Hej!

Vi skall inom kort tecka ett bolån på runt 1.8 milj.

Har ni några tips på hur lånet skall läggas upp? Jag har varit lite i spåret att ha rörlig ränta på hela kakan, men banken rekommenderar att jag skall binda en större del. Jag litar dessvärre inte på bakens rekommendationer. :) Det finns för närvarande god utrymme för eventuellt kommande räntehöjningar, men är det "too risky" att köra rörligt på allt?

Många säger att man historiskt sett tjänar på att köra rörligt, vilket säkert stämmer, men man blir ju lite osäker nu när räntorna stiger. Hade det varit 2005-06-22 idag (repo 1,5%) så hade jag nog bundit räntan max antal år framåt. ;)

Räntan kommer ju med största sannolikhet in sjunka det närmsta året, men sen vet ju ingen hur det blir

Bind typ 1/3 kanske då om du vill sprida risekrna lite?

/K

Jag skulle också sprida riskerna lite genom att binda delar av lånet i olika längd.

Tex
1/3 -rörligt
1/3 -2 år
1/3 -5 år

På så sätt så blir smällen inte så stor om räntan går upp inom exempelvis 2 år. Hur det ser ut om 5 år vet ju ingen men du får då ytterligare en chans att fixa bästa möjliga igen.

Så mitt råd är att dela upp lånet och binda i längder som aldrig slutar samma år.

Det roliga var att 2005-06-22 (ungefär då vi köpte vårt hus) tyckte bankerna och mäklaren att vi var jättekonstiga som ville binda långt... Gissa om vi är glada idag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.