3 621 läst ·
53 svar
4k läst
53 svar
Vilken ränta är OK?
Sida 1 av 4
Ska snart betala huset som vi ska köpa och har möjlighet att lägga in 1 000 000(=bra säkerhet för banken), men måste låna 1 850 000 som jag gärna har rörligt. Har fått ner räntan till 2.73% hos fsb, men grunnar på om det är lönt att försöka pressa den ytterligare. Hur låg ränta kan man få nu egentligen, nån som har en kanonränta? 
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det går nog att pressa ner räntan lite till. Ta in priser från andra banker också.
De som har kanonränta är de som jobbar på bank.
De som har kanonränta är de som jobbar på bank.
Ungefär i samma situation, har ett byggkreditiv som skall göras om till "vanliga" bolån nu och har skrämt upp FSB med att "allt över 2,60%" är slöseri med er och vår tid...har inte fått nåt svar än, men det tar väl en stund...
Hade en fundering på att betala in ännu mera pengar kontant, har nu betalat in ca 1,1 Mkr, men räknade på det och kom fram till att de ger bättre avkastning på börsen (förutsatt att man placerar bra), än vad den ökade räntekostnaden blir, sen är det ju ganska skönt att ha en bra buffert..
Hade en fundering på att betala in ännu mera pengar kontant, har nu betalat in ca 1,1 Mkr, men räknade på det och kom fram till att de ger bättre avkastning på börsen (förutsatt att man placerar bra), än vad den ökade räntekostnaden blir, sen är det ju ganska skönt att ha en bra buffert..
He he kanske väljer bankerna at inte slösa med er tid alls då du lagt ribban nära smärtgränsen. Det kan gå, men jag vill inte lova något.
Det är som vanligt marknaden som styr och man får fråga så många banker man orkar med. De som ligger lägst, ligger nog bra till. Då kan du kolla av med dom en gång till men sedan är det frågan om fjuttiga tiondelar och någonstans får man dra gränsen. De stackars bankerna måste ju också få lite feta vinster att visa upp för sina luttrade aktieägare
Av det jag sett/hört är 2,73% hyfsat, 2,6% mycket bra och kommer man ned mot 2,5% är man nog gift med bankkamrern ;D
Det är som vanligt marknaden som styr och man får fråga så många banker man orkar med. De som ligger lägst, ligger nog bra till. Då kan du kolla av med dom en gång till men sedan är det frågan om fjuttiga tiondelar och någonstans får man dra gränsen. De stackars bankerna måste ju också få lite feta vinster att visa upp för sina luttrade aktieägare
Av det jag sett/hört är 2,73% hyfsat, 2,6% mycket bra och kommer man ned mot 2,5% är man nog gift med bankkamrern ;D
Hehe..ja, det skall bli intressant att se...man kanske får ta sängvägen, men tror inte att det skulle uppskattas hemma...(alltså jag menar att inte köpa några nya fina Hästens utan slita på de gamla så länge, om man inte kommer ned i ränteprocenten... );D
Jag hänger på denna tråd eftersom jag också skall lägga över kreditivet på vanligt bottenlån. Kan nog komma ner hyfsat på rörligt men funderar på att lägga hälften i 5-årsbundet. Vad kan man räkna med vara hyfsat på bundet?
Detta är vad signade för i måndags:
FsB
2-mån rörligt 2,63%
3 år bundet 3,74%
5 år bundet 4,18%
Tyvärr så höjde alla bankerna med 0,10% och 0,15% dagen innan >
FsB
2-mån rörligt 2,63%
3 år bundet 3,74%
5 år bundet 4,18%
Tyvärr så höjde alla bankerna med 0,10% och 0,15% dagen innan >
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
För oss som betalade 13-15% för 15 år sedan så känns 10-delarna löjliga. men man skall komma ihåg att idag så är ju ett par 10-delar detsamma som ca 10% på boendekostnaden för många.
Hade jag haft den marginalen, så hade jag sålt huset nu, utan tvekan. Tycker man hör mkt om alla som har det så tufft men i verkligheten har vare sig jag eller någon bankperson jag talat med upplevt det så genom verkliga case.hempularen skrev:
Skilde mig -92 med 15.75% i ränta, dryga miljonen i lån. Löste det trots allt.
Ur den aspekten är 10-delar lite löjliga.
Att jämföra räntan förr som var 10-15% med dagen låga räntor är missvisande då nettoräntan (räntan-inflationen) inte har sjunkit i samma grad som bruttoräntan indikerar. Visst kan det tyckas smågint att dividera om tiondelar men med stora lån under lång löptid blir det pengar. Om man står i affären och försöker få några procents rabatt på en färgpyts tycker jag man absolut ska förhandla om tiondelar på banklånen. Dessutom är det jäkligt tillfredsställande att "vinna matchen" mot bankiren.....
På tal om gamla tider så var jag också med..men utifrån en annan aspekt, jag skulle köpa en bostadsrätt då och tittade 1992 på en två:a vid Mosebacke Torg, Sthlm.
Jag var helt ensam på visningen med mäklaren..och det var en öppen visning..priset var 415.000 kr och räntan låg då på 12,75%......så visst har det hänt en massa saker sedan dess...
Jag var helt ensam på visningen med mäklaren..och det var en öppen visning..priset var 415.000 kr och räntan låg då på 12,75%......så visst har det hänt en massa saker sedan dess...