Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
LinaoMarkus: Toppen. Börjar greppa detta med besiktning. Nu är det bara tomten som saknas :)
tandem: Är mitt i byggprocessen. Huset blir mycket dyrare än beräknat, det är ett fritidshus i fjällen. Skulle behöva höja kreditivet men banken säger nej! Fråga; hur göra? Kan man byta bank mitt i bygget? Har upptäckt att räntan är hög. Är den högre vid fritidshus byggen?
ordain: Vad villavärdet sa 2003 är ointressant. En värdering är inte samma sak som ett verkligt köp utan en värdering skiljer sig ofta rätt mycket från köpeskillingen. En värdering 2003 från en värderingsman som inte hade koll på vad huset gick för skulle kunna hamna ganska fel i förhållande till köpeskillingen. Sedan 2003 har priserna stigit ganska markant på de flesta håll, så även
ulle75: Hej. Jag sitter och räknar på en kalkyl för att inreda våran 1,5plans villa. Tänkte höra om det är nån som har en kalkyl när ni har gjort liknande. Vore bra om det fanns uppdelat på material och hantverkare. Tack på förhand :) Ulle
WeeBe: Ja, även om du bygger ett hus i ett företag, som inte har för avsikt att hyra ut/använda det i momspliktig verksamhet, så får man betala all moms. Alltså faller det argumentet till att bygga exkl moms. Skulle ett företag bygga ett hus exkl moms så måste de sälja/hyra ut det exkl moms och då betala in moms på hyran/försäljningen så då vinner ingen privatperson på det upplägget.
boisare: När riksbanken börjar höja sin styrränta, antagligen i vår så tror jag att huspriserna kommer att stagnera på de flesta platser i landet. Men jag blir inte förvånad om huspriserna går ner en 10-15% under 2007-2008 med tanke på att styrräntan väntas ligga på ca 3% vid slutet av 2007. Detta är bara mina egna spekulationer. Man skall aldrig köpa hus kortsiktigt utan se det som en
samewa: tidigare lån är baserat på taxeringsvärdet (på fastigheten inkl det brunna huset), ingen separat värdering gjordes. Antog att det skulle gå att skriva om lånen utifrån att t3axeringsvärdet ändrades. Jag kollar med banken!
jessica: Jag skulle gissa på att du hamnar på närmare 2000:- i mån. [smiley=vrolijk_26.gif]
yonna: Jisses ... om det vore i Malmö hade du fått en orenoverad patriciervåning på bästa läge för samma pris ...
Ti_Tan: Sitter och sliter med fastighetstaxeringen och upptäcker "åldersinverkan" på sidan 2 längst ner med ett grönt K bakom. Denna faktor visar sig var mycket viktig vid uträkningen av fastighetsskatten. Kan man få säg 75 istället för 95 sjunker skatten rejält. Nu till min fråga. Hur räknas denna faktor "åldersinverkan" fram och hur gör man för att påverka den? Jag har läst lagtexten
Sne4: Precis som Ksund skriver - ta kontakt med en annan bank. Själv så ringde jag SBAB, fick en "datavärdering" som väl mest baserar sig på K/T förhållandet om jag inte är helt fel ute, och vips så värderade min bank upp mitt hus så pass att jag blev av med topplånet.. I praktiken så innebär det att om det var ett par år sedan som ni köpte huset och ni inte bor i en avfolkningsbygd så
brma: Sara, tro mig det är inget att ha. Om det hade haft en fin stomme av timmer eller sten kunde man behållt ytterväggarna och rensat resten men det finns inget av värde. Jag lägger hellre tid och pengar på att bygga ett nytt i samma stil fast på en annan plats på tomten.
billy_baver: Om du har en borätt kanske du inte behöver låna ett öre. Jag tycker ändå du ska be din bank om goda råd för den här affären. Banken kan säkert förklara hur du kan skjuta upp betalning av skatt på den reavinst du gör när du säljer lägenheten. Dessutom ska du självklart inspektera huset; helst innan du betalar handpenning och skriver något kontrakt. För det tredje ska du absolut
ordain: 1: Du behöver normalt inte lägga 10% som kontantinsats numer, sedan är det ju förstås en förhandlingsfråga mellan dig och din bank. Det är dock föga intressant exakt hur mycket du lagt ut på bygget, utan det som avgör om banken vill att du inte lånar till hela byggkostnaderna är vad huset värderas till när det är färdigt. Om du bygger för 4 miljoner men får ett hus som är
tynnis: Känner man hantverkaren, har använt dom ofta eller på annat sätt har stort förtroende för honom/henne. Så är det idealiskt med löpande faktura. Men det är lätt att det skenar iväg väldigt om det är en oärlig hantverkare.
Stig-Rune: Jag vet inte hur mycket man kan göra? Det är beroende på bankmannen/kvinnan samt vilken bank det gäller. Vi fick 0.6 % rabatt på SEB dock inte på rörligt. Den rörliga kan vi ner ca 0.3% från 2.5. Jag har läst här att andra har fått bättre villkor. Men har man en bra insats och en sund ekonomi så tror jag att de ger en bättre rabatt.
furan: [citat] Känns fortfarande bra, vi lyckades nog tajma bindandet precis innan det vände upp igen. Vad får ni som binder nu?
ordain: Lagfart måste fixas inom 3 månader efter överlåtelse, det vill säga inom tre månader efter tillträdet. Pantbreven måste fixas när ni tar lånen, det vill säga när ni betalar på tillträdesdatumet. Sedan är det inte självklart att ni måste betala dessa kontant, det finns ingen sådan lag eller något, men det spelar ju ingen roll om det är det ni betalar med er kontantinsats eller
Kajjenne: Så var det för oss.... Vi fick hela tiden höra vilket otroligt fint hus vi byggt MEN på fel ställe för att få en toppvärdering... Fast det visste vi ju redan innan vi började bygga så det kom inte som en överraskning...
sanne78: Är osäker- menom ni kan byta bank kommer ni troligen att få betala en summa för uppläggningskostnad etc troligen runt 10 000 kr. Har ni betalt pantbrev, lagfart, tomt etc med egna pengar - annars har troligen banken redan dragit dessa kostnader från kreditivet. Det är även en fråga om hur "formell" låneansökan var som ni undertecknat. Det är möjligt att det finns villkor ställda
larsg: Två fall från budgivningarnas verklighet: En kompis hoppade av budgivningen som nummer 3 från slutet. Den som till slut bjöd högst fick nej av banken. Ägaren ville inte börja om med ny budgivning utan gick till nr 2 som då hade köpt ett annat hus, varpå min kompis fick frågan om hans sista bud stod kvar. Han meddelade att det gjorde det inte utan la ett bud 200,000 kr lägre. Han fick
larsg: Om du tror att styrräntan kommer att fördubblas på ett år så ska du binda på längre tid än 2 eller 3 år. Glöm dock inte att nästa år är det valår, med den press det innebär att behålla "stabila spelregler".
0840: Grejen är att Mormor skall stycka av tomten, ta ett lån på minst 85% av taxvärdet, betalningsansvaret skall ingå i gåvan dvs tomten. På detta sätt kostar lagfarten bara 850 spänn. Mormor kan ju sedan ge pengarna från lånet som separat gåva. Kontakta bankens jurist så fixar han/hon detta för några tusen.
hanneli: Ok, då blir inte min uppskattade summa på 50.000 så tokig, då. Inkl markarbeten, dränering och rördragning. Vi ska ochså bygga garaget själva sedan. Nu har vi precis avslutat ett tre timmar långt möte m elkillen, och det blir nog liiiite extra där ochså. :P