen skiljer det oerhört på banker ,kan även tillägga att Nordea inte heller var något problem att låna pengar hos.

De summorna som nämns per vuxen/barn 'ska' vara kvar efter att boendet är betalt.
Alltså INTE efter att man handlat mat, tankat bilen, telefon, tv, morgontidning, kläder osv..

Ja är INTE VD  ;) men FSB skulle gladeligen låna ut 2Mkr till mig och min sambo.

FredrikR skrev:
De summorna som nämns per vuxen/barn 'ska' vara kvar efter att boendet är betalt.
Alltså INTE efter att man handlat mat, tankat bilen, telefon, tv, morgontidning, kläder osv..

Ja är INTE VD  ;) men FSB skulle gladeligen låna ut 2Mkr till mig och min sambo.

Dom skulle knappast låna er dom pengarna om ni hade en normal inkomst och en av er skulle vara arbetslös.

Nej..
Men dom räknar heller inte med att vi har 10000:- över varje månad efter alla räkningar, mat, kläder, billån osv... :P

Nä inte riktigt men nästan. FSB Har dåligt kundomdömme tycker jag. Det är en bank för kapitalister rätta mig om jag har fel.
Har man inte 100,000 på banken så är det inte ens lönt att fråga om ett simpelt billån.
Det var det som fick mig att byta bank, jag är en föredetta FSB kund och ångrar mig inte en sekund att jag bytte bank. Så rädd om sina kunder är dom inte. Dessutom så är dom otrevliga. I alla fall här i Umeå. Och det gäller inte bara en bank i Umeå utan alla kontor i Umeå.

kanske är mer mån om sina kunder söderut. Det kan inte ja svara på. ;)

Jag tror att det handlar mycket om vem man får som kontaktperson på banken.. Hon vi har är helt underbar att ha o göra med... Jag hade Handelsbanken innan men var fruktansvärt missnöjd med dem därför bytte jag till FSB o nu är jag helnöjd.. Smaken är som baken... Som tur är delad ;D

lier skrev:
Nä inte riktigt men nästan. FSB Har dåligt kundomdömme tycker jag. Det är en bank för kapitalister rätta mig om jag har fel.
Har man inte 100,000 på banken så är det inte ens lönt att fråga om ett simpelt billån.
Det var det som fick mig att byta bank, jag är en föredetta FSB kund och ångrar mig inte en sekund att jag bytte bank. Så rädd om sina kunder är dom inte. Dessutom så är dom otrevliga. I alla fall här i Umeå. Och det gäller inte bara en bank i Umeå utan alla kontor i Umeå.

kanske är mer mån om sina kunder söderut. Det kan inte ja svara på. ;)
Håller väl inte med om det skulle vara en kapitalistbank..

Lånade SHB ut pengar till Er med din sambo arbetslös?

jajamensam ;D 2,5mille + att vi har övriga lån på 300,000kr

Som jag säger som en annan nämnde här på forumet. A-Kassa är en FAST Inkomst. Och det kan ju bara bli bättre genom att man söker och får jobb? :)

Vi har ut 23.000:- netto. Då skulle det alltså gå att ta ett lån med amortering, ränta, drift på 9000:- då ? :) .. Dom tar ju med räkningar också innan dom 5000:-/vuxen + 2000:-/barn eller hur?

MVH /Jimmy

lier skrev:
[quote author=FredrikR link=1141813706/0#23 date=1142543638]De summorna som nämns per vuxen/barn 'ska' vara kvar efter att boendet är betalt.

Ja är INTE VD ;) men FSB skulle gladeligen låna ut 2Mkr till mig och min sambo.

Dom skulle knappast låna er dom pengarna om ni hade en normal inkomst och en av er skulle vara arbetslös.
[/quote]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.