Byggahus.se

Reavinst uppskov, nya regler 2008?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag har en gammal uppskjuten reavinst från en tidigare fastighetsförsäljning och undrar vad som gäller efter årsskiftet.
    Jag har hört talas om och läst på forumet om en ränta som eventuellt ska komma men har förgäves sökt på skatteverkets hemsida för att förstå vad som gäller utan att hitta något.
    Är det någon som vet vad som gäller eller var jag kan hitta information?
    Vore bra att veta så att man kan räkna ut om man ska betala in innan årsskiftet eller vänta?
    Hälsn Josehannanon:cool:

2. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Du kommer att få betala en årlig, icke avdragsgill, ränta på 0,5% av uppskovsbeloppet, eller 500kr per 100.000kr i uppskovsbelopp från och med nästa år. Dessutom kommer uppskovet att beskattas med 22% istället för 20% den dagen det skall betalas.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar.
    Men jag läste i Svenskan i morse att det ska tas beslut i riksdagen den 17/12?
    Är det därför som jag inte hittar någon information på skatteverkets hemsida?
    Om det nu är så att reglerna kommer att ändras till det du säger så kunde det väl finnas förhandsinformation att tillgå.
    Jag tycker det sent att ändra reglerna när inpå att de ska börja gälla.
    /Josehannanon

4. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Tänkte kolla om jag tänkt rätt, Jag gjorde 2007 en vinst på en lägenhet på 850.000 kr och 20% skatt på det blir 170.000 kr som jag tänkt få uppskov på, sen 0.5% av det skall man betala i skatt till skattemyndigheten per år om de nya skattereglerna går igenom?? Stämmer detta? Då ska jag alltså betala in 170.000 X 0.5% = 850 kr per år, anta att jag lever 60 år till då har jag betalat 51.000 kr och tjänar alltså på att göra så?

5. P
    Medlem Nivå 7
    Nej, det stämmer inte. 0,5% skall betalas på hela vinsten, dvs 850000 kr i ditt fall.

6. E
    Medlem Nivå 5
    Anledningen till att det inte stämmer (som pepparkaka redan påpekat) är att du inte fått uppskov med 170kkr i skatt, utan du har fått uppskov med att ta upp en reavinst på 850kkr till beskattning. Vad skatten faktiskt blir bestäms den dagen du tar upp beloppet till beskattning; efter nyår är det 22%, men det kommer med stor sannolikhet att ändras igen om några år (av historien att döma :).

För att komma runt det har man istället valt att lägga en mindre avgift på själva _uppskovsbeloppet_. Du skall alltså betala 0.005*850kkr=4250kr per år i skatt, som man inte heller får dra av för.

7. J
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Nu har jag räknat lite på det, kontrollera gärna beräkningarna och säg om jag tänkt rätt eller fel.

Uppskjuten reavinst belopp:1 000.000
    Med dagens regler:
    1.000.000x20%= 200.000
    Sparränta 200.000 x 3% upphöjt till 10 år (ränta på ränta) = 268.783

Realkostnad efter 10 år = 200.000 - 68783 = 131217

Med nya regler:
    1.000.000x22%=220.000
    Sparränta på 220.000x3% upphöjt till 10 år = 295.661
    Årlig ränta på uppskovs beloppet:
    1.000.000x 0,5% gånger 10 år = 50.000

Realkostnad efter 10 år = 220.000 +50.000-95661=174339

Slutsats:
    Om jag planerar att betala efter 10 år så förlorar jag runt 43 tusen med det nya förslaget. (174339-131217=43122)
    men oavsett detta så tjänar jag på att inte betala in i förväg så länge sparräntan är
    högre än den årliga kostnaden är för att skjuta upp det.

8. M
    Medlem Nivå 1
    ok, då var jag helt fel ute, spelar det någon roll att jag köpt ett hus som var dyrare än lägenheten jag sålde?

9. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Det spelar ingen roll att den nya bostaden är dyrare.

Klart är att uppskov inte blir lika attraktivt som tidigare, och det kommer kosta en slant att göra "bostadskarriär". Rimligen betyder det att man i systemet bygger in en tröghet som motverkar kraftiga prisuppgångar, och därmed minskar risken för att så kallade prisbubblor uppstår.

10. G
    Medlem Nivå 6
    Oavsett hur du räknar så kommer du förlora pengar om du jämför det gammla systemet med det nya, eftersom dels så har skatten höjds med 2% och dessutom så betalar du varje år en summa för att du inte betalt in din skatt. Det måste med andra ord bli dyrare och givetviss blir det det, då det skall finansiera sänkningen av fastighetsskatten.

Det som blir intressant är ju att räkna på om det lönar sig att betala in skatten direkt och istället ta banklån på den del som man betalt i skatt. Och jag har svårt att se att det skall löna sig överhuvudtaget, det måste vara i extremt speciellt tillfällen. I de flesta fallen så måste det löna sig att skjuta vinsten (som desstuom endast får vara 1.6 miljoner, allt över det som är vinst måste betalas direkt) jämfört med att betala av den direkt. Inflationen och extremt låg utlångsränta kan ju förändra situationen, men i dagsläget så kan jag inte se att det skulle löna sig att betala vinsten direkt.

- M

11. G
    Medlem Nivå 6
    Glöm inte att du måste betala dina 170.000 (eller hur mycket det blir då) efter dessa 60 år, så den summan försvinner ju inte, förhoppningsvis gör inflationen den löljligt låg, men pengarna skall in till staten i vilket fall som helst.

- M

12. M
    Medlem Nivå 1
    jo det förstår jag då är det bättre att betala in 170.000 på en gång, en sista fråga är då, eftersom jag sålde bostaden 2007 så borde det bli regleran som gäller 2007 alltså 20% skatt?

/malborn

13. G
    Medlem Nivå 6
    Nja, det är ju inte alls säkert att det är bättre att betala direkt, för de 0,5% som du betalar för hela vinsten (855.000 kr) kan ju vara mindre än den räntan som du får av banken på de 170.000 som du måste låna för att kunna köpa huset du vill ha istället.

Man skall också tänka på att lägga upp 170.000 idag är kanske som endast 30.000 om 60 år för att inflationen äter om pengarna för varje år... Så innan du bestämmer dig så skall du nog räkna på det ordentligt.

Japp jag tror det är så att skatten sätts efter försäljningsdatum och inte när den skall betalas in, vilket betyder att du skall betala 20% och inte 22% på din vinst, det är ju därför som många har lite bråttom att sälja innan nyår....

- M

14. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Det är taxeringsår som räknas, och det betyder att om man skall ha 20% i skatt så skall affären ske i år, och sedan deklareras i vår. För att slippa ränta på den restskatt som då uppstår, skall pengarna in till skatteverket i Februari.

15. G
    Medlem Nivå 6
    Så om man säljer i år och inte vill betala sin vinst förren om 3 år, så åker man på en 22 % skatt och ränta på uppskovet undertiden alltså...

- M