Hej!

Någon som har erfarenhet om fastighetsmäklarnas provisionsavgifter vid försäljning är förhandlingsbara? Jag tänker främst på de stora kedjorna.

Då deras provisionsavgifter ej finns att jämföra via nätet (har någon hittat så meddela!) tänker jag mig att de kanske inte är så fasta utan kan variera tex på olika delar av landet...

Ni som sålt, genom vilken mäklarfirma och vad har provisionen uppgått till?

Stort tack på förhand! :)

Vi fick betala 5% i mäklararvode vilket är ganska rimligt och det var Föreningssparbanken Umeå.

fick 3% av boporten i Umeå men dom kunde inte sälja fastigheten.

Mäklarringen, de begärde 3,25. Efter prutning blev det 2,75 inkl. flyttstädning och flyttkostnad upp till 9 500:-

Edit: Detta var norr om Stockholm.

2,74% ink moms hos Föreningssparbanken, alla vill ha uppdrag, det är bara att förhandla, var fräck, känn dig inte så svensk...

bubbert skrev:
2,74% ink moms hos Föreningssparbanken, alla vill ha uppdrag, det är bara att förhandla, var fräck, känn dig inte så svensk...
Det är alltså förhandlingsbart...

Vad erbjöd de från början?

Det blir ju stor skillnad på summan på ett par procent...

Frågan man ställer sig är ju om det gör ngn skillnad i hur motiverade de blir att göra ett så bra jobb om deras provision blivit nedprutad... :-/

Hej!
Jag fick ett förslag på 5% ink moms från början, bostaden såldes på 8 dagar, så insatsen från mäklaren var mycket bra (egna register, bra annons etc)..

Jag tror att någon halv procent hit eller dit är inte det man skall fokusera på. Utan välj mäklare först utifrån kriterier som referenser, gå på några visningar så anonymt som möjligt och kontrollera hur han/hon "för sig". Har mäklaren koll på området osv. Och frmaförallt hur ser marknadsplanen ut för just din försäljning (det var en punkt vi missade när vi sålde hus, det blev en dyr miss).

Sedan när man väl bestämt sig så tor jag att man ju alltid kan försöka pruta ned lite.

Men skillnaden mellan en bra eller dålig mäklare tror jag kan ge 10-15% skillnad på priset (eller att man hamnar i processoer de närmsta 5-10 åren). Då är en halv procent hit eller dit inte så mycket att bråka om.

Vi blev erbjudna ett pris på 4% hos en väletablerad mäklare när vi sålde vår lägenhet.
Eftersom vi satte ett utgångspris som vi skulle bli nöjda med erbjöd jag istället mäklaren ett fast pris motsvarande ca 2.35% upp till utgångspriset samt 20% på allt han lyckades få priset över denna nivå. Allt där över skulle ju vara ren bonus för oss. Det blev ingen budgivning utan slutsumman hamnade på det vi hade begärt, således blev också det slutgiltiga mäklararvodet 2,35%. Vi blev nöjda!

Mäklararvodet skiljer sig mellan lägenheter och villor.

Avseende villor, så är det kopplat till hur dyrt och attraktivt objekt man har. Många mäklare slåss rejält om vissa "referens" objekt. Det är ju marknadsföring för dom också.

Finns arvoden från 1% till 5%, med och utan stegar, inklusive försäkringar, flyttstäd, etc. Ingen skillnad mellan stora och små mäklare.

Hemmakatten har dock en klar poäng i sina inlägg. Tvinga in vilka marknadsföringsåtgärder som skall göras.

Mäklaren bör tjäna minst 70 tkr på objektet som lägsta nivå för att ha råd att genomföra försäljningen aktivt. Förhandla Ni. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.