Byggahus.se
S
Smeagol: Monica9  Det är nästan så att jag tror att det är min fru som skrivit inlägget. Vi har mer eller mindre exakt samma förutsättningar, förutom att hon inte är mammaledig för tillfället.  Totmterna vi tittat på än så länge ligger iof lite dyrare än det du nämner. (Ca 600 000 sek) Men jag har "kalkylerat" med att bygget kommer att kosta ca 2,8-2,9Mkr och vi skjuter till ca 500
4 svar · 1,2k läst
H
husmyran: Vi var naiva nog att tro på de besked vi fick via telefon :-[. Men vi har lärt oss av erfarenheten och en annan bank hoppade in och gav oss lån så det löste sig till slut.
5 svar · 3,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] "Hemska"....? Pga taxeringsvärdet eller vadå..?  :-?[/quote] Huvudet på spiken!
5 svar · 2,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Ett sätt att angripa problemet är att träffa sin bankman eller kanske kontorschefen, ta upp problemet, göra stor sak av det och på detta vis ha möjlighet att få rabatter på räntor, inga avgifter osv, osv. Jag tror att möjligheten att få ett kontant skadestånd är relativt liten.
2 svar · 1,3k läst
nikasp
nikasp: Tack! Jäklar, då måste jag vara ute inom ca 5 år. ;) [citat]
2 svar · 9,8k läst
O
ordain: [citat] Om du söker lite har jag skrivit om hur det räknas ut förr, men för att kommentera din uträkning: Det är inte hur lång tid du ursprungligen bundit räntan på som är intressant, utan hur lång tid det är kvar av bindningstiden. Om du bundit räntan till 2007-10 så görs räntejämförelsen med ett lån som är bundet till den tiden. Det är ca 2 år tills dess så det blir
14 svar · 10,9k läst
Angelven
Angelven: [citat] Nåja - anta 3% - det ger mäklaren ett incitiament på 3000 kr för varje 100000 över förväntat pris. Men det måste han ta ut som lön eller vinst - låt oss anta till 30% skatt för att bara göra det enkelt. Säg 2100 i handen alltså. Så hur många flera timmars arbete tror ni han lägger ner för den summan ? Det är ju knappast värt mer än 1-2 dagar förlängning innan
10 svar · 16,1k läst
F
Familjen_Bygg: Fastighetsreglering skulle kunna vara en tänkbar lösning om det är stora avgifter som är aktuella. Hör med lantmäterimyndigheten. Lycka till! :) :) :)
4 svar · 8,6k läst
M
mammami: Jag fick i förra veckan ( innan styrräntan höjdes ) erbjudande om en rörlig ränta på 2.09, två årsränta 3.05, treårsränta 3.32 och femårsränta 3.66. Byggkredetivet. 2.25 % och inga uppläggningskostnader, räntefritt och kostandsfritt handpenningslån. Nu är ju detta extrem bra erbjudande men lite lägre tycker jag nog du kunde förhandla fram kanske ? :D
3 svar · 3,1k läst
T
TummenMittIHanden: Jag har fått läxa upp bankpersonal på just detta. Skulle få 0,5% lägre ränta om jag gick till SEB-kontoret mäklaren rekommenderade. Visade sig såklart vara 0,5 %-enheter vilket vid den tidpunkten var ungefär 10% skillnad. ::) 1%-enhet blir ju i realiteten ungefär 40% högre ränta om jag räknat rätt..
1 svar · 1,0k läst
A
arwen: Jag vill inte vara negativ. Men tyvärr har banken ett helt ekonomiskt, och om man så vill, cyniskt sätt att se på detta. Att bygga hus innebär att banken lånar ut pengar till något tämligen icke materiellt, alltså utan initial säkerhet. Instasen är bankens säkerhet i det hela. Om allt går åt skogen och bygget av någon anledning inte slutförs eller om det slutförs men av någon
24 svar · 3,6k läst
S
Schwingen: Det hela är redan avhandlat i tidigare tråd, läs: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=7419 ;)
4 svar · 1,2k läst
kalleanka70
kalleanka70: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49919/0]Socialt & projekt[/link] [move by] Calle Anka.
0 svar · 1,3k läst
S
Smeagol: Aha dvs det är bra med en offert där varje arbete är specificerat.
11 svar · 1,6k läst
B
Bygga_Till: Jag tycker det är mycket pengar för innehållet som om man tittar nogrannt på det är ganska tunt. Har man duktiga byggare och en bra arkitekt så bör man kunna komma ner i pris ordentligt. Du kanske inte behöver CAD-ritning, exakt uppmätning utfört av byggföretaget osv. Synd att den här marknaden är så svår att få grepp om prismässigt. Lycka till! [citat]
8 svar · 2,2k läst
S
Stumpen: Jag och min sambo har skaffat en livförsäkring genom Nordea, Pinnacle tror jag det heter. Vårt lån är på ca 2 miljoner och försäkringsbeloppet satte vi till 1 miljon. Kostnad per år för försäkringen är beroende på kön och ålder. Är man tex kvinna betalar man mindre och sen ökar årskostnaden ju äldre man blir.
1 svar · 3,0k läst
volvo
volvo: Ser man krasst på det så är så gott som allt du nämnde inte ens ombyggnad utan räknas som underhåll. Undantaget är ändrad planlösning och utökad isolering. Det enda du kan göra är att spara kvittona och försöka få försäljningsvinsten jämkad den dagen du säljer.
2 svar · 3,0k läst
Z
zadix: Tack för alla svaren! :) Verkar som att det kan skilja lite, men det var skönt att höra att studiemedel kan räknas med som inkomst, och även extrajobb mm. Som gacki sa, man kan ju kolla på förra årets taxerade inkomst så får banken ett humm om ekonomin. Sen att banken gör en kalkyl med 7% ränta verkar tokhögt! Då skulle det vara många(!) som aldrig skulle ha lån idag. Alt. så är
6 svar · 4,0k läst
J
johan77: Den allmänna strategin är att snabbt bli av med topplånet, för att undvika dess elakare ränta. Hur bottenlånet ska hanteras finns det en lång sticky-tråd om som heter "Varför amortera?".
0 svar · 2,3k läst
C
catrinlj: Anne-Lise Jag får en känsla av att vi bor på samma ort... ;) Ett familjeföretag, en STOR kedja och en till?? Catrin
9 svar · 2,5k läst
E
Eva_Sthlm: Hej Finns det någon konkurrenssituation mellan kontor inom samma bank? Jag har varit ytterst irriterad på vårt nuvarande bank-kontor (pga hur de rådgivit oss tidigare). Anledningen till att jag undrar är att vi nästa vecka ska lägga om vårt byggkreditiv till bolån. Tyvärr måste vi hålla oss till den bank där vi har byggkreditivet i ett år framåt eftersom det var ett avtal i
0 svar · 2,4k läst
T
trojan75: Jag räntesäkrade min "12-åring" i september 2005 så att lånet skulle börja gälla i september 2006, alltså 12-månader i förväg. Jag fick behålla min framförhandlade rabatt, men fick betala 0,22% för säkringen och hamnade därmed på 3,80% totalt.
25 svar · 4,2k läst
H
haga: Hej å Hallå! :) såg att det sista inlägget skrevs i december, och det har väl hänt en hel del med räntorna sedan dess. Ska till banken på tisdag och förhandla till mig så låg ränta som möjligt på mitt byggnadskreditiv, och då är min fråga vad är en bra ränta?? och vilka avgifter är det man kan förhandla bort?? ska bygga i stockholm vet inte om det spelar någon roll. MVH //
28 svar · 2,9k läst
M
Morran: Ja, nu är jag ju inte arbetslös igentligen utan föräldraledig och kommer så att vara i minst 1 år till, men jag har inget jobb att gå tillbaka till så då räknas jag som arbetslös. Och vem vet hur det ser ut om ett år för mig eller DIG??
2 svar · 1,4k läst
Coolman
Coolman: Beroende på allting. Grannen köpte nyrenoverad skånelänga på 90 kvm som hade taxvärde på 350.000 men gav 1.600.000 kr... Det är typ 5 ggr mer än tax. värdet. Jag frågade om han fick problem med banken då de brukligt räknar på köpeskilling/taxvärde och ligger det under 2.5-3.0 är det lugnt(Här i skåne vid kusten) men han kunde låna 1.500.000 utan problem... Så allt är
5 svar · 10,3k läst
Carisma
Carisma: Hemmakatten: Vi byggde nytt, så de posterna var med i markarbetet. Kanske dumt att inte säga det. Tack. ;)
5 svar · 1,4k läst
T
Tengaboy: Jag har för en tid sedan köpt en vacker och strandangränsande skogsfastighet på Gotland. För att finansiera köpet måste jag dock avstycka och sälja ett par tomter på marken… Har ansökt om förhandsbesked för byggnadslov och avstyckning. Har använt experter för att tomterna ska placeras med största hänsyn till omgivning och natur, men har kommit in ett par kritiska yttranden från
0 svar · 2,5k läst
L
lena_l: [citat] Ja, det är väl aldrig fel att "homestaga" lite grand, men man behöver väl inte överdriva. ;D ;D ;D Vi bytte inte ut några möbler, däremot reducerade vi antalet möber så att huset blev mer luftigt. Stora högtalare, avlastningsbord och annat som egentligen inte "behövs" togs bort. Sedan tog vi bort merparten av personliga grejor, foton, prydnadssaker och annat "lull-lull".
11 svar · 2,2k läst
M
MrMagic: Annars kan väl en bank hjälpa till med det ?
7 svar · 2,8k läst
yonna
yonna: Förtydligande: ROT-avdraget gäller ju endast jobb gjort senast förra sommaren. Ansökningstiden har dock ännu inte gått ut.
2 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.