Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
hannna: [citat] Har fått svar på det idag. En gammal tant med nån slags demensjukdom bodde nere och tyckte det var kallt när det var 27... så mot 30 var det året om där :D
navgha: har fått ett erbjudande om att tecka 5 års avtal för 45 öre/kwh. När jag ringde runt var det många som antingen låg 2-6 öre över eller inte erbjöd så långa fasta priser just nu pga den höga spotpriset. Idag låg dagskursen på nästan 53 öre. Vad tror ni? Är det ett bra pris eller bör jag avvakta? Är priserna kring 25-30 öre ett minne blott, eller bör jag ha lite is i magen?
andersmc: Länsförsäkringar. Som sagt, hör med flera banker. Kolla både deras vilkor, räntan och kontraktsräntan. Dra dig inte för att spela ut dem mot varandra. "Hos X-banken fick jag 3% ränta. Kan ni inte bjuda nåt bättre?"
Nallis: [citat] Hej tack för hjälpen. Så som du räknar hade lånet med amortering alltså blivit ca 5000 /mån Hade gärna hamnat på 4000=)
WeeBe: Inte ovanligt att man tittar på inköpspriset och blir luras av den höga avgiften. Detta "gissar" jag är en relativt nybyggd bostadsrätt 1990- med tanke på den höga avgiften. Hempularen har i stort sett skrivit det som finns att skriva. Jag gör en enkel kalkyl: Parhus: Pris 1.000.000:- Lån 750.000:- Månadskostnad Nettoränta 3,5% ca 1500:- Avgift: 4800:- Drift: 2000:- Summa: 8300:-
grossa: jag läser av varje månad nu för att hålla koll, så om jag ser på det varma året typ april till september så har jag ca 1000 kr i månaden. Sen när det gäller oktober till mars så blir det lite tyngre Då är vi uppe på ca 2500 kr... å då kan jag säga att januari och februari är riktigt tunga... ca 4000.... Obs detta är bara ca... vi har ju lyckats sänka nu så nu vet jag inte
WeeBe: Det enda vi vet säkert om framtiden är att vi inget vet. Så är det givetvis, men man måste givetvis bilda sig en uppfattning om hur man tror att framtiden utvecklar sig. Räntorna är ju ett sådant område där man försöker bilda sig en uppfattning om. Räntor, inflation, arbetslöshet, valutors värde mm är saker man under många år försökt bemästra. Sverige hade en metod under
ejwbegysv: Dränering med grävning och platon (vi gjorde allt själv förutom grävning). Platon systemet + dränering + isolering = 17 000kr (fick 20% rabatt). Grävning ca 12000kr svart. Vi renoverade ett rum på 30kvm (sovrum), satte upp tackplattor, golv (billigt laminat), gips + tapet, el, spots.. gick väll på ca 10 000kr.
navgha: givetvis kan du kan låna till rubbet. oftast så gör hustillverkaren en produktionskostnad där alla kostnader finns specade. Tänk på även kostnader som pantbrev för lånet inte brukar vara med i dessa kalkyler. Du behöver ingen kontantinsats till en kreditiv då det är en blancolån. När det blir dax att lägga om det till en bolån så kan det vara aktuellt. Men har ni inga pengar kan
navgha: [citat] att jag inte tänkte på det, visst är det lättare utan tomt... det måste bero på detta med manligt/kvinnligt ;)
Branna: Hej! Har en fråga gällande sjövärme. Har ett hus med ca 20-30 m till en sjö. Det befintliga huset skall byggas till med ca 80kvm markplatta coh ett loft på 20-30 kvm. Det befintliga huset är av sommarstuge typ och är på 40kvm. + källare. Tanke är att sätta in värmepump kopplad till kollektor i sjö. Är det någon som har en uppfattning om hur mycket kollek torslang man behöver och
volvo: [citat] Det är ju faktiska att förenkla det hela väldigt. De måste ju kontrollera *var tomten ligger. *hur grundvattennivåer, vattentäkter och annat ser ut i området. *om det finns någon gällande plan för området och om den innebär några restriktioner. *om några servitut kan beröras. *att ansökningshandlingarna är kompletta. *att faktureringsunderlaget kommer iväg och att du
volvo: [citat] Ja, jag menar er kvalitetsansvarige. Det ingår visserligen inte allt i uppdraget, men de flesta KA kan ta ett utökat uppdrag där ni kan dra nytta av att han känner er, ert hus och byggbranschens snåriga värld. Passa på att ha en öppen dialog med den ende som inte har något egenintresse av att ni väljer den ena eller andra lösningen. En objektiv sakkunnig som spelar på ert lag
andersmc: Man lånar PÅ sitt hus, inte TILL det! Dvs man får göra vad man vill med pengarna. Man måste inte nödvändigtvis använda dem till huset.
lier: Vad är det du har tänkt göra? Du säger ombyggnad men hur omfattande då?? ::) Du får nog berätta mer vad det e du har tänkt dig. Det skulle säkert ge dig mer svar. ;) Det kan vara allt mellan 10-600,000kr :-?
andersmc: Vägslitageavgift! Tur att min vägförening inte kommit på det. Man kan ju undra hur pass relevant det egentligen är. SÅ förtvivlat många lastbilar behövs det väl inte och SÅ mycket sliter de väl inte på vägen? Fast det är ju en väldigt bra illustration till hur svårt det är att få med alla utgifter i sin kalkyl. WBS är väl ett sett att tackla problemet. Men faktum kvarstår -
ordain: Min erfarenhet säger mig att det skiljer alldeles för mycket mellan olika kontor och olika banktjänstemän för att den verkliga frågan ska handla om vilken bank-koncern man ska välja. Det enda rimliga sättet att ta reda på vilken bank som har bäst folk på just er ort, är att boka in möten med dem och diskutera bolån med dem. Om Handelsbanken har en välskött verksamhet i Lomma så
nygatan: Sakta i backarna!!!!!!!! Jag tycker också det låter mycket mycket, vi betalar vad var det nu, 2,75% i kreditivsränta och en fast avgift på 900kr. Detta är Handelsbanken i Karlstad. Vi är inte färdiga med dem ännu, inte enligt mig iallfall. :)
co: [citat] Jag håller inte med; kontakter är oerhört viktiga! Nu är det inte så att jag har en personlig relation till min bankman utan den är strikt professionell! Det är just min kontakt på banken som givit mig så fenomenala villkor som jag har idag! Dessutom är det inte dumt att kunna sköta alla bankärenden via telefon inkl de som egentligen kräver ett personligt besök!
ACC: Har personligen aldrig fattat vitsen med bunden ränta faktiskt, jag menar den rörliga räntan har har historiskt legat under de bunda under lång tid, har kollat tillbaka enda från 1998. Så varför binda sig för exempelvis 5 år och betala en betydande summa extra pengar till ingenting? Möjligtvis att man kan tänka sig den 2 åriga, som iaf någon gång under denna tid legat under den
karmajoyst: Om det är "rätt" eller "fel" är helt upp till betraktaren att tycka. Det är en modell som man kan justera efter ens egna behov och tankar. Att spara undan till en "lämplig buffert" och bibehålla den - då allokerar du pengar statiskt för att kunna betala efter en dynamisk situation. Medan "min" modell så allokerar du pengar dynamiskt för att kunna betala dynamiskt. Att buffereten, det
impossible: Hej! Här följer några delar som iallafall jag har med utöver de nämnda: Lagfart (1,5% av tomten du köper + en avgift på ca 900kr) Pantbrev (2% av vad du lånar) Byggel (Elen som används under byggnadstiden, kanske ett elskåp får hyras) Bankavgifter Oförutsedda utgifter (100 000:- i min beräkning) //Impossible
asdl2: Lockpriser och homestyling är ett jvla ofog. Klart mäklarna vet om att det blir budgivning. Det är ju ett idiotsäkert knep att locka många köpare för att få bra budgivning.... Homestyling: mäklarna driver på, men vem vill betala för mer eller mindre fusk renoveringar och att någon kånkar in lite trendiga möbler i hus/lägenhet. Vissa bilder man sett är ju rena skräckexempel....
Roland_Larsson: Bygger Torgrim / Alvsbyhus. Ska anlita byggfirma foer att inreda oevervaaningen. Kan naagon tipsa mig om laempliga anbudshandlingar och specifikationer? Halsningar Roland Larsson
JanneT5: Sitter och kollar i fastighetstaxeringen och när jag går in på skatteverket och laddar ner deras pdf folder står inget om var värdet i ruta C räknas ut på de fält som bestämmer vad taxeringsvärdet ska bli. på fältet står det Korrigering av areal kr/m2
robban44: Betalt resterande när ALLA besiktningsanmärkningar var åtgärdade, inget duttande utan besiktningsmannen kom fram till en summa baserat på hans erfarenhet av vad sakerna skulle kosta, detta är ju en klumpsumma så då skall allt vara åtgärdat, man kan ju inte prissätta varje del själv så det är ju självklart.
Coolman: Hej, Jag har också helrenoverat mitt badrum. Det är 6 kvm (300cm x 200cm). Slutsumman blev ca 60.000 kr. Kakel 49:- (Rea från 249 :-) x 22 kvm = 1.080 :- Klinkers 430:- x 6 kvm = 2.580 :- Fuktspärr/golvbrunn/o.s.v. = 6.000 :- Jacuzzi = 11.000:- ( Kampanj från 21.000 :- ) Elektriker inkl allt nytt uttag/fläkt o.s.v. = 7.900 :- Rörmokare = 3.200 :- Golvvärme 4 kvm = 3.300 :- Arbetskostnad
Bob_the_builder: Är det någon som vet något om definitionen av "gångavstånd" när det gäller den fantastiska 300 m-gränsen? Väg gångbar med machete eller rullator eller något däremellan?
Sylvester: Konstaterade precis själv att vårt kreditiv är rörligt.. Jag trodde i min enfald att kreditivit hade fast ränta då det ej står någonstans i huvudavtalet att det är rörligt. Lite svårtytt kunde jag sedan se efter lusläsning av allmänna villkor att alla lån som är ej hypotekslån(bla kreditiv) är rörliga.