Tänkte kolla om det är lagligt eller förmånligt att start en egen firma isammband med mitt husbygge. Tanken var att firmans inriktning ska vara snickeri och bygge. Till att börja med ska jag bygga åt mig själv men sen även en del på uppdrag.
Verktyg skulle man ju då kunna köpa momsfritt. Kanske även en del byggmaterial en det kanske är svårare att redovisa.
Första året går man ju rejält back i firman men sen är det ju tänkt att vissa intäckter ska trilla in.
Är det någon som har erfarenhet av detta. Råd och tips tas tacksamt emot.

Du måste nog kunna visa Skatteverket att du har externa uppdragsgivare. Helst flera stycken för att de inte ska tolka det som en förtäckt anställning. Annars vore det ju toppen att dra igång en firma så fort man skulle göra stora inköp ;)

Arbetar du i byggbranschen i dag? Det skulle kanske öka på din "trovärdighet", men du behöver fortfarande ange fler potentiella uppdragsgivare än din nuvarande arbetsplats.

Förresten...Skatteverket lär ju hålla koll på att du har en tomt och "hoppsan" skaffat ett nybyggt hus lagom lång tid efter att du startat byggfirma. Då kommer de ev. även knota över att du säkert använt firmans verktyg privat. (I så fall har du inte full avdragsrätt på dem.)

Jo men för att start en firma behöver man ju inte ha uppdragsgivare. Man kan ha med iaffärsplanen att man tänkter marknadsföra sig si och så men något krav är det ju inte.
Vidare behöver man ju inte gå med vinst de första åren eller är det året.
Skaffar jag utrustning och försöker marknadsföra mig men inte får något jobb så borde det väl vara ok ändå.
Att jag bygger ett hus själv kan väl ses som ett led i marknadsföringen. Typ sätta upp en skylt vid bygget med texten: Dream house master carpenter, vill du oxå ha ett sånt här snyggt hus. Ring .....eller nåt :D

Jo det är väldigt enkelt för vissa, men de flesta förblir nog ändå anställda.
Dom där fina verktygen du vill använda som poffsbyggare, får du göra avskrivning på varje år.
För att kunna dra av en kostnad, måste där vara något att dra av den från.
Om du köper in byggmaterial till ditt eget bygge, vem är beställare? om du nu vill dra av kostnaden i din deklaration, och mot vadå.

Nä jag tror inte det är så många idag som satsar på starta eget, om dom blir informerade om vad det innebär. Att sälja skosnören vid stationen kan verka enkelt, men där lär nog inte bli pengar till att bygga eget för.

polanders skrev:
Verktyg skulle man ju då kunna köpa momsfritt.
För att förtydliga det saturnus2 skriver.

Det är inte så att man som företagare kan gå och handla prylar momsfritt. Som näringsidkare betalar du moms när du handlar, precis som alla andra. Skillnaden är att du kan kvitta den momsen du betalar med den momsen som du får in från dina kunder. Till staten betalar du bara mellanskillnaden. Men har du inga kunder så finns det ingenting att kvitta mot och du får betala full moms precis som om du inte haft någon firma ö.h.t. Finns inga pengar att tjäna på att starta en firma alltså.

Ett undantag finns dock. Som nystartad näringsidkare har du i vissa fall möjlighet att dra av förlust i näringsverksamhet från din vanliga förvärvsinkomst. Om det är användbart eller inte i ditt fall låter jag andra bedömma. :)

Jo det är klart att jag inte kan dra av moms hur som helst, det visst jag. Det jag tänkte på var nog förlustavdrag mot min inkomst.
Att jag frågar är nämligen av den anledningen att jag sak söka friår för att bygga mig ett hus.
Tyvärr så får jag inte ha min dotter på dagis under den tiden mer än 15 timmar vilket förstör alltihop. Om jag däremot startar en firma och säger att jag ska jobba i den för att få igång den så får jag ha henne på dagis full tid.
Det jag tänkte var om jag kan få andra fördelar genom att start upp denna firman.
Jag hade en firma för 5 år sedan som har varit vilande sen dess och som fortfarande är registrerad. Så jag vet lite vilket pappersjobb jag ger mig in på. :)

Du ska inte passa på att träffa dottern då, när du nu fått friår?

Bygga hus kan du ju göra senare i livet, men då är det nog för sent att leka med dottern...

Ja det är riktigt Konsulten, att man skall vara tydlig ;) men jag förutsatte att andra känner till skattelagen. Men det är många år sedan man kunde kvitta f-skatt mot a-skatt, m a o lägga över förlusten i företaget till eventuell a-inkomst. Att kunna dra av momsen/kvitta mot ingående moms, är ett led i skattelagen, samma sak är det med sågmaskinen, kostnaden för denna får också dras av mot intäkterna, om det finns några. Om det inte var på detta viset, så hade man fått hitta på något annat sätt för företagarna. I annat fall hade hela den gruppen försvunnit. Det samma har det varit för villaägarna genom tiden, förr fick vi dra av hela räntekostnaden, mot 30% idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.