Hejsan.
Jag undrar hur ni andra uppfattar det som händer i länderna runt omkring oss.
F.f.a i USa men även i andra delar av världen.
- England, där tvångsinlösen har skjutit i höjden.
- Baltikum, där bankerna i princip har upphört med att låna ut pengar till bostäder
- Danmark, där lägenhetspriserna backat med 10%
- Spanien, där bomarknande verkat ha toppat förra året och priserna nu backar i förfärnade fart.
Om man kollar till bifogade kurva från SCB så ser man att huspriserna även i Sverige
har 'kopplat loss' från övriga konstumentpriser.
Vad tror panelen, hur ser prisutvecklingen ut härhemma.
Är det dumt att köpa på sig ett hus nu, om man kan vänta ?
Som jag ser det hänger allt på räntan och jobben.
Låg ränta, mycket jobb -> Fastighetspriser upp.
och tvärtom.
Vi har hittat ett hus som skulle passa, men vi börjar känna oss tveksamma.
Under första hälften på -90 var min fru och jag och tittade på en del hus och då såg vi många
som hade försatt sig i en riktigt dålig sits.
Räntan steg, bopriserna föll och någon i familjen blev arbetslös.
När pengarna då inte riktigt räckte till var familjebråken i full gång men påföljd att de (som
en gång hade varit lyckligt gifta) bråkade som hund och katt och inte tålde se varandra.
Eftersom huspriserna hade fallit kunde de dock inte sälja utan förlust, och ingen hade råd
att lösa ut den andra.
Vad tror panelen ?
Hur ser det ut de närmaste 5 åren ?
Jag undrar hur ni andra uppfattar det som händer i länderna runt omkring oss.
F.f.a i USa men även i andra delar av världen.
- England, där tvångsinlösen har skjutit i höjden.
- Baltikum, där bankerna i princip har upphört med att låna ut pengar till bostäder
- Danmark, där lägenhetspriserna backat med 10%
- Spanien, där bomarknande verkat ha toppat förra året och priserna nu backar i förfärnade fart.
Om man kollar till bifogade kurva från SCB så ser man att huspriserna även i Sverige
har 'kopplat loss' från övriga konstumentpriser.
Vad tror panelen, hur ser prisutvecklingen ut härhemma.
Är det dumt att köpa på sig ett hus nu, om man kan vänta ?
Som jag ser det hänger allt på räntan och jobben.
Låg ränta, mycket jobb -> Fastighetspriser upp.
och tvärtom.
Vi har hittat ett hus som skulle passa, men vi börjar känna oss tveksamma.
Under första hälften på -90 var min fru och jag och tittade på en del hus och då såg vi många
som hade försatt sig i en riktigt dålig sits.
Räntan steg, bopriserna föll och någon i familjen blev arbetslös.
När pengarna då inte riktigt räckte till var familjebråken i full gång men påföljd att de (som
en gång hade varit lyckligt gifta) bråkade som hund och katt och inte tålde se varandra.
Eftersom huspriserna hade fallit kunde de dock inte sälja utan förlust, och ingen hade råd
att lösa ut den andra.
Vad tror panelen ?
Hur ser det ut de närmaste 5 åren ?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det kan nog vara läge för ett "hack" i kurvan. Så kan ni vänta så kan det ju finnas möjlighet att göra lite mer av ett fynd om ngt år.
Men man vet ju aldrig. Man skall också tänka på att alla de andra länderna inte råkade ut för fastighetsbubblan i slutet av 80-talet som Sverige. Mao har vi redan tagit en stor smäll - det har inte dom.
En utplaning kan vi nog vänta oss. Men vi har fortfarande relativt låg ränta, den lär väl inte stiga heller om börserna börjar knacka och USAs ekonomi svajar - inte internationellt iaf. Dessutom, till skillnad från 88-91
så bygger priserna på bostäder på utbud/efterfrågan snarare än spekulation. Vidare har regeringen föreslagit en slopad fastighetsskatt så det kan också driva upp/hålla uppe priserna.
Men som sagt - ingen vet säkert - kan ni vänta så varför inte avvakta lite. Det finns ju inget som tyder på att priserna kommer skjuta i höjden. Notera dock att har ni en BR eller villa idag så kommer ju den vara mer/mindre värd också...
/K
Men man vet ju aldrig. Man skall också tänka på att alla de andra länderna inte råkade ut för fastighetsbubblan i slutet av 80-talet som Sverige. Mao har vi redan tagit en stor smäll - det har inte dom.
En utplaning kan vi nog vänta oss. Men vi har fortfarande relativt låg ränta, den lär väl inte stiga heller om börserna börjar knacka och USAs ekonomi svajar - inte internationellt iaf. Dessutom, till skillnad från 88-91
så bygger priserna på bostäder på utbud/efterfrågan snarare än spekulation. Vidare har regeringen föreslagit en slopad fastighetsskatt så det kan också driva upp/hålla uppe priserna.
Men som sagt - ingen vet säkert - kan ni vänta så varför inte avvakta lite. Det finns ju inget som tyder på att priserna kommer skjuta i höjden. Notera dock att har ni en BR eller villa idag så kommer ju den vara mer/mindre värd också...
/K
Tycker att priserna är ganska lagom i större delen av landet (i förhållande till den ränta vi har och den vi kan vänta oss framöver enligt rb). Men fortsätter priserna stiga i samma takt som dom senaste åren kommer en krasch förr eller senare. Priserna måste stabiliseras.
Vill man köpa hus nu tycker jag inte att man ska vänta.
Vill man köpa hus nu tycker jag inte att man ska vänta.
Nja, om vi ska tro diagrammet ovan tog det snarare 6-7 år att gå jämnt upp på ett småhus om man tar hänsyn till inflationen. Det _var_ trots allt en ganska rejäl krasch. Sen beror det förstås på område; rörelserna både uppåt och nedåt är alltid störst där priserna är högst.JK skrev:
Behöver ni ett hus ska ni självklart inte vänta - Jag tror inte att vi kommer att få se någon kraftig nedgång i svenska huspriser det närmaste året.
Däremot är kreditkrisen i världen delvis en hälsosam motreaktion på ett pyramidspel där både företag och individer kunnat ta lån utan att någonsin kunna betala tillbaka. På sikt lär det inte vara riktigt lika enkelt att få kredit, utan vi får nog vänja oss vid att bankerna kräver mer amorteringar än de senaste åren, vilket också lär moderera prisutvecklingen.
Ja priserna skenar, speciellt i- och i närheten av storstäderna.
Bror min köpte hus för ca 2 år sedan, han gav ca 3Mkr. Sjukt mycket pengar tyckte jag,
tycker det fortfarande. Tänkte då att priserna måste ju gå ner, så här kan det inte fortsätta.
Nu för ett halvårsedan köpte jag hus. Vi gav ca 4Mkr, sjukt mycket pengar.
Det allmänna prisläget hade gått upp trotts att jag trodde annat. Trodde kanske inte på en
alltför stor nedgång men att priserna skulle stangera i alla fall.
Vi bor båda i Järfälla, väster om Stockholm. Husen är ungefär lika stora, En och en halvplan
med källare, men inte så jämförbara i övrigt.
Jag tror att priserna håller isig, visst kommer det att svaja lite, som något skrev här ovan,
men är ändå ganska trygg i känslan att huspriserna inte kommer att falla allt för mycket.
Däremot kommer nog räntorna gå upp en del, om inte något större bolånekreditinstitut
i tex USA tappar allt för mycket. Bolagen brukar ju vara försäkrade korrs och tvärrs
över världen.
Dessa små orosmåln ser jag:
1. "Fastighetskrisen" i USA, vet inte hur omfattande den är. De har diskuterat att sänka räntorna "over there".
2. Kina, tror på fortsatt produktion. Åtminstone tom OS 2008 samt den stora bygg/bo
mässa som skall hållas senare samma år. Men det kan nog finnas en efterfrågan även
efter 2008. Dock går nog byggandet ner en del, vägar, fastigheter mm.
3. Sveriges/världens konjunktur. Håller den i sig eller drabbas vi av nedgång med arbetslöshet i släptåg.
4. 2010 Val år i Sverige. Hoppas på ett fortsättning av alliansen men vad tycker de övriga
ca 9 miljonerna?
Tror att Sverige kommer att gå bra, tror på alliansen och med Fredrik som styrman.
Dock kan inte Sverige stå emot en svängning i världen/europa utan där får man hålla
tummarna för att det ser fortsat bra ut. Storstads regionerna är mindre känsliga än små
städer/orter, där smhällets förhoppningar nästan kan stå och falla på ett enskilt företag.
Bror min köpte hus för ca 2 år sedan, han gav ca 3Mkr. Sjukt mycket pengar tyckte jag,
tycker det fortfarande. Tänkte då att priserna måste ju gå ner, så här kan det inte fortsätta.
Nu för ett halvårsedan köpte jag hus. Vi gav ca 4Mkr, sjukt mycket pengar.
Det allmänna prisläget hade gått upp trotts att jag trodde annat. Trodde kanske inte på en
alltför stor nedgång men att priserna skulle stangera i alla fall.
Vi bor båda i Järfälla, väster om Stockholm. Husen är ungefär lika stora, En och en halvplan
med källare, men inte så jämförbara i övrigt.
Jag tror att priserna håller isig, visst kommer det att svaja lite, som något skrev här ovan,
men är ändå ganska trygg i känslan att huspriserna inte kommer att falla allt för mycket.
Däremot kommer nog räntorna gå upp en del, om inte något större bolånekreditinstitut
i tex USA tappar allt för mycket. Bolagen brukar ju vara försäkrade korrs och tvärrs
över världen.
Dessa små orosmåln ser jag:
1. "Fastighetskrisen" i USA, vet inte hur omfattande den är. De har diskuterat att sänka räntorna "over there".
2. Kina, tror på fortsatt produktion. Åtminstone tom OS 2008 samt den stora bygg/bo
mässa som skall hållas senare samma år. Men det kan nog finnas en efterfrågan även
efter 2008. Dock går nog byggandet ner en del, vägar, fastigheter mm.
3. Sveriges/världens konjunktur. Håller den i sig eller drabbas vi av nedgång med arbetslöshet i släptåg.
4. 2010 Val år i Sverige. Hoppas på ett fortsättning av alliansen men vad tycker de övriga
ca 9 miljonerna?
Tror att Sverige kommer att gå bra, tror på alliansen och med Fredrik som styrman.
Dock kan inte Sverige stå emot en svängning i världen/europa utan där får man hålla
tummarna för att det ser fortsat bra ut. Storstads regionerna är mindre känsliga än små
städer/orter, där smhällets förhoppningar nästan kan stå och falla på ett enskilt företag.
Glöm inte att en del samtidigt sitter med mångmiljonlån, så räntan kan knäcka en istället om den går upp några procent! Man behöver inte se sitt boende som spekulationsobjekt för att hamna i trubbel.JK skrev:
Trots allt vill jag inte riktigt tro på samma scenario som 1991-92, då det var fritt prisfall ett tag. Men situationen var trots allt annorlunda, DÅ fanns det verkligen ett stort mått av spekulation som drev på priserna. Jag har faktiskt hört följande (då, i slutet av 80-talet):
- Jag har köpt en lägenhet på ...(nån plats).
- Jaha, har du flytttat in än?
- Nä för fan, den står tom, jag säljer den om ett tag, den stiger väl sådär 20% per år, så då tjänar jag på ränteskillnaden.
Jodå, så gick tongångarna då, prata om luftvärde.
Men någon form av sättning av fastighetsvärdena väntar jag mig, men jag har väntat på det i snart 5 år nu, dock.
Man måste se till vad totalkostnaden är för att bo, för att kunna bedöma prisutvecklingen. Om priserna på energi tänker fortsätta uppåt, så kommer nybyggda moderna hus med rejäl isolering och olika typer av värmepumpar som uppvärmning att behålla sin prislapp, men stora villor i trä från förra sekelskiftet där det går åt 3-4ggr så mycket energi att värme upp huset kommer tappa mycket i pris.
Orter med enstaka dominerande arbetsgivare som riskerar att slå igen är högriskobjekt, liksom orter som saknar bra infrastruktur i form av vägar och järnvägar. Där kan prisfall komma omgående.
Även orter med en exceptionellt hög prisutveckling, långt över genomsnittet, skall passas. Där kan det vara långt ned till en stabil prisnivå om det skakar till.
Men, om man idag är ute efter ett hus, och har ekonomi för det, så är jag övertygad om att man gör en bra affär sett till hela livet.
Orter med enstaka dominerande arbetsgivare som riskerar att slå igen är högriskobjekt, liksom orter som saknar bra infrastruktur i form av vägar och järnvägar. Där kan prisfall komma omgående.
Även orter med en exceptionellt hög prisutveckling, långt över genomsnittet, skall passas. Där kan det vara långt ned till en stabil prisnivå om det skakar till.
Men, om man idag är ute efter ett hus, och har ekonomi för det, så är jag övertygad om att man gör en bra affär sett till hela livet.
Klicka här för att svara