Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Wester: Om du läser mitt inlgägg ordentlig Osten 3 så står det så billigt som möjligt utan att det ser för illa ut vilket givetvis gör att Ikea kök och laminat golv gör. Det finns en nivå mellan de du 2 du beskriver det är den som är bäst. Den superexklusiva tjänar du aldrig igen och den riktigt fattiga innredningen gör huset osäljbar precis som du skriver. Men en nivå upp från den
therese82: har redan svarat dig men kan skriva igen ;) det är med rabatten på 0,6
volvo: Om ni inte själva är villiga att ta på er del av kostruktionsansvaret så tycker jag inte att ni skall begära att byggaren skall ha vissa u-värden i de olika delarna. Bygglagstiftningen definierar väl vilka krav som ställs på nyproduktion idag och självfallet skall er tillbyggnad uppfylla nybyggnadsstandard. Det räcker med att ni beskriver funktionskrav och definierar ytskikt och andra
hannna: Vet inte om det här har här att göra men... När jag pratade med handelsbanken för att försöka få dom att gå ner mer i ränta så sa jag fel. Vi hade fått 4,1 4,3 och 4,5 för 3, 5 och 8 åriga räntor men jag sa en procent!! under det, dvs 3,1 3,3 och 3,5... Hon på handelsbanken trodde mig inte men jag fattade inte att jag sagt fel så jag stod på mig. Hon förklarade för mig att fsb
saturnus: Ja det är riktigt Konsulten, att man skall vara tydlig ;) men jag förutsatte att andra känner till skattelagen. Men det är många år sedan man kunde kvitta f-skatt mot a-skatt, m a o lägga över förlusten i företaget till eventuell a-inkomst. Att kunna dra av momsen/kvitta mot ingående moms, är ett led i skattelagen, samma sak är det med sågmaskinen, kostnaden för denna får också
WeeBe: Lika mycket om du menar rörliga räntorna. De långa räntorna avgörs av förväntningarna på framtiden, så de kanske inte rör sig alls.
volvo: Konsumentköplagen är den lag som reglerar detta köp eftersom det avser leveranser, inte arbeten. Där står det att man får lov att ta betalt för så mycket som man har levererat. Köparen har rätt att hålla inne 5% till slutbesiktning. Beroende på hur mycket som levereras till huset med stomleveransen så kan självklart priset på denna leverans variera. Dock är en består "normal"
zankan: TBM betyder TräBetongMur och är endast ett lag som behärskar just dessa arbeten...Sen skall du inte ta det för bokstavligt med tiden då detta endast är en uppskattning ang standard allt och inga krusiduller. Men jag e inte långt borta sen tillkommer ju givetvis målare, golvläggare osv.. iofs är inrte dessa direkt dyra/kvm yta men dock en kostnad. Schakt och skit tillkommer ju
polanders: Kör ni rörligt och ammortera bra, gärna på 5 år vilket ofta är intjäningstiden för en sådan pump.
Daniel_M: [citat] Låter som du har tagit i ordentligt. Har för mig att man bör ligga runt 80w/m2 vid radiatordimensionering vid dt30. Beror lite på var i landet man bor, men tar man till med 80 W/m2 så tror jag man går säker ända upp i norrbotten... Kolla in detta forum: http://www.varmepumpsforum.com där kan du hitta mycket matnyttigt. Jag brukar kika där när det är något jag undrar över..
Jimmy_Andersson: [citat] Aha, tackar! Man inser ju nu att många marknader har "utbudssidan" och "efterfråganssida", men saken är den att marknaden har fler kontakt ytor. Intressant! Som du skriver ovan, arbetsmarknaden. Aldså, om fler börjar jobba minskar löneökningen, aldså kan utpriser hållas nere och inflationen uteblir. MEN om fler arbetar har fler mer pengar och kan konsumera dem aldså ökar
Strixx: Det är en väldigt ok affär. Jag räknar som sagt med en vinst på 20,000:- när jag band i fredags. Jag har räknat på vad både SEB, SHB och KI räknar med för ränta framöver. Det ör mina egna beräkningar, men jag har fler än jag som tror på det. Vi kommer aldrig få se dessa låga räntor igen. En bra pekvisare är den amrikanska ekonomin. Den svenska är faktiskt i dagsläget
frokenb: 1. Du behöver egentligen inte betala någon avgift för hyresgästerna. Man kan gå med i fastighetsägarna. Vet dock inte om det är så lönsamt om du bara har 5 hyresgäster. Men de kan ju ge dig råd och stöd om ngt händer. De har annars bra kurser man kan gå även om man inte är medlem. 2-3. Du kan äga huset privat alt som bolag, huruvida det är bäst eller ej vet jag ej. Är det bara
Emma_N: Vi fick låna 150 000 till renovering direkt vid husköpet, lånet ligger i topplånet på huset. Vi lägger själva 150 000 till renoveringen. Vi lånar av den lokala sparbanken, betalade "bara" taxeringsvärdet + 70 000 kr i stans mest populära område, de andra spekulanterna avskräcktes väl av renoveringsbehovet. Så både vi och banken är väl rätt så säkra på att investeringen
skogstomten: Du har ju inte ett uppskov på en skatt utan på en vinst. ;) Och med dagens skatteregler så motsvaras den uppskjutna vinsten av en viss skatt tex 80 000 som du skriver vilket borde innebära att du har en uppskjuten vinst på 400 000 (Skatt =30% på 2/3 av beloppet =20% = 80000). Om då skatten ändras så kommer du antagligen att få betala en anna skatt på den vinst =400 000 du har
ParkaKungen: Tror aldrig jag sett ett hus till salu i malmö där taxeringsvärdet motsvarar 75% utav försäljningspriset. Tror att 45% ligger närmre till hands.
skogstomten: Försök att verkligen räkna in ALLT du kan komma på i byggkalkylen. Trädgård, gräsmatta, altan, TV-antenn, presienner, utebelysning, garage, markiser osv. Då får du en ganska hög men trots allt verklig kalkyl. Då har du också bättre mööjligheter att få tillräckligt stort byggkreditiv så att du slipper springa till banken när du behöver pengar till allt det där som ändå ska
skogstomten: Hm eftersom rubriken var "Nyckelfärdigt för 1,2 milj?" så tolkade jag det som att det var frågan ;) Självklart går det att komma undan billigare om man inte menar nyckelfärdigt och är beredd att lägga ner en massa tid själv. Men många blir lurade av optimistiska/beräknande säljare som lovar guld och gröns skogar utan att ha förankrat upp det med underentreprenörer eller gjort en
polanders: Sätt ut en annons på blocket eller i lokaltidningen att folk får komma och riva det de vill ha. Resterande kan brandkåren få bränna. Det finns allt från träpanel som är värd att betala för till ved för den som är intresserad av torr pannved.
Stefan_h: Det har jag inte kollat upp ännu... Jag har bara kollat upp hur de vill att de ska gå till... Vi ska värdera om huset nästa år när vi konverterat ifrån direktel till vattenburet, vi har även byggt ut badrum, veranda o lite annat smått o gott...
hannna: [citat] När jag började kolla räntor på olika banker var skandia lägst, ska jag då vara nöjd då handelsbanken gått under den räntan? Tror iofs dom fortfarande är lägst... Ska jag vara nöjd när jag fått lägre än vad som syns på nätet i räntor på bankernas hemsidor?
robban44: Ja ok det låter ju hyfsat idag, såg igår att EON skall ha 1,04 för 3-årsavtal.
WeeBe: Som jag trodde, bra att köpa tomt av kommunen. Roligt att det löste sig och lycka itll i fortsättningen :)
skogstomten: Tänk på att tex materialsatsen till ett vanligt hus bara kostar ca 600000kr och ett materialsatsen till ett motsvarande blockhus kostar ca 1 miljon. Och det är ju egentligen där dom har full marginal eller högt förädlingsvärde om man säger så. Resten är ju mest underentreprenörer, avgifter osv som husleverantören antagligen inte tjänar så mycket pengar på. Vi har just byggt ett
Sylvester: Platta på mark, kakel och klinker i badrum, kök från HTH(prisklass 2 har jag för mig), vitvaror från husqvarna.
Prahna: [citat] Pratade med SBAB och vi hade vid värstafallet 52% av månadsinkomsten som boendekostnad vid 3,5mille lån och de godkänner bara 50%. Så när jag lånade 3,3 mille ist så gick det bra. Dock valde vi SEB till slut då jag har dem sedan innan. ///P
hannna: Vad tror ni om att jag inte vill kolla med fler banker? Får jag så lågt jag kan få utan att kolla med fler?
DeSaKo: Jag tycker att seb har en bra kalkyl för detta. Kolla in seb.se
Nusse77: Ska han flytta hemifrån och bygga eget direkt? Jag tror att det kan vara klokt att hyra/köpa en lägenhet när man flyttar hemifrån så att man får lite erfarenhet av att bo i eget innan man börjar med ett så stort projekt som att bygga nytt. Och som sagt, det kan ju kosta allt mellan 500.000:- och 5 miljarder att bygga hus, så det är ju inte helt enkelt att svara på utan att veta mera.
ErikL: [citat] Det är helt och hållet en smaksak. Du kan ha helt rörligt, bundet på tre månader, eller bundet på ännu längre tid. Tremånadersräntan är en helt vanlig bunden ränta, dock ganska ny - har för mig att det var SBAB som var först med det för ett 10-tal år sedan. Tiden är så kort att den praktiskt taget helt följer reporäntan. Om du har ett helt rörligt lån följer det