800 läst ·
2 svar
800 läst
2 svar
Varför får vi så dålig ränta?
Vi har ett lån på 1750 kSEK på en villa byggd 2003, värderad till ca 2500 kSEK. Det är snart dags att lägga om ett av lånen och jag fick ett pris som gjorde mig mycket besviken. På ett tvåårigt lån blev jag erbjuden listpris och på ett femårigt en minimal rabatt på en dryg tiondels procent.
Jag tänkte att då får vi väl prova på en annan bank, men efter att ha varit där börjar jag undra för budet där var ännu sämre och när jag påpekade det visade det sig att det kanske skulle kunna bli ett par punkter bättre än erbjudandet från min gamla bank.
Var är rabatterna på 0,6% och därikring? Har bankerna fått solsting eller har jag träffat fel banker än så länge eller har deras marginaler rasat ihop? Det sistnämnda tror jag knappast på. Någon annan som har denna erfarenhet?
Jag tänkte att då får vi väl prova på en annan bank, men efter att ha varit där börjar jag undra för budet där var ännu sämre och när jag påpekade det visade det sig att det kanske skulle kunna bli ett par punkter bättre än erbjudandet från min gamla bank.
Var är rabatterna på 0,6% och därikring? Har bankerna fått solsting eller har jag träffat fel banker än så länge eller har deras marginaler rasat ihop? Det sistnämnda tror jag knappast på. Någon annan som har denna erfarenhet?
När jag började kolla räntor på olika banker var skandia lägst, ska jag då vara nöjd då handelsbanken gått under den räntan? Tror iofs dom fortfarande är lägst...WeeBe skrev:
Ska jag vara nöjd när jag fått lägre än vad som syns på nätet i räntor på bankernas hemsidor?
Klicka här för att svara