Byggahus.se

ang. uppskov av reavinst

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Första gången jag är inne på den här sidan....

Jo, jag undrar, jag och min man sålde vår bostadsrätt nu i somras. Vi gjorde en rejäl vinst.... jag stod som ensam ägare till bostadsrätten. Vårt nya boende som kostar mera än vad vi fick för bostadsrätten står vi båda två som ägare. Om jag förstått det rätt så genom att jag äger hälften av vår nya villa så uppgår inte det beloppet till den vinst som jag gjorde på bostadsrätten vi sålde. Så det innebär att jag kan få uppskov med en del av beloppet men jag vill ju helst slippa betala in detta nu. Är det någon som vet hur man kan gå tillväga för att "undvika" att betala in reavinstskatt nu? Jag har hört något om att min man kan ge delar av sin andel till mig som gåva eller att man eventuellt gör en bodelning under äktenskapet men frågan är ju hur det kan bli med uppskovsmöjligheten. Hoppas ni förstår vad jag menar...

2. L
    Medlem Nivå 9
    Hej!
    Min uppfattning är att du får uppskov beräknat på din andel av ersättningsfastigheten. Hittar inte frågeställningen på riksskatteverkets sidor. Någon annan på forumet borde ha varit i samma situation. Hav tålamod så får du säkert klart besked.

3. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Din ersättningsbostad (din del av den) måste ha kostat dig minst lika mycket som den sålda bostaden för att du skall få uppskov med hela reavinstskatten.

De alternativ som finns för att undvika att betala någon reavinstskatt nu, är precis de som du skriver, dvs. antingen gåva från din man eller att du köper en del av fastigheten från honom. Gåvobrevet måste tecknas före årsskiftet, du får då endast betala stämpelavgiften på lagfarten. Lagfarten behöver inte tas ut innan årsskiftet, det är datumet på gåvobrevet som gäller.

Ta kontakt med banken, de har jurister som kan hjälpa till med detta.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Tack snälla! Då ska jag ta kontakt med min bank så hoppas jag det löser sig...