Hej!
Jag undrar vem det är som fastställer taxeringsvärdet på en fastighet? Om detta taxeringsvärde är fastställt 2005 utan att ha varit i vetskap om att fastigheten är har haft ett rejält husbocksangrepp år 2003, hur mycket kan detta påverka ett framtida värdefall?

Taxeringsvärden bestämms efter en ganska komplicerad process, där man tittar på verkliga försäljningar. Dessa kan då ligga på helt annan plats, men jämkas och viktas efter diverse parametrar.

Om man har "exeptionella" förhållanden, så skall man anmäla detta och då kan taxeringsvärdet jämkas. Då handlar det typsikt om att ett hus har kraftigt efterssatt underhåll, är utsatt för extrem buller (som inte drabbar andra hus i området, för i så fall är det redan inräknat i tax. värdet) osv.

Om ett husbocksangrepp kan beveka taxeringsmyndigheten har jag ingen aning om, om du skall ha framgång så behöver du nog nästan ha någon form expertutlåtande om värdeförändringen.

I går kom Miljöpartiet med ett förslag i fastighetsskattedebatten.

Behåll systemet med taxeringsvärden och laborera med skatteuttaget.

För en gång skull det enda vettiga förslaget.

Översatt på gemene man blir det att skatten utgör en viss procentsats på den skattegrundande årsinkomsten vilken blir hela lönen men där denna skattesats kommer att variera allt efter behovet;

istället för som vissa föreslagit, att skattesatsen (procentsatens) skall vara konstant men att den skattegrundande årsinkomsten skall variera som en procentsats av lönen.

Kontentan blir densamma men de flesta känner nog till att 100 % av lönen resp. 75 % av marknadsvärdet (=taxeringsvärdet) tas upp till beskattning. Varför då krångla till det med regler om 2/3 av taxeringsvärdet eller att justera taxeringsvärdet så det motsvarar 60% av marknadsvärdet?

Sen kan man ha olika åsikter om skatteuttaget som sådant men för enkelhetens skull skall man bibehålla systemberäkningen om man nu stannar för att ta ut skatt på fastigheter.

Lycka till!  :) :) :)

Familjen_Bygg skrev:
I går kom Miljöpartiet med ett förslag i fastighetsskattedebatten.

Behåll systemet med taxeringsvärden och laborera med skatteuttaget.

För en gång skull det enda vettiga förslaget.

Översatt på gemene man blir det att skatten utgör en viss procentsats på den skattegrundande årsinkomsten vilken blir hela lönen men där denna skattesats kommer att variera allt efter behovet;

istället för som vissa föreslagit, att skattesatsen (procentsatens) skall vara konstant men att den skattegrundande årsinkomsten skall variera som en procentsats av lönen.

Kontentan blir densamma men de flesta känner nog till att 100 % av lönen resp. 75 % av marknadsvärdet (=taxeringsvärdet) tas upp till beskattning. Varför då krångla till det med regler om 2/3 av taxeringsvärdet eller att justera taxeringsvärdet så det motsvarar 60% av marknadsvärdet?

Sen kan man ha olika åsikter om skatteuttaget som sådant men för enkelhetens skull skall man bibehålla systemberäkningen om man nu stannar för att ta ut skatt på fastigheter.

Lycka till!  :) :) :)
Taxeringsvärdet skall ju vara 75% av marknadsvärdet, vilket stämmer ungefär på vårat hus. Men ofta ser man i annonser från mäklare att den begärda köpesumman och taxeringsvärdet skiljer mycket mer än så, trots att taxeringsvärdet kan vara angivet i 2006 års läge, hur ofta avviker taxeringsvärdet från 75% regeln ? Är det vanligt,eller är det bara jag som lyckats dyka på just dessa hus ?

Det är mycket vanligt att skillnaden är betydligt större än så.

Dels är det ju en effekt av att taxeringsvärdena sätts med utgångspunkt från försäljningar som ägde rum 2 år före taxeringen (har för mig att det är 2 år).

Tror aldrig jag sett ett hus till salu i malmö där taxeringsvärdet motsvarar 75% utav försäljningspriset.

Tror att 45% ligger närmre till hands.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.