DM
DM: [citat] Håller med om att det är ytterst sällan... Men om man läser på den info som står på skuldebrevet för 60- och 90-dagars lånen så har jag för mig att banken har rätt att ta ut en avgift för "lösen" av dessa lån. Och två av storbankernas hypoteksbolag är ganska hårda på att ta avgift för olika typer av transaktioner. De bolagen slipper ju själva förklara för kunden
13 svar · 5,9k läst
S
Sailorman: Vad det gäller topp / botten lån och procent satser är även det en förhandlingssak med banken. I övrigt funkar det som du skrev med ränta och amotering.
4 svar · 2,6k läst
A
agnetaL: Lönsamt är det väl sällan. Men älskar man huset (eller läget) så är det klart värt pengarna. Har själv köpt ett mycket gammalt hus med lite murket i taket (efter gammal vattenskada) och annat pyssel. Köpte för 15 år sedan för 240000, lånade totalt (löpande) 450000 för att dra in el, vatten avlopp etc. etc. Det var huset och läget jag blev förälskad i. Jag har inte ångrat mig
4 svar · 3,9k läst
DM
DM: Hej J, mitt råd (jobbar lite med detta) brukar vara att när det gäller försäljning inom familjen helt ta in två eller tre värderingar. Och sen - om alla är överens - köra på ett snitt av dessa. Det inte om det är det bästa sättet men då blod är tjockare än vatten så är det ett relativt bra sätt att undvika framtida diskussioner. Lycka till!
11 svar · 4,2k läst
DM
DM: Hej L-G, vad menar du med "pappersarbetet"? Vi köpte vårt hus utan mellanhand (mäklare). Lånade dock en del för ändamålet och gjorde alla transaktioner (ansökan av lagfart, pantbrev) via vår bank. Själva överlåtelseavtalet och sen köpbrevet skrev vi också själva efter de mall som går att hitta på internet och i bokhandel. Inga större konstigheter. Vi valde dock i kontraktet att
2 svar · 1,9k läst
R
robban44: Ni gjorde helt rätt, lycka till.
7 svar · 5,7k läst
G
gaia: [citat] Bra inlägg! Man blir överskrämd när man läser för många artiklar med katastrof rubriker utan att sätta sej i vad den egentliga faran innebär :). Har själv köpt hus med tjock Anticimex rapport som skrämde dom flesta köpare - bl.a. fukt i källaren. Kända fel kan man ju utvärdera i förväg och bedömma om man vill ta hand om dom eller letar man vidare efter ett ennat hus.
6 svar · 3,7k läst
M
Minimalisten: Det låter ju bra. Då slipper jag ha dåligt samvete för att tumlaren går hela tiden. Ja, huset är ganska varmt i sig själv och på vintern hjälper tumlaren till att sänka värmekostnaderna hi, hi. Nya vitvaror drar nog också ner kostnaden lite. Tack för svaret nu vet jag hur vi ligger till.
4 svar · 3,0k läst
C
capitano: Vi drog också över en hel del. Ca 30%. Känns riktigt tungt att ha räknat fel på så mycket. Jag hade också en kanonbra känsla innan vi började, bra kalkyl osv. Men vi byggde lösvirke och ändrad lite. la till braskamin m.m. Och så här i efterhand så ser man rätt tydligt vad man som krävs för att driva ett bygge. Hyra av manskapsbod, ställningar, verktyg och transporter blir enligt
12 svar · 4,0k läst
O
ordain: [citat] Det räcker med att en person lyckas försvara en åsikt för en annan för att den ska vara "försvarbar". Sedan kan förstås åsikten vara åt skogen, men den är ändå uppebarligen försvarbar.
8 svar · 2,9k läst
M
matwe: Vi betalade mer för förhansbeskedet än vi kommer att göra för bygglovet. Föhandsbesked: ca 6000:- Bygglov: ca 4000:- Handläggningstiden för bygglovet blir kortare om man har ett positivt förhandsbesked (då ärendet inte behöver upp i nämnden ytterliggare en gång). Så funkar det i alla fall i Uddevalla.
5 svar · 4,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tar man ett lån på nya tomten kan man låta räntekostnaden belasta lånet, dvs. ungefär som ett byggkreditivibland fungerar. På så sätt undviker man dubbla kostnader, å andra sidan så blir ju lånekostnaden totalt sett något högre.
3 svar · 2,6k läst
tallmilan
tallmilan: Vi har en halvfull bytta av normalstorlek, men behållit hämtning varje vecka eftersom vi glömmer att ställa ut soptunnan titt som tätt. Kostnaden är i stort sett samma ...
11 svar · 3,3k läst
A
andersmc: Du åkte på en kontraktsränta, visserligen bara på 0,5%, men ändå. Den ska man helst se till att slippa.Det är ju surt att betala ränta på pengar man inte har lånat, men det är goa pengar för banken. Det finns ingen lag på att man måste ha en kontraktsränta. Kolla med olika banker bara, och spela ut dem mot varandra.
8 svar · 3,7k läst
P
Pans: Det låter som att det för din del kan vara värt att göra 2-3 värderingar i etapper. Jag vet inte hur banken ställer sig till det, men det borde ju gå att göra en värdering efter att huset är rest och vädertätt och sedan en eller två värderingar senare när du även gjort arbete på insidan. På så sätt borde du iaf kunna få en del omlagd till vanligt bolån relativt fort.
3 svar · 5,1k läst
Swetrot
Swetrot: Det där är jättesvårt att svara på utan att ha sett huset, och andra hus i närheten som sålts, och för vilket pris. Tomten spelar också roll. Mest av allt spelar ditt ha-begär in. Om bägge två skall vara nöjda med affären så är det två faktorer du har att laborera med. Snabbheten med att inte blanda in en mäklare, och så ett mäklararvode som inte behöver betalas. I runda
1 svar · 2,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Nej, fast kanske lite :) REgeringen håller ju på att titta på olika förslag för att finansiera fastighetsskattens borttagande. Dom har ännu inte sagt ngt om att helt slopa uppskovsrätten, men omöjligt är det förstås inte... Vad som däremot har läckt ut är två olika förslag: - en skatt/ränta på uppskovet alternativt - en höjning till 30% på vinsten ist. .f. 20% när man
1 svar · 3,6k läst
Swetrot
Swetrot: Framför allt är ett enkelt system att föredra, och det här blir inte enkelt. Tvärtom är det riktigt krångligt och skapar ologiska inlåsningsmekanismer, och konsekvenserna för den som t.ex. skiljer sig kan bli jobbiga. Jag kan å ena sidan förstå att man vill försöka göra någonting åt ett stort latent skatteuttag som man inte kommer åt. Värdet på våra svenska fastigheter har
6 svar · 4,4k läst
T
Tiger77: *Märker och tjuvläser*
4 svar · 2,4k läst
F
fialottabus: våra kostnader verkar bli ungefär såhär; tomt inkl anslutningar och div avgifter 650' (varav själva tomten 480') schakt 220' hus inkl grund 1,5 ca tomt inkl asfalterad uppfart, altan och gräs 100 Summa ca 2,47 milj inget garage
3 svar · 5,4k läst
Swetrot
Swetrot: [citat] Nej, enstaka av de uppräknade felen är svårt att motivera en rivning på. Men ofta så har hus i dåligt skick de flesta av de uppräknade felen, och eftersom de vart och ett kostar stora pengar att åtgärda, så blir kalkylen ofta till fördel för det nya huset om man vågar räkna ut kostnaderna 25 år fram i tiden.
9 svar · 7,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du skall ju lämna in ett färdiställande intyg (eller ringa in detta) när det är färdigt. Och det skall vara gjort inom 5 år från bygglovets utfärdande, eller så får man ansöka om förlängning... /K
1 svar · 3,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Pruta kan man väl alltid göra. Lättast brukar väl vara tat plocka på lite tillägg och sedan pruta på totalen !? /K
1 svar · 2,4k läst
I
Irmas: Har tittat på husstommen.se men vad det kostar uppfört där är oklart än. En Finne som anlitar Letter kan uppföra ett skal för 10.0000-11.000/kvm och källare för 8000:- kvadraten säger han, vad brukar ett halvplan ovanpå kosta extra?
0 svar · 3,3k läst
Swetrot
Swetrot: Taxxeringsvärdet är säkert högt därför att ingen protesterat på Skatteverkets beslut. En ladugård i prima skick med marken den står på är säkert värd 156kkr. Detta kan korrigeras vid nästa fastighetstaxering. Det har säkert ingen betydelse för budgivningen vad taxeringsvärdet är, det har ju en relativt liten betydelse nu när förmögenhetsskatten är avskaffad och
1 svar · 3,1k läst
G
gus1: Ok, man har en del att lära ser jag........!
9 svar · 4,6k läst
S
skogstomten: Kolla med tex Fiskarhedenvillan lösvirkeshus. Materielsatsen till ett sånt hus du beskriver med garage och det innehåll du nämner är ca 600 000kr enlig en offert vi fick (Doppingen med dubbelgarage). Så om du får allt till inköpspris säg 40% rabatt då sparar du 240 000. MEN sen tillkommer ju alla andra vanliga kostnader så i stället för tex 3 milj innan du är färdig så har du
1 svar · 2,8k läst
S
Svanteson: Ingen som vet? :)
1 svar · 2,3k läst
T
Toven: Hej! Vi bygger ett Ägir på Värmdö i Stockholm. För oss kostar hus + tomt på 900 kvm 3.3 miljoner inklusive tillval, lagfart och pantbrev.
11 svar · 4,3k läst
L
lordi: Hej, hoppas detta är rätt forum för min fråga. Jag funderar på att köpa ett mindre hyreshus med tre lgh. Tänkte bo i den ena själv och hyra ut de andra två. Nån som vet vad som gäller, skattemässigt, för den inkomsten jag får för uthyrningen? Får man göra avdrag för underhåll av fastigheten? Hade tänkt att köpa huset som privatperson, men det kanske är bättre att driva det
0 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.