3 184 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ska vi vara nöjda elle'
Tjenare alla "byggers"
Tänkte bara bolla lite tankar om lån å räntor.
Vi har lån på 2,5 milj. huset är ett Borohus som vi gjort allt på själva ;D
huset är värderat till 3,2 milj.
Idagsläget har vi allt rörligt(riktigt rörligt
) och får d en månadskostnad på senast 4978:- Vad tycker ni om att binda lånet på typ 600 K rörligt,500 K 3år,700 K 5år och 700 K på 7år?
Om man skulle vilja lösa lånen m bunden ränta i förväg hur räknar man ut kostnaden för detta :-? då detta e en ganska stor aspekt ang. bunden ränta.
MVH THE SNICKER
Tänkte bara bolla lite tankar om lån å räntor.
Vi har lån på 2,5 milj. huset är ett Borohus som vi gjort allt på själva ;D
huset är värderat till 3,2 milj.
Idagsläget har vi allt rörligt(riktigt rörligt
Om man skulle vilja lösa lånen m bunden ränta i förväg hur räknar man ut kostnaden för detta :-? då detta e en ganska stor aspekt ang. bunden ränta.
MVH THE SNICKER
Har du en ekonomi med goda marginaler rekommenderar jag rörligt.
Har du en ekonomi där en räntehöjning påverkar ditt levnadskostnad i någon grad rekommenderar jag bunden ränta. I detta fall kan du planera din ekonomi de närmaste exempelvis 5 åren och har möjlighet till realistisk budget.
Att två höginkomsttagare väljer rörligt är inte förvånansvärt - dessa har råd att chansa. Så svaret till dig när det gäller bunden eller rörlig ränta beror helt och hållet på hushållets ekonomi.
När det gäller att bryta ett lån med fastränta får man betala mellanskillnaden ponerad ränta/dagsränta tills lånet förfaller. Endast intressant om du säljer huset inom perioden. Denna ränta är avdragsgill i nästkommande deklaration. Som exempel kan jag nämna att mitt eget brytande uppgick till netto ca 21.000 vid försäljningen - kostnad som jag budgeterade vid försäljningen.
Har du en ekonomi där en räntehöjning påverkar ditt levnadskostnad i någon grad rekommenderar jag bunden ränta. I detta fall kan du planera din ekonomi de närmaste exempelvis 5 åren och har möjlighet till realistisk budget.
Att två höginkomsttagare väljer rörligt är inte förvånansvärt - dessa har råd att chansa. Så svaret till dig när det gäller bunden eller rörlig ränta beror helt och hållet på hushållets ekonomi.
När det gäller att bryta ett lån med fastränta får man betala mellanskillnaden ponerad ränta/dagsränta tills lånet förfaller. Endast intressant om du säljer huset inom perioden. Denna ränta är avdragsgill i nästkommande deklaration. Som exempel kan jag nämna att mitt eget brytande uppgick till netto ca 21.000 vid försäljningen - kostnad som jag budgeterade vid försäljningen.
Som jag har fattat om man vill lösa lånen med bunden ränta pga husförsäljning så ska det inte kosta något så länge inte räntan har gått ner till det lägre.
Har räntan däremot gått upp så den är högre än du bundit den till så kostar det inget att lösa lånen.
Men är inte riktigt säker på om det är samma regler om du sj ska lösa lånen.
Bankerna ser det så att om man säljer och löser lånen. Så tar den nya kunden vid och kanske binder till den högre räntan och på så vis gör dom ändå en vinst.
Gud så grötigt det här blev hoppas ni förstår vad
jag menar ändå
Har räntan däremot gått upp så den är högre än du bundit den till så kostar det inget att lösa lånen.
Men är inte riktigt säker på om det är samma regler om du sj ska lösa lånen.
Bankerna ser det så att om man säljer och löser lånen. Så tar den nya kunden vid och kanske binder till den högre räntan och på så vis gör dom ändå en vinst.
Gud så grötigt det här blev hoppas ni förstår vad
jag menar ändå
Ok tack för svaret.yonna skrev:Har du en ekonomi med goda marginaler rekommenderar jag rörligt.
Men hur får dom fram den ponerade räntan då? Man behöver alltså inte betala in all ränta som jag trodde.Ungefär som om man ex. betalar 1000:- / mån. i ränta
1000x12mån=12000x tex 5 år=60 000:-
MVH Snickaren
Klicka här för att svara