K
kobban: Varför skulle man det? Enda anledningen skulle väl vara för ev. uppskov av reavinstbeskattning för försäljning av tidigare bostad. Detta görs ju i deklarationen och bör kunna dokumenteras med sparade kvitton.
1 svar · 929 läst
T
tiggre: vi köpte huset och renoverade första 2 åren för egna pengar... sen då behövde vi lite mer pengar för ny värmelösning + bygga ett till badrum och lite annat... skickade in dokumentation till banken med bilder på det vi gjort + ny värdering... inga problem what so ever
10 svar · 9,1k läst
K
kobban: Problemet är ju att man inte vet det förrän efteråt eftersom indexet bygger på observerade data. Tror att de presenteras någon till ett par månader i efterhand. http://www.byggindex.scb.se/E84.html Som framgår av länken publiceras endast de senaste data i tidningen Byggindex. Om du har tur finns den på biblioteket.
1 svar · 5,3k läst
O
ordain: [citat] Fast siffrorna jag angav var netto-siffror så jag hade tagit hänsyn till ränteavdragen, det måste man alltid göra.
9 svar · 3,8k läst
N
NilssonC: Jag förstod att du ville förtydliga det för andra delar av landet. Men med tanke på ”noll-åttan” i trådskaparens nick misstänkte jag att han är från Stockholm (men jag la för säkerhets skull till en sista mening också i mitt första inlägg i den här tråden). Men visst – att säga något generellt för samtliga banker inom en viss ”kedja” går inte. T.ex. finns det finns
9 svar · 11,4k läst
sandhall
sandhall: [citat] Ingen av de banker vi hade kontakt med hade något krav på att köpekontrakt skulle vara påskrivet innan kreditivet börjar nyttjas. Så det kan ju vara en bra idé att höra sig för hos andra banker.
3 svar · 1,5k läst
I
inneboende: Hej, jag står inför kontraktsskrivning av ett hus där jag efter att ha lagt det vinnande budet fick reda på att huset varit husbocksangripet. Säljaren har husbocksförsäkring och sanerade det för tre år sedan. Nu framkommer det även att hon sanerat närliggande lada och gäststuga oxå. Jag har bett att Anticimex ska göra en ordentlig besiktning av stället. Finns det någon som har
0 svar · 2,2k läst
S
Stars: Inte för att jag har någon insikt i hur Nordea-Myresjöhus samarbetar men en anledning till att gränsen är 0,3 kan vara att Nordea, för varje lån som hänvisas till dem från Myresjöhus har större kostnader än för ett "vanligt lån". Ett exempel är högre marknadsföringskostnader (tex genom att de har representanter på plats vid husvisningar) m.m. Har du pratat med bankmannens chef
1 svar · 2,6k läst
H
h0tspur: tack för hjälpen, och uppmuntringen :)
2 svar · 2,7k läst
O
ordain: Kolla på diagrammet på: http://bors.n24.se/securityinformation/securityinformation.aspx?settings=n24&ranta=true&code=S16 Du ser tydliga hack vid räntehöjningarna, men om du kollar på exempelvis tidsperioden 1 år så ser du att kurvan är mjukare än den för reporäntan, men att den hela tiden ligger nära. Det beror på att den börjar stiga när en räntehöjning börjar bli mer
3 svar · 2,2k läst
S
skyten: I vissa attraktiva områden, kostar husen mycket vare sig de är renoverade eller ej. Känner fall när man la ner en del på huset, inte för att man skulle själv njuta av det, utan för att man skulle kunna få mer för huset. Det var mycket tveksamt om så var fallet. Det hade tom varit bättre om de rivit ut köket och sen inte gjort mer, för det var exakt vad de nya ägarna gjorde, med
2 svar · 1,0k läst
C
callel: Hej! Tror ni att efterfrågan kraftigt kommer minska nu när räntorna är på väg upp? Anser ni fortfarande att det är en bra affär att köpa hus? Själv anser jag att om man köper ett hus där man klarar ett par procents räntehöjning så kommer det vara en bra affär över en längre tid. Ökar räntorna så gör de säkerligen det pga en förväntad ökad inflation. Det betyder att
0 svar · 1,0k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Att ha sitt bottenlån uppdelat på flera delar är klokt. Det gör att man kan binda både kortare och längre, ha rörligt, allt efter behov. Bra är också att ha olika förfallodatum/år. På så sätt är man inte lika känslig för ränteändringar.
2 svar · 3,0k läst
J
jflink: Det löste sig till slut. Fick lån på FSB utan borgensman. :)
8 svar · 2,1k läst
M
Mimto: Har SEB och är väldigt nöjda. Vi har en väldigt duktig personlig bankkvinna.
18 svar · 1,2k läst
O
ordain: [citat] Banken samlar ihop sina bundna lån till kreditportföljer och tar själva upp motsvarande lån via försäljning av bostadsobligationer. De tar alltså upp lån på samma tid som du, fast till lite lägre ränta och tjänar pengar på skillnaden, oavsett om räntan går upp eller ner. Det vore givetvis inte möjligt för bankerna att själva ta på sig risken det innebär att lova fasta
11 svar · 2,7k läst
C
catrinlj: [citat] HB var det inga problem att få bort avgifterna på. Vi har inga som helst förpliktelser utan tar en ny diskussion ang bolån när huset är klart. Catrin
8 svar · 2,3k läst
K
kobban: Vet inte om jag förstår helt? betyder det att du fick 4.37+0.11 dvs 4.48? Eller är de 0.11 inräknade i 4.37?
6 svar · 1,6k läst
S
Sylvester: Handelsbanken kör med räntesäkring genom att lägga på en procentsats på det slutgiltiga lånet som Kobban beskriver. Vi valde faktiskt att räntesäkra en del av vårt kommande hypotekslån i förra veckan. Påslagen var då för en femåring 0.11 % för att räntesäkra en bit in på nästa år. Dvs den bundna räntan man lyckas förhandla sig till idag + 0.11 %. Så det gäller att
2 svar · 3,0k läst
R
RevRichard: du betalar 20% = 30% av 2/3 av reavinten i skatt eftersom ditt nya boende är billigare alltså 20% av 1.6 miljoner. Hade fallet varit att ni köpt ett nytt hus för låt säga 2.5 miljoner hade ni betalt 3.5 miljoner-2.5 miljoner = 20% av en miljon i reavinst, resterande 20% av 600 tusen är uppskjuten skatt. Hoppas att allt är klart :). Rätta mig om jag har fel, det var nämligen några år
1 svar · 2,9k läst
D
DeBe: [citat] 130.000 är kanske i lite högsta laget men det beror lite på när offerten gjordes också. Är jobbet räknat med att göras under semester eller andra tider? Detta trissar ju upp priset. Även gäller att just nu så har byggarna (och tillhörande underentreprenörer) ganska mycket att göra i landet. Det byggs rätt mycket. Detta trissar också upp priserna. Så om man frågar någon
4 svar · 1,4k läst
M
Milton: Hej allihopa Vi är mitt i köpet av tomt och har haft våra första bankontakter ifråga om lånelöfte med mera, min fråga till er är följande. Hur mycket lyckades ni pruta ner på dom räntenivåer som ni först erbjöds? Dela gärna med er om tips och erfarenheter ifrån banker. tack på förhand/ Milton
0 svar · 2,8k läst
S
Sylvester: 3.2 %, hos Handelsbanken. Dvs repo + 0.95 %. Dock säkert inte i närheten av det bästa folk har fått, men ok.
2 svar · 1,2k läst
A
anbygg: Det är som DeBe var inne på.. Elektrikern har fått jobbet att dra el i huset via husföretaget. Mao. om vi vill ha något extra installerat i samband med husbygget så är det han som har rätt till det jobbet. Som jag skrev innan så har jag fått känslan av att det ofta är på tillvalen som man räknar med att dra in vinsten, många plockar ju säkert in spotlights för 30-40 000. Hur som
6 svar · 3,3k läst
sandhall
sandhall: [citat] Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Fast man kan ju inte göra så mycket annat än att skratta åt eländet. :D
6 svar · 760 läst
P
Pedda_P: Kolla först förhandbesked eller åtminstone prata med stadsbyggnadskontoret, kolla sedan noga med såväl elframdragning och telefoni, vi bygger på landet och att fixa el var både krångligt och ungefär dubbelt så dyrt som i tätbebyggt, telefon sen skall vi inte tala om.... den fajten är inte klar men Telias första bud är att de skall ha 80.000 för att dra in telefon... jo vi har
3 svar · 954 läst
O
okku: Ok, tack. Då klarar vi oss på det högre ränteavdraget så länge räntan ligger under 7,4% :) Fast man kanske skall oroa sig för annat om räntan är så hög, för vårt lån (blivande) skulle det efter skatt bli räntekostnader på 11 600 kr/mån! Vi klarar ju det men det blir inte mycket över.
4 svar · 4,3k läst
Ella
Ella: Då kan väl ändå inte kostnaden för ved vara medräknad? För kostar gör det ju - om inte i pengar så i tid och arbete!
2 svar · 975 läst
V
von_Derbaum: Kom igen nu!! Nog finns det väl fler än 148 stycken som har en åsikt om fastighetsskatten...??  ;)
25 svar · 3,1k läst
S
SysterAnna: För telefonen betalade vi (i juni) 550:-, dvs samma som för "vanlig" flytt. Helt OK tycker jag. Det verkar som om det är olika priser beroende på vem inom Telia man lyckas få tag i.. konstigt!    ::)
5 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.