3 621 läst ·
53 svar
4k läst
53 svar
Vilken ränta är OK?
Jag håller just på att förhandla om ett lån på >4MSEK och har kommit såhär långt:
SBAB rörlig 3.23% 2år 4.02% 5år 4.73
Skandia rörlig 2.93%
SEB rörlig 2.85% 2år 3.75% 5år 4.29%
Handelsbanken rörlig 2.75% 2år 3.84% 5år 4.35%
Ska prata med Nordea och FSB dessutom. Lutar åt allt rörligt. Bankerna kräver att man blir helkund för att få de här räntorna.
Någon som har tips på hur jag kan få ner den rörliga räntan ytterligare?
SBAB rörlig 3.23% 2år 4.02% 5år 4.73
Skandia rörlig 2.93%
SEB rörlig 2.85% 2år 3.75% 5år 4.29%
Handelsbanken rörlig 2.75% 2år 3.84% 5år 4.35%
Ska prata med Nordea och FSB dessutom. Lutar åt allt rörligt. Bankerna kräver att man blir helkund för att få de här räntorna.
Någon som har tips på hur jag kan få ner den rörliga räntan ytterligare?
Se till att få lånet HELT rörligt "i banken" som vår bankman sa. Då ändras det bara när riksbanken höjer och inte då bolåneinstitutet känner för det. Nackdelen är att det tar nån dag i värsta fall att binda om man vill det.
Vi har med dagens ränta 2,68% på hela lånet
Vi har med dagens ränta 2,68% på hela lånet
Bra jobbat! Krävs nog att banken gillar dig som kund för att ta ett lån direkt i banken.
Vi har fått 2.75% ränta på rörligt. Det står i vårt avtal med banken att vi har reproräntan plus 0.5% i rörlig ränta.
Föreningssparbanken.
Snart sker inflyttning i vårt nya hus det ska bli härligt, vi flyttar från tillfälligt boende på 50 kvadrat med två småbarn till 250 kvadrat.
Mvh
ondina
Föreningssparbanken.
Snart sker inflyttning i vårt nya hus det ska bli härligt, vi flyttar från tillfälligt boende på 50 kvadrat med två småbarn till 250 kvadrat.
Mvh
ondina
Det är helt och hållet en smaksak. Du kan ha helt rörligt, bundet på tre månader, eller bundet på ännu längre tid. Tremånadersräntan är en helt vanlig bunden ränta, dock ganska ny - har för mig att det var SBAB som var först med det för ett 10-tal år sedan. Tiden är så kort att den praktiskt taget helt följer reporäntan.
Om du har ett helt rörligt lån följer det reporäntan dag för dag (+påslag), oavsett om den är 1.5% eller 500%. Redan en tremånadersränta jämnar ut de värsta svängningarna, men eftersom ingen räknar med sån instabilitet de närmaste åren finns det heller inte någon väsentlig prispremie.
Då marknaden förväntar sig att räntorna fortsätter upp de närmaste två åren kommer tremånadersräntan att vara _marginellt_ högre under den tiden för att kompensera räntehöjningar som förväntas de närmaste tre månaderna.
Det viktigaste i det här sammanhanget är inte vad du väljer, utan att du ser till att förhandla fram en stående rabatt på räntan, så att du inte får en jättebra deal nu, men som försvinner om sex månader.
Klicka här för att svara