1 868 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Banktjänster - Kort - Betalningar - Billigaste ?
Hej !
Om man är "icke helkund" när det gäller bank
Dvs tex om man har huslånen hos DnBNor (som inte har kort eller internetbank vad jag förstår, men det kanske är fel)
Ivarjefall, om man inte har lånen på samma bank som man vill ha betalning / bankkort (ej kredit) / internetbank
Vad har ni för förslag på banker med gratistjänster, framförallt är det ju korttjänsterna som kostar vad jag kan se på bankernas sidor.
Bra förhandlingstekniker ?
Hota med att flytta sparande till tex Kaupthing Banke med 4,5% ränta ?
Om man är "icke helkund" när det gäller bank
Dvs tex om man har huslånen hos DnBNor (som inte har kort eller internetbank vad jag förstår, men det kanske är fel)
Ivarjefall, om man inte har lånen på samma bank som man vill ha betalning / bankkort (ej kredit) / internetbank
Vad har ni för förslag på banker med gratistjänster, framförallt är det ju korttjänsterna som kostar vad jag kan se på bankernas sidor.
Bra förhandlingstekniker ?
Hota med att flytta sparande till tex Kaupthing Banke med 4,5% ränta ?
Mitt allra bästa råd är att försöka samla allt på ett och samma ställe, och få ett bra totalpris. Det är intressant för en bank med en kund som genererar mycket pengar, då kan man få en rätt så bra deal. Men, ärligt talat så sk*ter de flesta bankerma i kunder vars enda tänkbara intäkt är 200kr för betalkortet en gång om året. Det kan man både ha och mista.
Jag vet bolånekunder som kunnat stryka bort alla avgifter för betalkort och internetbank i sin bank, och som fått bra villkor för fondsparande, aktiehandel och pensionsförsäkring. Kanske på kostnad av någon eller några hundradels procent icke förhandlingsbar ränta på lånen, men pengar som pengar.
Jag vet bolånekunder som kunnat stryka bort alla avgifter för betalkort och internetbank i sin bank, och som fått bra villkor för fondsparande, aktiehandel och pensionsförsäkring. Kanske på kostnad av någon eller några hundradels procent icke förhandlingsbar ränta på lånen, men pengar som pengar.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Jag får nog instämma i det Swetrot säger, man verkar absolut tjäna mest som helkund. VI lade om våra lån för ett par veckor sen och sänkte vår tidigare månadskostnad med nästan en tusenlapp enbart genom att bli helkunder hos banken och få en bra ränterabatt (1,3% rabatt på rörligt). Vi hade tidigare bolån hos SEB och löne/sparkonton mm hos Swedbank.
Kort och internetbank fick vi gratis nu.
Kort och internetbank fick vi gratis nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det finns ett skäl till. Om du är helkund så är det betydligt större chans att banken ställer upp med hjälp om du skulle få problem. Banker kan vara helt osannolikt generösa om det verkligen behövs. Men det förutsätter att banken ser att du har potential att bli en lönsam kund igen, bara du lyckas komma över en problemperiod.
Officiella villkor går enkelt att jämföra hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Själv anser jag att bäst villkor alltid är bäst villkor och att "hedersomnämnanden" som helkund, VIP etc inte betyder något alls. Till synes och sist är det kronor och ören som räknas.
Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Själv anser jag att bäst villkor alltid är bäst villkor och att "hedersomnämnanden" som helkund, VIP etc inte betyder något alls. Till synes och sist är det kronor och ören som räknas.
Klicka här för att svara