1 473 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
Råd att bygga o bo ?
Sida 1 av 2
Hej
Vi funderar på att bygga men känner oss oroliga för hur ekonomin kommer att bli. Kreditinstitutens kalkyler känns minst sagt för optimistiska. Sen vet man ju inte med räntan....
Kanske kan nån här ge lite synpunkter på om det blir några pengar över till att leva på när bostadskostnaderna är betalda.
Vi vill absolut inte hamna i en situation där alla pengar går till
boendet och inget räcker till semester, nöjen mm
Vi har normala intressen o hobbys, inget som kostar massor med
flis (skulle va min MC då men den kan jag leva utan) Dock har vi pratat om sommarstuga vid havet.
Verkar som många här bygger för både 2 3 och fyra miljoner. Hur räknar ni och vad har ni för inkomster ??
Här kommer lite förutsättningar:
2 vuxna med fast jobb.
Inkomst: ca 45 000 före skatt. (tillsammans)
Hus för ca 2 miljoner (inkl. tomt o allt)
Kan lägga ca 200 000 kontant.
Inga skulder förutom studielån för min sambo. (ca 1000 kr/mån)
Inga barn men det är på G
räknar med att ha 2-3 st.
Bor i småstad.
Mvh
Krastapopolis
Vi funderar på att bygga men känner oss oroliga för hur ekonomin kommer att bli. Kreditinstitutens kalkyler känns minst sagt för optimistiska. Sen vet man ju inte med räntan....
Kanske kan nån här ge lite synpunkter på om det blir några pengar över till att leva på när bostadskostnaderna är betalda.
flis (skulle va min MC då men den kan jag leva utan) Dock har vi pratat om sommarstuga vid havet.
Verkar som många här bygger för både 2 3 och fyra miljoner. Hur räknar ni och vad har ni för inkomster ??
2 vuxna med fast jobb.
Inga barn men det är på G
Bor i småstad.
Mvh
Krastapopolis
Hej Krastapopolis!
Det bästa i er situation tycker jag är om ni istället funderar ut hur mycket ni är beredda att lägga på boendet per månad och därefter räknar ut ett möjligt lån. När det gäller räntan har jag räknat med att vi ska minst klarar av 7%. Därefter ser vi även skattereducering som ytterligare ett hjälpmedel ifall räntan skulle sticka iväg tillfälligt. I ert fall skulle månadskostnaden enligt min beräkning bli enligt följande vid ett lån på 2 milj och 200´ kontant med en ränta på 4%:
Ränta: c:a 6000:-/mån
Amortering: 1000:-/mån
Drift: 2000:-/mån
=Boendekostnad på 9000:- exkl. skattereduktion
Lycka till
//Impossible
Det bästa i er situation tycker jag är om ni istället funderar ut hur mycket ni är beredda att lägga på boendet per månad och därefter räknar ut ett möjligt lån. När det gäller räntan har jag räknat med att vi ska minst klarar av 7%. Därefter ser vi även skattereducering som ytterligare ett hjälpmedel ifall räntan skulle sticka iväg tillfälligt. I ert fall skulle månadskostnaden enligt min beräkning bli enligt följande vid ett lån på 2 milj och 200´ kontant med en ränta på 4%:
Ränta: c:a 6000:-/mån
Amortering: 1000:-/mån
Drift: 2000:-/mån
=Boendekostnad på 9000:- exkl. skattereduktion
Lycka till
//Impossible
Ni har redan frågat er själva vad som händer om räntan ökar. Med risk för att bli kallad glädjedödare kommer här är ett batteri andra bra frågor -
Vad händer om ert bygge kostar tio procent mer än beräknat? Om ni aldrig förr har byggt hus är ni dubbelt så utsatta som andragångsbyggare: Dels har ni inte samma stora kontantinsats som om ni haft en positiv husaffär i bagaget. Dels saknar ni kunskap om alla fallgropar i ett husbygge. Vad händer om ni måste sälja, exempelvis för ett nytt jobb? En liten villa med toppläge är alltid lättare att sälja än en bamsekåk som ligger lite fel. Bygger ni lite mindre blir det framtida underhållet också billigare.
Vad kostar det hus som ni vill bygga på begagnatmarknaden? I princip är allt ovan jord att betrakta som ren konsumtion. Att nya villor säljs dyrare än produktionspriset är en kortvarig parentes på marknaden. Skenande inflation har vi inte haft sedan 1980-talet. Ökande realinkomster kan man kanske räkna med i det mycket långa perspektivet. Vad kostar er nuvarande bostad? Och hur fort har ni sparat ihop 200 Kkr? Hur lång tid tar det att spara ihop 1,8 miljoner?
I synnerhet om ni bor på en mindre ort har jag svårt att tro ni har något att förlora på att vänta med det egna huset till 2008 eller 2009. Då har ni kanske sparat ihop dubbelt så står kontantinsats, samtidigt som drömtomten eller en begagnad villa kostar kanske 20 procent mindre än idag! Man skulle också kunna formulera den försiktiga följdfrågan: Hur stor är risken att huspriserna ökar snabbare än ert sparande?
Vad händer om ert bygge kostar tio procent mer än beräknat? Om ni aldrig förr har byggt hus är ni dubbelt så utsatta som andragångsbyggare: Dels har ni inte samma stora kontantinsats som om ni haft en positiv husaffär i bagaget. Dels saknar ni kunskap om alla fallgropar i ett husbygge. Vad händer om ni måste sälja, exempelvis för ett nytt jobb? En liten villa med toppläge är alltid lättare att sälja än en bamsekåk som ligger lite fel. Bygger ni lite mindre blir det framtida underhållet också billigare.
Vad kostar det hus som ni vill bygga på begagnatmarknaden? I princip är allt ovan jord att betrakta som ren konsumtion. Att nya villor säljs dyrare än produktionspriset är en kortvarig parentes på marknaden. Skenande inflation har vi inte haft sedan 1980-talet. Ökande realinkomster kan man kanske räkna med i det mycket långa perspektivet. Vad kostar er nuvarande bostad? Och hur fort har ni sparat ihop 200 Kkr? Hur lång tid tar det att spara ihop 1,8 miljoner?
I synnerhet om ni bor på en mindre ort har jag svårt att tro ni har något att förlora på att vänta med det egna huset till 2008 eller 2009. Då har ni kanske sparat ihop dubbelt så står kontantinsats, samtidigt som drömtomten eller en begagnad villa kostar kanske 20 procent mindre än idag! Man skulle också kunna formulera den försiktiga följdfrågan: Hur stor är risken att huspriserna ökar snabbare än ert sparande?
Tack för era svar.
Billy B
Varför tror du priserna skulle vara 20% lägre om 2-3 år?
Vi har hus idag som vi renoverat så helt okunniga är vi inte
men att bygga nytt är ju nåt helt annat så klart.
Mvh
Krastapopolis
Billy B
Varför tror du priserna skulle vara 20% lägre om 2-3 år?
Vi har hus idag som vi renoverat så helt okunniga är vi inte
men att bygga nytt är ju nåt helt annat så klart.
Mvh
Krastapopolis
Ligger lite i vad bävern säger även om han drar det till sin spets. Tror själv inte tomtpriserna kommer att ligga lägre om tre år.
Mitt råd är att vänta tills drömtomten dyker upp. Med ett bra läge så står du säkrare om du måste sälja.
Mitt råd är att vänta tills drömtomten dyker upp. Med ett bra läge så står du säkrare om du måste sälja.
Vi satt o räknade lite -tanten o ja i går kväll och resonerade att vi får
en räntekostnad som blir 3-6K mer i månaden om vi bygger mot o bo kvar i
bef. hus.
Å andra sidan så kostar ett beg. hus betydligt mer i underhåll. Rätt va det är ska
det dräneras om, bytas tak mm. inga billiga grejor....
Vi ser det nog som största riskmoment att om vi måste sälja pga
nåt oförutsett så kommer vi kanske inte få ut alla pengar det kostade
att bygga -då kan man stå med lån kvar men inget hus -HUVA !!
Mvh
Kras.....
en räntekostnad som blir 3-6K mer i månaden om vi bygger mot o bo kvar i
bef. hus.
Å andra sidan så kostar ett beg. hus betydligt mer i underhåll. Rätt va det är ska
det dräneras om, bytas tak mm. inga billiga grejor....
Vi ser det nog som största riskmoment att om vi måste sälja pga
nåt oförutsett så kommer vi kanske inte få ut alla pengar det kostade
att bygga -då kan man stå med lån kvar men inget hus -HUVA !!
Mvh
Kras.....
Varför priserna kan falla? Om ett par tre år har vi sannolikt lågkonjunktur. Detta medför dels pressad köpkraft bland villaköpare, och dels ökat utbud eftersom ett ökande antal villaägare tvingas sälja. Om räntorna utanpå detta ökar kan ni som köpare med större kontantinsats på en sådan marknad göra rena fynd!
För övrigt: Nya hus är framtidens begagnade hus...
För övrigt: Nya hus är framtidens begagnade hus...
PS - Om ni redan renoverat ett hus har ni betydligt bättre odds än de flesta att lyckas med ett nybygge! Tänkte ni bygga lösvirke på egen hand? Eller funderade ni på mera nyckelfärdigt?
Är det lågkonjunktur så lär räntorna sjunka... Att räntorna stiger nu är för att vi har högkonjunktur..... ju.Varför priserna kan falla? Om ett par tre år har vi sannolikt lågkonjunktur. Detta medför dels pressad köpkraft bland villaköpare, och dels ökat utbud eftersom ett ökande antal villaägare tvingas sälja. Om räntorna utanpå detta ökar kan ni som köpare med större kontantinsats på en sådan marknad göra rena fynd!
Stämmer precis, Polanders. Så får vi lära oss i skolan. I lågkonjunktur sjunker räntorna. Och i högkonjunktur ökar konsumtionspriserna. Men: Idag har vi haft högkonjunktur sedan flera år, och hur ser konsumentprisindex ut? Och hur snabbt ökade räntorna?
Någonstans finns väl en förklaring, även om man inte hittar den i våra läroböcker, och även om det är en klen tröst när räntorna ökar just som alla slutar köpa hus...
Någonstans finns väl en förklaring, även om man inte hittar den i våra läroböcker, och även om det är en klen tröst när räntorna ökar just som alla slutar köpa hus...
Själv tycker jag det låter idiotiskt att köpa ett så förhållande dyrt hus med så låga inkomster. Säger precis som någon annan sade, vad händer och priset på bygget drar iväg, och det gör det. Vad händer med alla fritidsintressen, båtar etc. Resor mm.
Men det e klart man kan ju prioritera boendet och kanske bara ha 1 bil som inte e så dyr samt ge avkall på alla resturang besök mm.
Men det e klart man kan ju prioritera boendet och kanske bara ha 1 bil som inte e så dyr samt ge avkall på alla resturang besök mm.
Hördu bävern, jag håller med om mycket tex att det nog är sämsta tid att bygga hus nu om man inte har så stora marginaler. I så fall ska man räkna med att klara en betydlgt högre ränta kortsiktigt tex 8% under ett år eller två. Då kan man kanske klara sig utan resturangbesök osv. Tror även att luften kommer gå ur fastighetsmarknaden inom ett par år. Kanske inte kollapsa men en liten prissänkning alt stillastående priser en tid framöver.
I det avseendet är det bättre att vänta med hus precis som de flesta av oss verkar vara överrens om.
Tror dock inte på en nedgång av tomtpriset precis som jag förklarade innan. Men vi behöver ju inte vara överrens om allt. Vad tråkigt det skulle bli.
I det avseendet är det bättre att vänta med hus precis som de flesta av oss verkar vara överrens om.
Tror dock inte på en nedgång av tomtpriset precis som jag förklarade innan. Men vi behöver ju inte vara överrens om allt. Vad tråkigt det skulle bli.
Har precis flyttat in i vårt nybyggda och faaaaan vad dyrt allt är! Otroligt många saker som man inte kan påverka. Avgifter mm.
Jag tror också att huspriserna kommer att sjunka framöver. Anledningarna är att följande faktorer kommer att öka utbudet och pressa ner priserna:
Högre ränta
Många husbyggen blev dyrare än man tänkt sig....Åtminstone när man räknar ända fram till att tv-antennen, gardinerna, garageinredningen, altanen, persiennerna osv verkligen sitter där- högre lån än man planerat för
Många nybyggare som får börja betala fastighetsskatt snart-ökade bokostnader
Många nybyggare som snart får börja underhålla -ökade bokostnader
Många nybyggare som skaffar barn och skiljer sig....-tvingade att sälja
Många nybyggda som inte är van att underhålla/förvalta utan mest lejer bort-dyrt
Många äldre hus som 40-talisterna snart måste lämna-ökat utbud
Många 40-talister som gör rejäla vinster på husen nästan än hur dåligt betalt dom får...-kan acceptera lågt pris vid försäljning
Många av dessa som säljer har stoppat in höga kontantinsatser via tidigare husaffärer vilket gör att man kan tänka sig att rea ut huset när man i alla fall lyckas betala igen lånen.-kan acceptera lågt pris vid försäljning
Många andra som kommer att tvingas till billigare boende än man först tänkt när man väl säljer eftersom man har uppskjutna skatteskulder från tidigare husaffärer som måste betalas in.-kan acceptera lågt pris vid försäljning
Många har byggt utanför bra allmänna kommunikationer och är beroende av två bilar vilket är dyyyyrt!-tvingade att sälja eller i alla fall en önskan att flytta
Någon kanske förlorar jobbet-tvingade att sälja
Allt går i cykler! Och nu kommer snart en nedförsbacke..
osv
sen finns det naturligtvis faktorer som talar för det motsatt men jag tror att totalt sett så innebär det att huspriserna kommer att gå ner och guldruschen för entreprenörerna och husleverantörerna är över för den här gången.
Men hittar du en tomt med bra=säkert läge? så slå till men det kan vara värt att vänta med att bebygga den tills om något år när det är mindre efterfrågan på hantverkare osv Då är det mest dom seriösa kvar om rimligare priser.
Jag tror också att huspriserna kommer att sjunka framöver. Anledningarna är att följande faktorer kommer att öka utbudet och pressa ner priserna:
Högre ränta
Många husbyggen blev dyrare än man tänkt sig....Åtminstone när man räknar ända fram till att tv-antennen, gardinerna, garageinredningen, altanen, persiennerna osv verkligen sitter där- högre lån än man planerat för
Många nybyggare som får börja betala fastighetsskatt snart-ökade bokostnader
Många nybyggare som snart får börja underhålla -ökade bokostnader
Många nybyggare som skaffar barn och skiljer sig....-tvingade att sälja
Många nybyggda som inte är van att underhålla/förvalta utan mest lejer bort-dyrt
Många äldre hus som 40-talisterna snart måste lämna-ökat utbud
Många 40-talister som gör rejäla vinster på husen nästan än hur dåligt betalt dom får...-kan acceptera lågt pris vid försäljning
Många av dessa som säljer har stoppat in höga kontantinsatser via tidigare husaffärer vilket gör att man kan tänka sig att rea ut huset när man i alla fall lyckas betala igen lånen.-kan acceptera lågt pris vid försäljning
Många andra som kommer att tvingas till billigare boende än man först tänkt när man väl säljer eftersom man har uppskjutna skatteskulder från tidigare husaffärer som måste betalas in.-kan acceptera lågt pris vid försäljning
Många har byggt utanför bra allmänna kommunikationer och är beroende av två bilar vilket är dyyyyrt!-tvingade att sälja eller i alla fall en önskan att flytta
Någon kanske förlorar jobbet-tvingade att sälja
Allt går i cykler! Och nu kommer snart en nedförsbacke..
osv
sen finns det naturligtvis faktorer som talar för det motsatt men jag tror att totalt sett så innebär det att huspriserna kommer att gå ner och guldruschen för entreprenörerna och husleverantörerna är över för den här gången.
Men hittar du en tomt med bra=säkert läge? så slå till men det kan vara värt att vänta med att bebygga den tills om något år när det är mindre efterfrågan på hantverkare osv Då är det mest dom seriösa kvar om rimligare priser.
Hejsan !!krastapopolis skrev:Hej
2 vuxna med fast jobb.
Inga barn men det är på Gräknar med att ha 2-3 st.
Bor i småstad.
Mvh
Krastapopolis
Vi var i ungefär samma situation som er inkomstmässigt, men vi köpte ett hus från 1977 i Sundsvallsområdet för 1100000:-. Detta var högre än vi tänkt oss från början, men vi blev "kära" i huset och läget. Vi kunde lägga 350 000:- kontant.
Det man kan säga är att med ett gammalt hus så är det rätt mycket som behöver göras, vilket drar upp månadskostnaden och dessutom tar en massa tid.
Det enda rätta är nog att tänka sig en månadskostnad där man har räknat in risker som arbetslöshet m.m, och så ser man till att man inte går över den tänkta månadskostnaden. Bygger man nytt är det kanske svårt eftersom man är tvungen att få huset färdigt, men bor man i ett äldre hus som åtminstone är beboeligt så kan man ta rep. m.m i lite lugnare takt och därmed hålla lånen nere.
Det viktiga är att man trivs, klarar kostnaderna och tycker att det är värt det. Huspriserna kommer att variera över tid och säkert, som många tror, att sjunka de kommande åren. Men har man tänkt flytta inom ett par år så är det väl ändå bättre att bo i hyresrätt, så slipper man ta förlusten det skulle innebära att sälja huset inom de kommande åren..
Nåväl, det vara några tankar jag fick när jag läste denna tråd..
Jag vill inte vara tråkig, Polanders. Därför argumenterar jag gärna vidare ... 
Tomtpriset påverkas både av ändrade produktionskostnader och begagnatmarknad. Dock är produktionspriserna mer tröga än priserna för färdiga hus. Summan blir en hävstång för tomtpriset. Prisras slår i synnerhet igenom på just tomtpriserna. De minst attraktiva lägena blir i praktiken helt osäljbara. Topplägen omsätts alltid, men till helt andra priser än i högkonjuktur. Jag tar ett exempel hur det kan se ut i praktiken -
Premiss högkonjunktur- En nybyggd färdig villa på begagnatmarknaden kostar 2,0 Mkr. Att bygga samma villa kostar 1,5 Mkr plus tomt.
Slutsats - Marknadsmässigt pris för fullbyggd tomt är 0,5 Mkr.
Premiss lågkonjunktur - Begagnatpriserna faller 20 procent. Produktionspriserna faller 10 procent.
Slutsats - Begagnatpris 1,6 Mkr minus produktionspris 1,35 Mkr ger 0,25 Mkr marginal (= 50 procent prisfall på tomten).
Tomtpriset påverkas både av ändrade produktionskostnader och begagnatmarknad. Dock är produktionspriserna mer tröga än priserna för färdiga hus. Summan blir en hävstång för tomtpriset. Prisras slår i synnerhet igenom på just tomtpriserna. De minst attraktiva lägena blir i praktiken helt osäljbara. Topplägen omsätts alltid, men till helt andra priser än i högkonjuktur. Jag tar ett exempel hur det kan se ut i praktiken -
Premiss högkonjunktur- En nybyggd färdig villa på begagnatmarknaden kostar 2,0 Mkr. Att bygga samma villa kostar 1,5 Mkr plus tomt.
Slutsats - Marknadsmässigt pris för fullbyggd tomt är 0,5 Mkr.
Premiss lågkonjunktur - Begagnatpriserna faller 20 procent. Produktionspriserna faller 10 procent.
Slutsats - Begagnatpris 1,6 Mkr minus produktionspris 1,35 Mkr ger 0,25 Mkr marginal (= 50 procent prisfall på tomten).