Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
emmison: Tack för svaret. Omsättningen i mitt företag är ca 400 000 kr/år, men min nettolön slutar på ca 170 000 kr (efter alla avdrag, egenavgifter etc) Resterande del är min fasta inkomst. Jag har alltid varit kund i Fsb, men är inte särskilt nöjd med dem utan funderar på att byta bank. Därför kan man väl inte säga att jag har någon bra bankkontakt här direkt :-[
co: Nej jag kan hålla med om att man under småbarnsåren borde bo i ett hus som inte kräver något underhåll men det är ju ganska få förunnat att ha det så - ALLA hus kräver ju underhåll! Själv har jag ibland undrat varför vi inte bor i en hyresrätt mitt istan istf ett gammalt hus på landet - vad mycket tid vi skulle spara på att slippa allt underhåll! Men det är också under
arwen: Jag är intresserad av att jämföra mitt kalkylerande med andra som håller på med att bygga eller är färdiga. För att se så att jag är "rätt på det" och inte har missat något. Har ni några bra tips om hemsidor med kalkyler inlagda eller trådar som specifikt visar hela projektkalkyler (totalentreprenad) gärna jämförande mot utfall.
cyberpierre: hej igen.. tack så jättemycket för dessa svaren. jag har i och för sig någon fråga men jag vet inte om man kan ta det här inne men jag frågar iaf... Om man nu skule vilja bygga ex "Västervik" från smålandsvillan. vad skulle det kunna kosta om man köpte allt i lösvirke inkl. isolering, gipsskivor mm?? tacksam för svar..
Johannes_o_Marlene: Vad menas med "nyckelfärdigt" i det här fallet? Det verkar kunna variera en del mellan husfirmorna, och betyder i många fall inte att huset är till 100% färdigt. Ingår t.ex. schakt + grund? Ingår VA mellan anslutningspunkten och huset? Samma sak med el?
Marelb: Ni har ju fortfarande möjlighet att sälja till era "köpare" även fast de inte har högst bud. Man väljer ju alltid själv vem man vill sälja till. Det bästa är ju att ni då får reda på om er första mäklare gjorde en bra värdering eller ej och ni slipper gräma er efter ev. förlorade pengar. Hoppas det löser sig nu! /Maria
volvo: [citat] Pantbrevet är ett skuldbrev på ert hus. Detta skuldbrevet använder man sedan för att ha som säkerhet till lån. Att ni har pantbrev för 2,3 milj innebär inte att lånet måste vara på samma belopp. Att ta ut pantbrev är en engångskostnad. Du kan ta ett outnyttjat pantbrev till vilken långivare som helst och lämna där som säkerhet. M.a.o. hindrar det inte er från att byta
anno2069: Tror att jag har 4% i arvode eller minst 33000:- Det är den mäklarfirma som har sålt flest lägenheter i mitt område och som ligger i samma område De verkar ha bra koll känns det som och är trevlig
Milkshaken: Om det är att ni är upptagna i karriären,,, så gör ni nog den bästa affären i att ta ledigt en vecka och riktigt avreagera er på, riv huset till grunden och bvar riktigt duktga,,,, då har ni en rejäl slant sparad.... :)
tiggre: ni hade tur i valet... stå ut 2 år till bara (om nu alliansen håller det de lovade)
Ann@H: Conan; Du menar alltså rena rånet för husföretaget?? Ja, vi tycker också det är helt ok pris. Dock är det utan garage/carport och tomtkostandet, men vi bygger på en minde ort, så tomten kostar inte mycket iaf. Men annars är det NF inkl. både VVS, el, målare, snickare och sådär. Dock har vi tänkt göra endel själva för att komma undan ännu billigare. Det är av Lindénvillan vi
annaper: Hej! Jag tycker att dina bud på kreditivräntor låter bra men tanke på ränteläget. För ett år sedan så fick vi en kreditivränta hos SHB på ca 3,65% på uttaget belopp + 0,5% på det totala kreditivet och då var räntorna mycket lägre. Men det verkar vara stor skillnad på vart i landet man bygger när det gäller kreditivräntor, i storstäderna får man känslan av att bankerna ger
Mustang06: Styckning kanske inte ar fel? Tag tillvara alla nya grejor ni satt in, riv huset och salj tva finfina tomter sa slipper ni fa missnojda kopare av det s.k. "skithuset" ;) Ett som ar sant ar att oavsett hur mycket man renoverar sa ar gammalt alltid gammalt - alltid ar det nagot som maste fixas!
ordain: Jag hoppas att de samtidigt som de reformerar fastighetsskatten tar bort undantaget för nybyggda hus. Jag tycker inte att det är vettigt att det ska löna sig att riva ett fungerande hus och bygga nytt jämfört med att bygga ut huset, bara för att man sparar in på fastighetsskatten. Rimligen borde skatten inte påverkas av detta. Dessutom behöver skattesystemet bli enklare med färre
ErikL: Bundna räntor kan förstås också röra sig, men det bestäms inte av reporäntan utan av långsiktiga förväntningar på obligationsmarknaden. Skillnaden är att för rörliga räntor så går bolåneinstitutet i princip till riksbanken och lånar till reporäntan, lägger på 50-75 punkter, och lånar dig pengarna. Banken tar aldrig någon risk, utan följer riksbankens ränta. Om du
nygatan: Huspriserna i Värmland är väldigt eroende av vilket område huset ligger i. Säg vilket område det lligger i så är det lättare att bedömma.
Jimmy_Andersson: [citat] Beskedet var daterat 06-09-13 så det var färskt. Och den förhandling jag har nu bygger på, tror jag, marknadsräntan + lite...
Robert_Maria: Räntekostnaden blir självklart mindre om du betalar in 70% på ett bräde. Du betalar bara ränta för den kvarvarande krediten så det är det du måste titta på. ¨ Rak amortering innebär att du amorterar samma summa varje månad samtidigt som du betalar ränta för kvarvarande kredit, det betyder att ju mer du amorterar av ju mindre räntekostnad får du varje månad/kvartal/halvår/år.
robban44: Jo man måste ju se mer än ett år framåt, även om man får en bra deal det första året så är det ju inte säkert man får samma villkor eller upplägg nästa gång det är dags att förhandla om lånen. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i ert fall men man måste ju veta. Vi byggde med någon annan med ett kreditiv i banken, när huset var klart och lånen placerade helt rörligt så lät
toysoldier: [citat] Att binda sig till en specifik ränta idag som kommer att "utnyttjas" om ett år är ju rena lotteriet. Jag tror inte att bankens agerande i ert fall är helt lagligt. Dom har inte rätt att binda upp er som framtida kund. :o Det är ju samma sak som att jag skulle skriva avtal med mina föräldrar att dom inte får sälja sitt hus till någon annan än mig.... På jurist-språk tror
torparnorpan: Vad ligger ni på om man törs fråga? :-) Hur mycket av totala inkomsten läggs på boendet? Vad räknar en bank med att ett hushåll skall lägga på boendet? Tre korta frågor :-)
olleh1: Fick till slut en bra ränta (2,65 resp 2,8 före höjningen) utan avgifter eller limitränta från både SHB och Sparbanken (ej FSB) och pantbrev bara upp till det slutliga lånebehovet (under bygget är lånebehovet någon miljon högre). Sparade många tusenlappar på att springa runt mellan många banker i ett par omgångar.
ordain: [citat] Får ni det värderat till 2.1 miljoner av en av banken godkänd värderingsman så behöver ni ju om ni köper det för 2 miljoner bara låna ca 95%, vilket banken kommer att gilla. Det torde isåfall inte bli problem för er att få låna pengarna, då ni har både tillräckliga inkomster och en kontantinsats på 5%.
okku: Tack för svaret, letade lite på forumet hittade lite men inget specifikt. Dock så kollade jag in skatteverketssida och hittade följande: "Äldre småhusfastigheter som byggs om eller till får normalt ingen skattefrihet eller nedsatt skatt. För att få sådan skattelättnad krävs att värdeåret ändras till året före fastighetstaxeringsåret och i realiteten jämställs med ett helt
Henjen: Jag undrar om det finns någon som har exempel på vad en offerförfrågan på ett enfamiljshus kan innehålla eller om man skulle kunna få se en sådan som någon använt med lyckat resultat. /henjen
Gubben: Lite förenklad så brukar man räkna ca: 8000:- / kvm för tillbyggnad. sen tillkommer om det är mycket markarbeten m.m eller exklusiva matreal.
Bigfoot: Som vanligt lyckades jag hitta lite info precis efter att jag postat frågan... http://www.riksbank.com/templates/stat.aspx?id=17186 Det är tydligen räntan som bankerna betalar mellan sig och att rabatten försvunnit beror tydligen på att marginalen mellan den och bankens rörliga räntor sjunkit. Det börjar bli läge att dra en förhandlingsrunda med banken.