14 121 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Bygga ut - kostnad?
Vi funderar lite smått på att bygga ut huset. Bor i hus från 1770, timmer stomme m. panel. Vill bygga ut ca 30 kvm i enplan. Förstår att priser för sånt är olika men någon som kan säga ungefär hur man brukar räkna kostnad/kvm vid utbyggnad? Blir inget avlopp eller andra rör att dra.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Torde inte utbygge bli ungefär samma som nybygge - möjligen lite mindre eller mer beroende på komplexiteten ?Annie skrev:
Hus från 1770 = svårt att veta hur det är byggt och stor risk för komplikationer vid sammanfogning ?! Å andra sidan inget vatten, och kanske endast enkel el = billigare ?
Gör ni allt själv kan ni nog komma nedåt 3000-5000 kr/kvm skulle jag tro. Enterpenad så får du nog tredubbla detta. Jag bygger ett fritidshus själv, och det kommer att gå på ca 4000 kr/kvm inklusive VVS,el och inredning...
/K
Mycket intressanta uppgifter. Vi planerar också att bygga ut vår lilla stuga (57+27 kvm) med ytterligare några kvadrat. Vi funderar dock på att utföra tillbyggnaden i 2 plan. Då borde man väl få ner kvm priset antar jag, grundläggning och sådant är väl dyrt. Eller är jag fel ute i mina antaganden? Någon som vet?
Klicka här för att svara