Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Maxpower: Har nu fått reda på att de Komunala tomterna i området kommer att ligga på 670-730 tkr :o Exkl vatten å avlopp !! Så där blev jag lite överraskad ,provar att annonsera efter en privat mark å ser vad som händer . Vill helst inte komma över 2mille i totala lån ,kan lägga runt 300 000 kontant ...
larsu: Ni betalar väl inte hela huset i förskott? utan det finns väl en betalningsplan allteftersom huset byggs. största delen betalas väl när huset levereras. Har ni nyckelfärdigt så är det inte många veckor ni får "hel"dubbel kostnad. Sett på hela kostnaden för husbygget så blir det ju en liten del
AoP: Låter som ni alla har fått bra kreditiv! Vi har lyssnat runt bland flera olika bankkontor och det verkar vara svårt att slippa undan kontraktsräntan på 0.35-0.5%... Sedan är dispositionsräntan på 3.5-3.95%, samt en uppläggningsavgift på 2000-3000 kr (inkl fakturabevakning, spärrförbindelse). Värderingen verkar inte ingå. Visserligen har vi inte försökt förhandla. Det verkar ju
ErikL: [citat] Den viktigare frågan är inte om banken går med på det, utan hur smart det är. Rent spontant tycker jag det är ett nytt specifikt svenskt oskick att inte alls amortera på sitt boende (eller spara motsvarande på annat sätt). Även om ett hus är nytt idag kommer det att behöva repareras i framtiden, och man ska definitivt inte räkna med att värdet fortsätter upp som det gjort
fiddeli: Jag har nyss lärt mig :-[ att en av de saker man kan göra för att snabba på tempot är att vara beredd! Att ha huset säljfärdigt. Anlita en besiktningsman så att detta är gjort och se dessutom till att få ditt hus precis så fint som du vill ha det. Det ska vara gjort när bilderna tas, och dessa ska gärna ligga ute någon vecka innan första visningen ... Ingen känner hellre ditt hus
ErikL: Det är knappast troligt att ränteavdragen sänks specifikt för boende med tanke på tidigare löften, men det är inte alls omöjligt att regeringen under de närmaste åren sänker avkastningsskatten på kapital till t.ex. 20%, och då minskar förstås även avdragsrätten (även för bolån) i motsvarande grad.
sirbo: Håller som bäst på och bygger till. Ett hus från 40 talet som är 1,5 plan med källare. Tillbyggnaden är 2 fulla våningar på platta totalt 70 m2. När jag kollade runt i början för ca 2 år sedan i stockholm var prisbilden på ungefär motsvarande det ni ska ha exklusive el från 8500sek/kvm och uppåt för fastpris. Special kostar alltid mer. Källare kan bli hur dyrt som helst om ni
ordain: [citat] Ja, stämpelskatten på fastighetöverlåtelser gäller just för överlåtelser. Vad du sedan gör med din köpta fastighet (som att bebygga den) spelar ingen som helst roll, det är ju överlåtelsen som beskattas (för att minska omsättningen på fastigheter). [citat] Om du får tag på dem så är de ju en tillgång i och med att du slipper ta ut nya på det som redan finns. Om du
jag_vill_bygga: Hej! Jag är med och driver ett lukrativt företag som behöver nya lokaler för att expandera.. Ekonomin är god men inga större kapital finns sparat i företaget. Våran placering är utmärkt och området kommer under 5-10-15 år att växa till något i hästväg. Vi tänker oss att vi ska bygga ett hus, platta och sandwich-väggar med träreglar. Hursomhelst.. Kostnaden kommer bli ungefär 3
Digo: [citat] Om jag förstår dig rätt så har du två lån och som säkerhet för dessa har du ett antal pantbrev. Lån 1 (det som skall vara kvar) verkar vara säkerställt med pantbrev vars inteckningsbelopp går utöver lånet. Lån 2 (det som bryts ut och läggs hos annan kreditgivare) tar då med sig pantbrev var inteckningsbelopp inte motsvarar lånet. Den ursprungliga långivaren har nog haft
WeeBe: Banken kommer att kräva pantbrev på fastigheten. Fastigheten är tomten du bygger på.
Callew: Hejsan! Vi skall bygga en fritidsstuga i lösvirke (80kvm) till våren och vill så klart köpa så billigt material som möjligt. Finns det någon där ute med erfarenheter kring inköp i baltikum? Vi vill gärna få följande frågor besvarade: - Har de sortiment liknande vårt och har de samma standarder avseende byggmått etc? - Ungefärliga prisjämförelser. - Byggvaruhus i närheten till
torparnorpan: Har fått svar från olika banker nu..och vissa gör ingen skillnad längre mellan fritidshus / permanenboende utan det är samma lånevillkor. Huvudsaken är att man klarar deras kalkyler. Det blir alltså 85% bottenlån och 10% topplån vid en kontantinsats på 5%.Total belåning 95%. Bra för oss i detta läget då vi klarar 5% men inte 15-20% i insats :-)
skogstomten: Det handlar väl mera om att byggnaderna ska klassas som "ekonomibyggnader" och inte saker till boningshuset.
AndersG: et, vatten, värme, försäkringar, ca 3200 SEK. Huset är 200m2 med 76m2 varm källare.
Beppo: Brukar gå bra. Jag har inte gjort det men syrran och hennes kille lånade ca 1,4mille över köpvärdet och blåste ut hela kåken och gjorde om allt. Dock fick lånet amorteringfritt fram tills dess att renoveringen var klar och dom flyttat in. Sedan när allt var klart så hade dom ju höjt värdet på kåken en hel del så en värderingsman kom ut och gjorde sitt sedan lades botte/topplån
Matarese: [citat] Ja, det är ett bankkontor med 2 fast anställda. Finns en bank till i samma storlek. [citat] [citat] För mig som bor på landsbygden är det nästan ett måste att ha en bankman med lokal anknytning. En bankman på 30 mils avstånd och telefon/Internet kontakt har inget koll på att i en by så är fastighetspriserna dubbelt så höga som grannbyn 1mil bort. De kan bara se statistik på
torparnorpan: ett topplån lär vi åka på men jag ser det inte som ett problem då jag kommer att få in en hel del pengar / mån förutom min lön om vi köper fastigheten. Skall boka in tid med banken o se men funderar lite på hur vi skall lägga upp det på bästa sätt. Vi kan så klart dra upp en budget med våra förutsättningar i dagsläget och se vad de kräver av oss för att få låna. I
hempularen: Jag skulle absolut blunda. Du kan ju inte med säkerhet veta vilka renoveringar som gjordes vid vilket tillfälle. Dessutom så är ju begreppet renoveringsår ett ganska reglerat begrepp, bara för att man utför en renovering så behöver inte renoveringsåret i deklarationen skjutas fram. Det skall vara en viss omfattning på den renoveringen för att räknas. Jag skulle resonera som så att
hempularen: Jag tvivlar på att du kan sätta upp en regelrätt timpeng för eget arbete, möjligen att de köper avdrag för förlorad arbetsinkomst. Om du ex. har tagit tjänstledigt från arbetet för att bygga på huset. Om det vore jag så skulle jag prova en sådan sak. Så länge man tydligt deklarerar vad avdraget handlar om så kan man inte råka värre ut än att de avslår den delen av avdraget.
yonna: [citat] Nu blev det ett stenhus för mig (detaljplanen krävde putsad fasad och inte putsar man ett trähus inte ;)) men inkl arkitekt blev inte huset dyrare än om jag anlitat något av våra husföretag. Jag anlitade ett mindre byggföretag på orten på generalentreprenad. En arkitekt kan komprimera utrymmen betydligt bättre än de standardhus som måste passa många olika typer köpare. Men
AnnaKanin: Det är väldigt svårt att generellt säga vad månadsavgiften i en bostadsrättsförening går till. I någon förening täcker den även sophämtning, vatten och el, men i andra får varje bostadsrättsinnehavare står för dessa kostnader förutom månadsavgiften. När det gäller inre och yttre reperationsfonder måste man kontrollera föreningens stadgar. Många föreningar har idag ingen
Ricky: Ingår avgift för kranbil vid leverens av hus resp. leverans av pannor? Material till snickare? (det blir en del spik). Har du kamin behöver du sotare.
aktieante: Har fått dessa priser. 450:- kvm för 36cm Ytong. 600:- kvm för isolerad Leca Är priserna okej? Vilken borda man välja?
lastkaj: Jag tror nog att en duktig arkitekt kan lösa lite takproblem med exemplevis olika höjder o vinklar m.m. Fast det är nog minst ett enmiljonsprojekt. Jag bor i ett område som förut mest bestod av fritidshus. Många av dem är nu utbyggna eller ihopbyggna med med andra hus på tomten. Vissa är verkligen snygga.
NilssonC: Jag tror att en av de viktigaste sakerna att ha med sig är en uppställning på hur mycket pengar ni behöver och när ni behöver dom. Gör en lista med pengar som behövs för tomtköp, under byggtiden och efter det att huset är klart och den eventuella nuvarande bostaden är såld. Kom också ihåg att ha med kostnader för lagfart, VA-anslutning, ifärdigställande av trädgård etc. Detta
NilssonC: Det behöver inte vara något skumt. Jag känner själv personer som bor i England och har liknande upplägg. Men, precis som det nämnts tidigare. Det ett antal saker att se upp med: - Valutarisken? Hur skall det tas hänsyn till den? - Hur blir det ränteavdrag och skatt på avkastningen då allt görs i England? - Vilken garanti finns det att de får 12% tillbaka på sina pengar? Troligtvis